Rajalan
valinnan jälkeen kirjoitti teologian tohtori Tapio
Lampinen Demokraatti-lehdessä,
että demareiden ei pitäisikään antaa
porvaripuolueiden ottaa monopolia kristillisyyteen. SDP:n
puoluekenttään kuuluukin kristillisiä yhdistyksiä, ja Lampinen
kirjoitti, että kristillisten
sosiaalidemokraattien
tunnuslause on otettu Raamatun Ensimmäisen Johanneksen kirjeen
kolmannesta luvusta: ”Älkäämme
rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja
totuudessa.”
Kristillisten
sosialidemokraattien liittto
perustettiin
1946, kun
SDP:n suhtautuminen kirkkoon ja uskontoon alkoi
kansalaissodan aiheuttamien vaurioiden jälkeen muuttua
taas myönteisemmäksi.
Kristillisten demarien liitto
ei kuitenkaan
ollut merkittävä voima koko
puolueen näkemyksiä muutettaessa, mutta
se yritti
omalta osaltaan muuttamaan
keskusteluilmapiiriä.
Vanhaa
perua tämä kaikki on, sillä jo 1900-luvun alussa oli tunnettu
sosiaalidemokraatti Yrjö
Kallinen
liittynyt Teosofisen seurankin jäseneksi ja kiersi puhujana ympäri
maata. Historiallisen aikakauslehden uusimmassa numerossa 1/2020
kerrotaan uskonnon ja sosialismin synteesistä työväenliikkeessä,
jossa yhtenä ihanteena pidettiin unelmaa
”paremmasta
sosialismista”.
Vahva tekijä oli SDP:n kansakoulunopettaja ja
kansanedustajana
1907-18 ja 1929-35 toiminut
Hilja Pärssinen.
Hänen
kirjoituksissaan sosialismi ilmeni yksilön sisäisenä kokemuksena
jumalallisesta rakkaudesta ja sen inspiroimasta moraalista.
Ruotsista otettiin mallia tässäkin asiassa. Siellä
sosiaalidemokraattien agitaattorina toiminut Kata
Dahlström piti
poliittisena esikuvana Jeesusta,
mikä tarkoitti sitä, että sosialismi olisi toteutettava
alkukirkolliseen vakaumukseen perustuen. Tästä seurasi, että
Jeesuksen jalanjälkiä kulkien sosialismi voisi voittaa
kapitalistisen järjestelmän, kun ei toistettaisi sen virheitä.
Historiallisen
aikakauslehden jutun kirjoittajat ovat
historian tohtorikoulutettavat Antti
Harmainen ja
Mikko Kemppainen
Tampereen
yliopistosta. He näkevät sosialistisen ideologian sulautuneen
1900-luvun alussa yhteen työväenliikkeen eurooppalaisissa
verkostoissa, vaikka sosialismi sinänsä esiintyy
historiankirjoituksessa uskonnonvastaisena. Kristilliset painotukset
joka tapauksessa jäivät vähäisiksi esim. SDP:n puoluekokouksissa
1903 ja 1906, jolloin keskiöön tulivat Karl
Marxin teoriat
luonnontieteellisen materialismin merkityksestä.
Tilanne
oli uskonnon kannalta ongelmallinen, koska monet sosialismin
edelläkävijät kuitenkin jäsensivät sosialismiaatetta
pohjimmiltaan sellaisena, jossa yhteiskunnallisen tasa-arvon ja
solidaarisuuden ajaminen jalosti itsekkyyteen taipuvaista ihmissielua
ja
edesauttoi paremman yhteiskunnan syntyä. Harmainen ja Kemppainen
pitävätkin perusteltuna lähteä liikkeelle siitä ajatuksesta,
ettei sosialismiin sitoutuminen välttämättä edellyttänyt
Suomessakaan etääntymistä uskonnollisuudesta, vaan monet
saattoivat kokea toteuttavansa
sos.dem. ideologiaa uskonnon jatkeena.
Näin kai
ajateltiin nyt SDP:n puoluekokouksessakin, jossa kristillinen etiikka
jäi periaateohjelmaan äänin 440 - 30.
Hilja Pärssinen
oli monien muiden sosiaalidemokraattien tavoin sitä mieltä, että
kristinusko oli hyvä, mutta kirkko paha. Häntä syytettiin
oikeudessakin jumalanpilkasta. Hän vaati, että sosialismi
lähentyisi vastaamaan alkuperäistä Jeesuksen sanomaa, mutta virhe
oli se, että hän vastusti voimakkaasti kirkkoa, jonka johdolla
toiminut uskonnonopetus kouluissa edusti lähinnä
taikauskoa.
”Hilja Pärssinen näki kirkkoinstituution
tukevan kapitalismia suuntaamalla huomion pois yhteiskunnallisista
epäkohdista ja pitämällä köyhän kansan esivallalle kuuliaisena.
Hän oli huolestunut myös siitä, että kirkon valheellinen ja
itsenäisen ajattelun lamaannuttava oppi vei ihmiskunnan väistämättä
täydelliseen uskonnottomuuteen ja Jumalan kieltämiseen”,
kirjoittavat tutkijat.
Huonostihan
siinä Hiljalle tietenkin kävi, kun kapina 1918 alkoi. Hetken aikaa
hän ehti olla punaisten Suomen
kansanvaltuuskunnan jäsenkin, mutta pakeni
huhtikuussa 1918 Venäjälle. Sieltä
hän lähti kohti vapaampia maisemia Sveitsiin, mutta
jäi
kiinni
Virossa,
josta hänet
palautettiin
Suomeen 1919. Täällä
hänet
tuomittiin maanpetoksesta vankeuteen 12 vuodeksi, mutta armahdettiin
1923.
Kovia
aikoja ja kovia kamppailuja ideologioiden puolesta. Kun näistä
sadan vuoden takaisista tilanteista nyt lukee, niin voi pohtia
sitäkin, kummassa olivat seinät laveammalla ja katto korkeammalla,
sosialismissa vai kirkossa.
kari.naskinen@gmail.com
maanantai 28. syyskuuta 2020
Sosialismi ilmenee jumalallisena rakkautena ja moraalina
Evankelis-luterilaisen
kirkon kirkolliskokouksen puheenjohtajana toimii arkkipiispa Tapio
Luoma.
Toisena varapuheenjohtajana
on seuraavat neljä vuotta Satakunnan entinen maakuntajohtaja Pertti
Rajala (SDP).
Tällainen kirkollispoliittisesti historiallinen valinta tapahtui
elokuussa 2020. Viikkoa
myöhemmin SDP:n puoluekokouksessa hyväksyttiin puolueen uusi
periaatejulistus,
jossa edelleen mainitaan,
että sosiaalidemokratian aateperintöön
kuuluu sosialismin teorioiden
ohella myös kristillinen
etiikka.