maanantai 19. huhtikuuta 2021

Viimeinen sinetti

Saksalaisen Wim Wendersin elokuvassa Maailman ääriin (1991) on Max von Sydow taas tekemisissä lopun aikojen kanssa. Ingmar Bergmanin Seitsemännessä sinetissä (1957) hän on keskiaikainen ritari, joka pelaa Kuoleman kanssa shakkia panoksena elämä. Wendersin elokuvassa on kysymys tätäkin laajemmasta asiasta, kuten käy ilmi jo elokuvan alkuperäisestä nimestä Bis ans Ende der Welt (Maailman loppuun asti). Tämä harvoin nähty, lähes viisituntinen elokuva tuli televisiosta viime lauantaina ja Yle Areenassa se on nähtävissä 30.5. asti. Elokuvateattereissa se on esitetty puolet lyhyemmäksi typistettynä.


Se on tieteiselokuva, joka on entisestään ajankohtaistunut. Tohtori Henry Faber (von Sydow) on kehittänyt laitteiston, jonka avulla ihmisen aivoimpulssit voidaan muuttaa kuviksi. Kun aivotoiminta muodostaa unia, päästään niistäkin perille. Mahdollista on myös päinvastaisesti
projisoida menneitä asioita vaikkapa lapsena sokeutuneen ihmisen aivoihin ja hänen koettavikseen. Elokuvassa tämä kohdehenkilö on Faberin puoliso (Jeanne Moreau).

Monet ovat keksinnön perässä, tietenkin myös Yhdysvaltain hallitus, joka on pannut CIA:n asialle ja luvannut sen löytämisestä 500 000 dollarin palkkion. Summa on pieni, ja jos tällainen elokuva tehtäisiin nyt, löytöpalkkioon voitaisiin panna pari nollaa lisää.

En muista kuka, mutta joku elokuvassa muistuttaa, että Johanneksen evankeliumi alkaa toteamuksella ”Alussa oli sana”. Enää ei sanalla ole sillä tavoin itsenäistä merkitystä, että sanominen ei jää henkilökohtaiseksi ilmaisuksi, koska yksityisyyttäkään ei enää ole. Kuka tahansa voi varastaa kenen tahansa sanomiset ja niiden avulla myös mielipiteet,
joita voi käyttää väärin.

Elokuvassa lähestytään vuosituhannen vaihdetta.
Keskeinen asia on ihmisten ja organisaation välinen kommunikointi, joka on muuttunut nopeaksi ja kaikki esteet voittavaksi. Yhteydet toimivat, eikä pakoon pääse mihinkään, paitsi että tohtori Faber on onnistunut tekemään laboratorionsa kallioluolaan aboriginaalien alueelle Australiassa. Lisäksi tähän lopun ajan lähestymiseen liittyy se, että Intiasta on lähetetty satelliitti, jonka mukana on ydinräjähdepanos. Wenders näkee sen kuitenkin pienempänä uhkana kuin ihmisten yksityisyyden menettämisen.

Johanneksen evankeliumia lähempänä on Johanneksen ilmestys, jonka seitsemäs sinetti on lopullisesti avautumassa. Olemme koko ajan seurannassa. Meitä ”profiloidaan” kauppojen kassoilla, kun maksamme ostoksemme kortilla tai kun valitsemme seurattavia asioita internetistä.
Sattumaako vain, mutta edellisiltana tuli televisiosta James Ponsoldtin elokuva The Circle (2017), jossa somefirman johtaja sanoo: "Tietäminen on hyvä asia, mutta kaiken tietäminen vielä parempi."

Kun ostan verkkokaupasta
Sergei Eisensteinin ja Andrei Tarkovskin elokuvia ja kirjoitan niistä tähän blogiini sekä katson KHL:n meneillään olevia finaaliotteluita, olen USA:n tiedusteluviraston NSA:n algoritmien perusteella luultavasti Putinin trolli. Tätä profiiliani vahvistaa se, etten ole isänmaallinen, koska käyn ruokaostoksilla Lidlissä enkä Citymarketissa tai Prismassa.

Kaikki sosiaaliseen mediaan kirjoitettavat tekstit kirjautuvat myös talteen. Kun tämän kaiken ynnää yhteen Wendersin elokuvan kanssa, päästään siihen, mistä elokuvassa on kysymys: ihmisten mielen hallintaan, aivopesuun ja sensellaiseen. Amerikkalainen politiikantutkimuksen professori Lance deHaven-Smith Floridan valtionyliopistosta kirjoitti 2013 kuinka CIA keksi John F. Kennedyn jälkeen termin ”salaliittoteoria” ja jyskytti ihmisten mieliin, että Kennedyn murhasi yksinäinen hölmö Lee Harvey Oswald, joka murhattiin poliisin huostassa ennen kuin häntä voitiin kuulustella (deHaven-Smith: Conspiracy Theory in America).

Mikä on seuraava askel? Jos menneisyyttä voi projisoida ihmisten mieleen, voisiko menneisyyttä myös muuttaa?

Lisäksi Wenders kantaa huolta siihen, mihin uusi informaatioteknologia pahimmillaan johtaa. Vaikka ns. älypuhelimia ei vielä elokuvan valmistuessa ollut, Wenders hämmästyttävästi ennustaa, että ihmisten kiinnostus jotain tällaista kohtaan kasvaa valtaviin mittoihin. Vaikka ihmiset ovat näiden laitteiden välityksellä aikaisempaa enemmän tekemisissä toistensa kanssa, ei empatiakyky ylitä sitä, mitä on itsekkyys ja omien tunteiden esille tuominen.

kari.naskinen@gmail.com