Maj-Britt Nilsson ja Birger Malmsten |
”Päivät olivat kuin helmiä kultalangassa”,
muistelee Marie elämänsä parasta kesää Ingmar
Bergmanin elokuvassa
Kesäinen
leikki (1951).
Jean-Luc
Godard sanoi
sitä aikoinaan maailman kauneimmaksi elokuvaksi ja Francois
Truffaut arvioi
Bergmanin koskettavimmiksi elokuviksi Kesäisen
leikin, Kesän Monikan kanssa, Talven valoa ja
tv-elokuvan Riitti.
Parasta
ottaa tähän erityisasiantuntija
Jörn Donnerin lausunto:
”Elokuva käyttää hyväkseen kaikki Pohjolan kesän ominaisuudet,
mutta niiden vertauskuvallisuus ei ole elokuvan sisällön kannalta
mitenkään ylikorostettu. Kesäinen
leikki
näytellään auringon paistaessa, hämärässä, siinä on tanssia
ja leikkiä, juhannusyön hetkiä, veden liikkumattomuutta ja
saaristomaisemia."
Sitten
on kuitenkin muutakin. Gunnar
Fischerin maalaileva
kuvaus
Tukholman saaristosta sekä Joutsenlampi-baletin
harjoituksista ja esityksestä on siis
kaunista,
mutta kun on kysymys Bergmanista, ei tähän jäädä. Kertomus
kultaisesta kesästä vaihtuu tragediaksi, kun kaikki helmet on
kerätty ja kun
huomataan
seassa olevan myös ikävästi
tummuneita helmiä.
Pääosa elokuvasta käsittelee takaumana Marien ja Henrikin kesää. Tämä on sitä ”maailman kauneinta elokuvaa”, mutta varjoja alkaa jo nousta. Marie on Erlandin keveiden lähentymisyritysten kohteena ja Henrik pääsee niistä jyvälle. Taivaalle kerääntyy tummia pilviä, Henrik on mustasukkainen ja Marie inhoaa jonkin linnun rumaa rääkäisyä. Mielenkiintoinen erikoisuus elokuvassa on viivapiirrosanimaatio, joka kesken hääsuunnitelmien viittaa jo vaikeuksiinkin.
Henrikin kuoltua Erland ilmoittautuu lohduttajaksi. Marie sanoo vihaavansa Jumalaa ja koska Bergmanin elokuvassa ollaan, Marie myös sanoo sylkevänsä Jumalaa naamalle, jos kohdalle osuu. Erland ”pystyttää muurin” Marien muistojen ja Henrikin väliin ja onnistuukin siinä, mutta pysyvää suhdettä ei kuitenkaan synny. Päiväkirjan saatuaan Marie lähtee vierailemaan Erlandin luona, jossa tuo julki inhonsa siitä, että oli jossakin vaiheessa antanut Erlandin kajota itseensä. Erland oli yrittänyt pyyhkiä Marien surua pois paneskelemalla.
Elokuvan lopussa Joutsenlammen esitys onnistuu hyvin. Marie puhdistaa kasvonsa meikeistä ja katsoo peiliin. Menneestä puhdistuneen Marien nähdään vielä suutelevan uutta ystäväänsä Davidia. Tällaista se nuoruus teettää, iloa ja murhetta, kaunista ja rumaa. Huonoistakin asioista voi ehkä kuitenkin selvitä. Godard kirjoitti, että Marien yksi silmäys peiliin riittää lähettämään hänet etsimään kadotettua paratiisia ja uudelleen löydettyä aikaa.
Bergmanille itselleen kesä ja rakkaus -aihe oli ilmeisen läheinen, kuten hän on kertonut. Ingmar oli 16-vuotias, kun heidän perheensä vietti kesän Ornöllä. Ingmar oli laiha, änkytti, niuhotti ja luki Nietzscheä, eikä osallistunut lähistön muiden poikien touhuiluun. Saarella sattui olemaan myös samanikäinen tyttö, jonka kanssa Ingmarille syntyi ujo rakkaus. Se kuitenkin kuoli syksyn tullessa, ja tästä kesästä tuli pohja Kesäiselle leikille.
Elokuvan tehdessään Ingmar Bergman oli 32-vuotias ja Marien roolin esittänyt Maj-Britt Nilsson 26-vuotias. Seuraavana vuonna Maj-Britt Nilsson oli mukana Bergmanin Odottavissa naisissa, mutta sen pitempään kaunis Maij-Britt ei ollut Bergmanin naisklaanissa. Edelleen hän kuitenkin teki elokuvarooleja ja 1951 avioitui ohjaaja Per Gerhardin kanssa ja näytteli useissa merkittävissä rooleissa myös Tukholman Vasa-teatterissa vuoteen 1985 asti.
kari.naskinen@gmail.com