lauantai 23. syyskuuta 2023

Cabaret-musikaali on taas ajankohtaistunut


Kun
amerikkalainen Cabaret-musikaali 1966 tuli Broadwaylle, se muistutti, että tällaistakin maailmassa on ollut ja huolehditaan vastedes siitä, ettei tällainen enää koskaan toistu. Aiheena natsien valtaannousu Saksassa. Nyt kuitenkin Cabaret on taas ajankohtainen, kun äärioikeistolainen rasismi valtaa alaa Euroopassa. Suomessa Cabaret menee tällä hetkellä Kouvolan ja Turun teattereissa.


Samaa teemaa käsittelee television sarjaelokuva
Babylon Berlin. Siinä yksi keskeinen tapahtumapaikka oli ensimmäisillä tuotantokausilla yökerho Moka Efti, ja musikaalissa ollaan vastaavanlaisella Kit Kat -klubilla. Molemmissa teoksissa ajankohta on 1920-30-lukujen vaihde, jolloin ensimmäinen maailmansota oli jäänyt taakse ja vihdoin on osa ihmisistä päässyt ottamaan ilon irti elämästä. Mutta hetken kuluttua itku lyhyestä ilosta ja sallivuudesta.

Katsoin musikaalin Kouvolassa. Näyttämön lattiassa on teksti ”Arbeit und Brot” (Työtä ja leipää) - myöhemmin oikeassa Saksassa teksti muuttui osalle ihmisistä muotoon ”Arbeit macht frei” (Työ vapauttaa). Musikaalissa ei mennä kuitenkaan näin pitkälle. Juuri ennen väliaikaa ilmestyy mukavana miehenä esiintynyt Ernst Ludwig näyttämölle
yllättäen hakaristihauha käsivarressaan ja väliajan jälkeen estradi muuttuu kokonaan natsihenkiseksi.

Uuden Perussaksalaisten puolueen perustajaa Adolf Hitleriä ei musikaalissa näy, mutta Ernst Ludwig tavallaan symboloi häntä. Ernst Ludwigin todellinen karva paljastuu vasta kun se on liian myöhäistä. Sen verran kevyen luokan musiikkiteatteria Cabaret kuitenkin on, että tunnin ja vartin kestäneen iloisen osan jälkeen esityksen toinen ja vakavampi puolisko kestää vain 35 minuuttia. Asia tietenkin tulee selväksi, mutta tärkeintä on laulu.

Kit Kat -klubi kuvastaa hyvin sitä vapautta, jonka natsit lopettavat. Tanssitytöistäkin kaksi on transvestiitteja. Ei mennyt pitkää aikaa, kun Hitler peruutti uudella asetuksella kansalaisvapauksia, kielsi lopulta julkisen tanssimisenkin, mutta näihin tapahtumiin asti ei musikaalissa mennä. Pientä pensionaattia pitävä Fräulein Schneider ymmärtää kuitenkin pian, että asiat ovat muuttumassa pahoiksi ja hän palauttaa kihlajaislahjaksi saamansa kristallikulhon – ennakoi vuoden 1938 kristalliyötä, jolloin juutalaisiin kohdistui raju väkivallan aalto. Fräulein Schneider oli mennyt kihloihin juutalaismiehen Herr Schulzin kanssa.

Maiju Sallaksen ohjaama esitys Kouvolassa toimii hyvin, mutta on se vaatimaton verrattuna esimerkiksi Lahden kaupunginteatterissa 2011-12 nähtyyn esitykseen, johon voimavarat olivat kaikella tavalla olleet suuremmat. Noihin aikoihin Lahden ammattikorkeakoulussa toimi vielä musiikkiteatterilinjakin, josta varsinkin musikaaleihin saatiin aina hyviä esiintyjä. Tanssinumeroissa ei ollut kahdeksaa tanssijaa, vaan 18. Vuonna 2016 tämä koulutus Lahdessa lopetettiin, samoin pantiin kiinni Taideinstituutti.

Lahden esityksestä jäi erikoisuutena mieleen Kit Katin seremoniamestarina ollut
Jorma Uotinen, joka osoittautui myös päteväksi musikaalilaulajaksi. Kouvolan Teatteri käyttää hyvin onnistuvia vierailijoita kolmessa pääroolissa: seremoniamestari on vahvasti laulava Kaarlo Haapiainen, joka Lahden kansanopistolinja jälkeen valmistui maisteriksi Teatterikorkeakoulusta, amerikkalaista kirjailijaa esittää turkulainen freelancer Juha-Pekka Mikkola ja kabareelaulaja Sally Bowles on Terhi Suorlahti, joka tunnetaan kokeellisen musiikkiteatterin Kuriton Companyn perustajana.

Seitsenmiehinen orkesteri riittää oikein hyvin, sillä Kouvolan sali on pieni. Monet melodiat ovat katsojille tuttuja, joten tämäkin puoli musikaalista sujuu mainiosti: Willkommen, Tervetuloa Berliiniin, Sen huominen meille tuo, Mani mani, Finale Ultimo…

kari.naskinen@gmail.com