sunnuntai 19. helmikuuta 2023

Uskottomuus johtaa usein trillerimäisiin tilanteisiin


Ranskalainen
Florian Zeller (43) on niitä uusia kirjailijoita, joiden tekemisiä seuraa mielenkiinnolla. Siksi nokka kohti Lappeenrantaa, jossa hänen näytelmänsä Labyrintti on saanut suomenkielisen kantaesityksensä. Zeller tuli suureen julkisuuteen, kun hänen itsensä ohjaamasta elokuvasta Isä (2020) sai Anthony Hopkins miespääosa-Oscarin ja Christopher Hampton parhaan käsikirjoitussovituksen Oscarin. Näytelmänä Isä on Suomessa nähty Helsingissä ja Lahdessa. Lisäksi Zellerin näytelmä Äiti on nähty teatterissa Turussa sekä Poika Helsingissä ja Seinäjoella.

Lappeenrannan kaupunginteatterin
Labyrintti on trillerimäinen näytelmä miehen uskottomuudesta. Tuttu juttu, mutta rakenteellisesti näytelmä on sellainen, että tapahtumat eivät selviä katsojille aivan yksinkertaisesti. Tällainenhan on tilanne usein todellisuudessakin, jossa petoksen verkon solmut eivät aukea, ennen kuin ne trillerimäisesti pakotetaan auki tai sattumalta avautuvat ja johtavat katastrofiin.

Menestyvä kirurgi René on sotkenut elämänsä
perusteellisesti nuoremman naisen kanssa. Syntyy viettelysten, valheiden, syyllisyyden, kiristyksen ja pakokauhun painajaismainen kierre. René joutuu elämään kaksoisroolissa, jossa elämä on kaikesta rakastumisen huumasta huolimatta tuskaista kuin olisi käsiraudoissa. Paine on päällä koko ajan, mitään ei ole varaa lipsauttaa ohi suunsa, kaikki katseet panevat varautumaan pahimpaan. Tilanteet ovat trillerimäisiä.

Kun miehen puoliso ja rakastajajar sattumalta kohtaavat ja jompi kumpi tunnistaa toisen, asetelma on arvaamaton. Tai kun kotiin tulee vaimon läsnäollessa puhelinsoittoja, jotka soittaja katkaisee. Välillä punastuu, vaikka ei vielä kärähdäkään. Kestämätöntä, mutta minkäs teet, kun panettaa ja ruoho on vihreämpää sillä soittelijalla.

Näytelmän on ohjannut Kajaanista Lappeenrantaan teatterinjohtajaksi syksyllä tullut
Helka-Maria Kinnunen. Ohjelmalehtisessä hän kirjoittaa, että labyrintin eksyttävä sokkelo on vyyhti, josta on vain yksi mahdollinen reitti ulos. Tarinan painajaismainen verkko on kuitenkin niin taitavasti kudottu, että katsoja joutuu lopussa itse arvioimaan, mikä se reitti lopulta on.

Kun tähän kaikkeen liittyvät oman perheen asiat sekä uran ja seksin
ristiriitaiset vaatimukset, niin täysin mahdottomalta tuntuu. Rikkoisiko avioliittonsa ja vaarantaisiko mukavan elämäntapansa? Kaiken lisäksi aikuinen tytär tulee yhtenä iltana kotiin ja kertoo miesystävänsä pettäneen häntä. Tytär on nyt täynnä tätä miesten ikuista kyltymättömyyttä ja tokaisee, että pitäisi varmaan ruveta seurustelemaan vain naisten kanssa.

Näytelmän alkuperäinen nimi suomennettuna on ”Junat tasangon halki”. Zeller hyväksyi
Labyrintin Suomessa nimeksi ja parempi se onkin, koska avioliitoissa ei tasankoja pelkästään mennä eikä varsinkaan yhtä selvää reittiä pitkin.

Yksi outous näytelmässä on valkoinen hirvi. Tällaisen naamarin sarvineen on päähänsä pannut yksi näyttelijöistä.
Helka-Maria Kinnunen on sanonut hirven edustavan myyttistä otusta, jotain vaikkapa Kalevalasta tuttua Hiiden hirveä. Louhi asettaa yhden Pohjan neitonsa kosijan tehtäväksi Hiiden hirven pyydystämisen elävänä. Zeller tuskin on ottanut tätä hirveään Kalevalasta vai onko katsonut Erik Blombergin Valkoisen peuran, jossa Aslak tappaa pahan peuran. Mutta en ymmärtänyt.

Lappeenrannan esitys on erinomainen. Renén rooli on jaettu ovelasti kahdelle miehelle Seppo Kaisanlahdelle ja Turo Marttilalle, mikä korostaa kirurgin kahtiajakautuneen psyyken paniikinomaista jännitystä. Muut vanhat tutut Lappeenrannan näyttelijät ovat Eppu Pastinen, Anna-Kaisa Makkonen, Antti Saarikallio ja Jussi Johnsson sekä uusina teatteriin kiinnitetyt Leena Nuora ja Aino Sirje ynnä vierailijana viime kesänä Teatterikorkeakoulusta valmistunut Vilma Kinnunen Helsingistä.

kari.naskinen@gmail.com