lauantai 16. huhtikuuta 2022

Kävelykadut ovat kapitalistien hankkeita


Pariisin ydinkeskustasta lopetetaan autoliikenne kokonaan vuoteen 2024 mennessä. Ovat varmaan saaneet kannustavaa tietoa Jyväskylästä, jossa kaupungin pääkatu muutettiin aikoja sitten kävelykaduksi, ja nyt siitä on tullut suorastaan Jyväskylän tunnusmerkki. Kaupungin elinkeinoyksikön projektipäällikkö Janne Viitamies sanoi tällä viikolla, että Kauppakadulla liikkuu päivittäin keskimäärin 10 000 jalankulkijaa, perjantaisin ja lauantaisin jopa yli 15 000. Viitamiehen mukaan Sokoksen kulmalla oleva Kompassi-risteys on yksi Suomen vilkkaimmista jalankulkupaikoista.

Viitamies on alan miehiä. Hän väitteli tohtoriksi Helsingin ”kävelykatutaisteluista” 1968 - 2004 ja on toiminut kaupunkikehittäjänä ja -tutkijana Helsingissä, Vantaalla, Mikkelissä, Lahdessa ja nyt Jyväskylässä viimeiset kuusi vuotta. Viitamiehen väitöskirjaa en ole lukenut, mutta ilmeisesti siihen perustuu hänen kirjoituksensa kävelykatujen hauskasta Helsingistä, joka on professori Laura Kolben 60-vuotisjuhlakirjassa (2017). Siinä Viitamies käy läpi sitä kävelykatupolemiikkia ja päätöksentekoprosessia, joka alkoi 1960-luvun lopulla, kun opiskelijat alkoivat osoittaa mieltään Vietnamin sotaa, Biafran nälänhätää ja Helsingin autoruuhkia vastaan. Mielenkiintoinen yhdistelmä, jonka pontimena oli ensin vasemmistolaisuus ja sitten siihen yhtyneenä myös vihreä aate.

Autoliikenne oli Helsingin politiikassa iso ideologinen jakaja. Oikeisto kannatti tietenkin yksityisautoilun vapauksia ja vasemmisto yhtä tietenkin joukkoliikenteelle annettavia etuoikeuksia. Kävely-Aleksista tehtiin valtuustoaloite jo 60-luvulla, mutta tuloksetta. Peräti Korkein hallinto-oikeus vahvisti 1972, että kadut piti kau
punkisuunnittelussa käsittää ensi sijassa liikenteellisesti, mikä sekin tehokkaasti vaikutti kävelykatuja vastaan.

Kävelykatutoimikuntakin perustettiin ja sen mielestä Aleksanterinkatu pitäisi rauhoittaa autoliikenteeltä, koska se edistäisi alueen liiketoimintaa. Toimikunnan puheenjohtajana oli kaupunginvaltuutettu Arvo Salo (SDP).

Vasta 90-luvun alkuvuosina tämä jäätynyt konflikti laukesi, kun Mikonkatu muutettiin kävelykaduksi. Helsingin kävelykeskustan vähittäinen toteutuminen tapahtui Stockmannin ja muiden kiinteistönomistajien kapitalistisena projektina, kuten Viitamies kirjoittaa. Siinä kadut määriteltiin uudella tavalla kaupalliseksi toimintaympäristöksi. Katujen käveltävyys ymmärrettiin enemmän keskustassa liikkuvien asiakkaiden viihtymistä lisäävänä kuin liikennepoliittisena toimenpiteenä.

Helsingin kävelykeskusta ei siis syntynyt vasemmisto-
eikä viheraatteellisena konstruktiona, vaan bisneksen ehdoilla. - ”Hauska käveltävä kaupunki muodostaa myös kansalaisyhteiskunnan kirjavan toimintapaikan. Voidaanko kuvitella liberaalia demokratiaa ilman julkista tilaa, joka on aina myös heikoimpienkin yksilöiden ja ryhmien käytettävissä”, kysyy Viitamies, entinen SDP:n kansanedustaja 1995-99 Mikkelin vaalipiiristä. Ja sanoihan edellinen pormestari Jussi Pajunenkin (Kok) Helsingin Sanomissa 2015, että Helsinki on muuttunut hauskemmaksi.

Kaikki eivät ole samaa mieltä. Kun Jyväskylän Kauppakatuakin joskus viikonvaihdeiltana kävelee, se muistuttaa enemmän kusi- ja
känniränniä kuin kansalaisyhteiskunnan hauskaa toimintapaikkaa.

Jyväskylän ydinkeskustassa on vähittäiskauppojen määrä vähentynyt monta vuotta peräkkäin. Johtuneeko koronasta, mutta viime aikoina tilanne on taas piristynyt. Uusia yrityksiä on avattu, kahviloita, ravintoloita, pieniä putiikkeja ym.

Sitten ovat ne kaupungin toiset osat, joissa ovat isot marketit. Ne ovat hyviä olemassa ja
näin tämä kaksoissysteemi toimii.

kari.naskinen@gmail.com