Kirjamessuilla tekee aina mielenkiintoisia löytöjä. Yksi sellainen osui kohdalle Kimmo Välkesalmen antikvaarisen kirjakaupan osastolta: Viides evankeliumi eli ”Pyhän Issan, Parhaimman ihmisen pojista, Elämä”, jonka oli vuonna 1906 Helsingissä kustantanut Elämä Osuuskunta I. L. Tekstin oli englannin kielestä suomentanut Matti Kurikka, inkerinsuomalainen teosofis-sosialistinen lehtimies ja kirjailija, jonka elämästä tulee 18.11. ensi-iltanäytelmä Lappeenrannan kaupunginteatteriin. Näytelmän nimi Sointula tarkoittaa 1900-luvun alussa Kanadaan perustettua suomalaisten siirtolaisten osuustoiminnallista yhteisöä, jonka johtaja Kurikka oli.
Viidenneksi evankeliumiksi sanottu
alkuperäinen
teksti on ote muinaisintialaisesta käsikirjoituksesta, jonka oli venäläinen
tiedemies Nikolai
Notowich saanut
käsiinsä Himis-luostarissa Ladakin maakunnassa Intian
pohjoisosassa.
Notowich oli päässyt luostariin hoidattamaan tutkimusmatkalla murtunutta jalkaansa. Kurikka kertoo kirjan esipuheessa, että
Notowich sai luvan jalan parantumista odottaessaan kääntää
luostarin käsikirjoituksia eurooppalaiselle kielelle, mikä oli
mahdollista, koska hänellä oli oma kielenkääntäjä mukana.
Notowichin kova väite oli, että Jeesus oli lähtenyt Galileasta Intiaan, jossa oli opiskellut buddhalaisten ja hindujen kanssa ennen paluutaan Juudeaan. Nowitchin mukaan tämä perustui asiakirjaan, jonka hän kertoi nähneensä luostarissa. Jotkut muutkin tutkijat ovat kirjoittaneet tästä Jeesuksen Intian-ajasta, mutta eri mieltä ollaan siitä, ajoittuiko se ennen vai jälkeen ristiinnaulitsemisen.
Eurooppaan
palattuaan Notowich ei meinannut millään saada myydyksi tekstiä
julkaistavaksi. Korkeasti oppineet kirkonmiehet eivät rohjenneet
tarttua asiaan Kiovassa, Konstantinopolissa, Roomassa eivätkä
Pariisissa. Vihdoin Notowich itse julkaisi Viidennen testamentin ja
laajan kertomuksen matkansa vaiheista ranskan kielellä, ja siitä
teoksesta tehtiin englanninkielinen käännös, jonka Kurikka sai
käsiinsä.
Kirjassa Jeesus on nimeltään Issa. Kurikka
sanoo esipuheessa, että Issan eli Jeesuksen nimessä länsimaailman
jumalaton kirkko on harjoittanut noituuksiaan.
Pyhän
Issan elämästä kerrotaan Kurikan 32-sivuisessa
käännöksessä
14 luvussa, 244 jakeessa. Egyptistä aletaan:
II: 13 Suuri
onnettomuus kohtasi Egyptin; rutto tappoi nuoria sekä vanhoja,
terveitä sekä sairaita ja pharao uskoi, että hän oli saattanut
omien jumaliensa vihan lankeamaan hänen päällensä.
II:
14 Mutta prinssi Mossa selitti isällensä, että hänen orjiensa
jumala se oli ryhtynyt toimiin kovaonnisen kansansa eduksi,
rangaisten Egyptiläisiä.
II: 19 Heidän valtakuntansa
[Israel] tuli mahtavimmaksi koko maailmassa; heidän kuninkaansa
tulivat kuuluisiksi rikkauksistaan ja pitkä rauhan aikakausi
vallitsi Israelin lasten keskuudessa.
IV:
5 Ihmeellinen lapsi syntyi Israelin maassa; Jumala itse lapsen suun
kautta puhui ruumiin mitättömyydestä ja sielun ylevyydestä.
IV:
8 Tämä jumalallinen lapsi, joka sai nimekseen Issa,
alkoi jo hennoimpina lapsuuden aikoinaan puhua yhdestä
näkymättömästä Jumalasta, kehottaen
ihmisiä, jotka olivat eksyneet hurskauden tieltä, katumaan ja
puhdistamaan itsensä heidän synneistään.
(Nuorukaiseksi
vartuttuaan Issa lähti Jerusalemista ja uusina paikkakuntina
mainitaan Sindh, Radjipontan, Juggernaut, Rajegriha, Benares,
Gothamide, Nepal, Himalaya, Persia.)
VII:
5 Issa sanoi: ”Meidän Jumalamme ihmeet alkoivat silloin, kun
avaruus luotiin; niitä tapahtuu joka päivä ja joka hetki;
jokainen, joka ei niitä näe, on menettänyt yhden elämän
ihanimmista lahjoista.”
VIII:
3 ”Kuka on se uusi Jumala, josta sinä puhut? Etkö sinä polonen
mies tiedä, että pyhä Zaratustra on ainoa hurskas, joka on saanut
kunnian päästä Korkeimman Olennon yhteyteen?”
X: 3
Pilatus, Jerusalemin kuvernööri, määräsi, että Issa oli
vangittava, tuotava pääkaupunkiin ja vietävä tuomarien eteen;
jotta kansan tyytymättömyys
ei nousisi tulvilleen, Pilatus käski
Heprealaisten pappien ja oppineitten tuomitsemaan hänet
temppelissä.
XII: 10 Kuulkaa siis mitä minä [Issa]
sanon: Kunnioittakaa naista, sillä hän on avaruuden äiti ja
jumalallisen luomistyön koko totuus piilee hänessä.
XII:
16 Vaimo ja äiti ovat arvaamattomia aarteita,
jotka Jumala on teille antanut; he ovat avaruuden ihanimpia
koristuksia ja heistä tulee kaikki ne syntymään, jotka saavat
maailman asuttavakseen.
XIV: 1 Kuvernöörin käskystä
sotamiehet ottivat huostaansa sekä Issan että ne kaksi varasta,
vieden ne rääkkäyspaikalle, jossa he naulitsivat heidät
valmistamiinsa ristipuihin.
XIV:
7 Kolme päivää myöhemmin löysi kansa hautakammion avoimena ja
tyhjänä; ja sellainen huhu levisi heti, että Korkein Tuomari oli
lähettänyt enkelinsä ottamaan pois maalliset
jäännöksetkin
kari.naskinen@gmail.com