lauantai 11. marraskuuta 2023

Jokainen tarvitsee ystävän, jolle voi sanoa ystävä


Kansallisteatterin pienellä Omapohja-näyttämöllä menee Taina Westin pieni näytelmä Talo (80 minuuttia), jossa käsitellään isoja asioita. Käydään läpi sitä, mitä tekisi jäljellä olevalla elämällään, kun sitä varjostavat syöpä ja yksinäisyys. Toinen näyttelijöistä on Petri Liski, joka laulaa kitaralla säestäen Samuli Putron kappaleen Jokainen tarvitsee. Toinen on Pirjo Luoma-aho, joka eläkeiän saavuttaneena näyttelijänä muuttaa kaupungista sukutilaa yksin pitävän vanhanpojan naapuriin. Kaksi kovin erilaista ihmistä, Tarmo lähes erakoitunut ja teeveestä tuttu Riikka elämäkertakirjaa suunnitteleva julkkis, joka on ruotsalaisessa elokuvassa näytellyt yhdessä Mikael Persbrandtinkin kanssa. Tarmon kesät ovat olleet puolipilvisiä, Riikan aurinkoisia, miten nyt, kun he pyrkivät rakentamaan ystävyyttä?

Esitys alkaa poikkeuksellisesti näyttelijöiden tullessa lavalle ja kerto
maan lyhyesti itsestään. Petri Liski sanoo olevansa 58-vuotias ja Pirjo Luoma-aho 63-vuotias. Samanikäisiä ovat heidän esittämänsä roolihenkilöt. (Yhteistä heille on, että he kuuluvat Kansallisteatterin pitkäaikaisimpiin näyttelijöihin, Pirjo Luoma-aho tuli taloon 1987 ja Petri Liski 1990.) Näytelmä päättyy samalla tavalla, sillä itse kertomuksen loputtua näyttelijät muuttuvat taas omiksi itsekseen ja sanovat muutaman sanan arveluistaan Tarmon ja Riikan loppuelämästä. Mielenkiintoinen symmetria, joka toimii hyvin.

Tyylilaji on hillitysti komediallinen, mutta asiat ovat vakavia. Pohdintaa aiheuttaa elämän ja kuoleman kysymyksiin suhtautuminen, mutta välillä löydetään yhteisiä keskustelunaiheita aivan muustakin, kuten
Kummisetä-elokuvista ja ekologiasta, kun Riikka tilaa taloonsa aurinkopaneelit, ja Tarmo todellisuudessa säästää luonnonvaroja ajamalla aina vain vanhalla Transitilla.

Oleellinen juju juonessa on, että näytelmän alussa Riikka ostaa Tarmolta vanhan rintamiestalon, josta vuokralaiset ovat lähteneet. Talo on Riikan isovanhempien rakentama, ja Riikka on siellä lapsena monena kesänä ollut aina yhden kuukauden. Tarmo muistaa hyvin viisi vuotta vanhemman Riikan, mutta Riikka ei tunnista Tarmoa. Kun tämä yhteys sitten selviää, otetaan sen kunniaksi Tarmon tekemää Vakomaa (vadelmamehua, kossua ja mansikkamehua).

Noin tunnin kohdalla ystävyyden jo muodostuneen kunnolliseksi
Tarmo paljastaa, että hänen ongelmansa on homous. Yllättävä asia, mutta selvittää syyn erakoitumiseen. Tästä aiheesta kuitenkin löytyy erityistä hauskuuttakin, kun Riikka väsää Tarmolle parinhakutekstiä nettiin. Tosin Tarmo ei ole aivan täyshomo, vaan jonkinlainen hybridihomo, sillä muistellessaan lapsuutta hän sanoo, että jossakin tilanteessa Riikan kanssa hänellä alkoi jöpöttää.

Tavallaan hassulta kuitenkin tuntuu, että syyksi Tarmon poikamiesyksinäisyyteen pannaan homous. Kyllä tuolla maaseudun syrjäkylillä on
paljon emäntää vailla olevia äijiä ihan tavallisemmistakin syistä. Tässä tapauksessa ollaan jossakin Tampereen lähiseuduilla, mikä paljastuu Liskin puhuttavaksi kirjoitetusta murteesta.

Petri Liski ja Pirjo Luoma-aho tekevät tiiviissä esityksessä erinomaiset roolityöt. Mukavissa tilanteissa heidän näyttelemisensä on helpon hauskaa, kun taas vaikeimmissa tilanteissa tuskan tuntee pienen katsomon takarivillekin. Sopivasti yhdessä kohtaa kuuluu
Junnu Vainion laulu Vanhat mestarit.

kari.naskinen@gmail.com