Suomalaisilla historiapäivillä Sibeliustalossa tekee aina myös kirjalöytöjä,
tällä kertaa tuli mukaan uusi painos Publius
Cornelius Tacituksen kirjasta Germania
(Gaudeamus, 2018), jonka tekstit Tacitus kirjoitti vuonna 98 jaa. Tacitus
oli roomalainen senaattori ja historioitsija, joka tässä kirjassa kuvaa Tonavan
pohjoispuolella asuvia kansoja. Tähän eurooppalaiseen populaatioon kuuluvat
myös alkukantaiset fennit, joilla ilmiselvästi
tarkoitetaan suomalaisten ja saamelaisten esivanhempia.
Aivan ensimmäisen kerran eivät suomalaiset, lappalaiset ja svealaiset
kuitenkaan esiinny Tacituksen tekstissä, vaan tämän pohjoisen kolkan
asujamistosta oli merkintöjä jo 300-luvulla eaa. Tacituksen tiedotkin
Pohjois-Euroopasta perustuivat kirjallisiin lähteisiin, sillä itse hän ei
käynyt näin pohjoisessa.
Germania-kirjaan selitykset laatinut Tuomo Pekkanen joka tapauksessa
kirjoittaa, että kuvaus fenneistä vastaa hyvin sitä käsitystä, joka on saatu lappalaisista
myöhempien lähteiden perusteella. Pekkanen on Jyväskylän yliopiston entinen
professori, joka mm. on kääntänyt Kalevalan latinaksi ja toimittaa
latinankielisiä uutisia Yleisradiolle.
Näin Tacitus esi-isiämme kuvaa: ”Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen
köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit,
vaatteina nahat, makuusijana maa. Ainoa varallisuus on nuolissa, joita he
raudan puutteessa terästävät luilla. Metsästys elättää yhtäläisesti sekä miehiä
että naisia. Naiset seuraavat miehiä kaikkialle ja pyytävät osan saaliista.
Lapsillakaan ei ole muuta suojaa villieläimiltä ja rajuilmoilta kuin
jonkinlainen oksista punottu katos. Sinne palaavat nuoret, se on vanhojen
turvapaikka. Mutta tämä on heistä onnellisempaa elämää kuin pelloilla
huokaileminen, vaivalloinen talojen rakentaminen sekä milloin toiveikas,
milloin pelokas huolenpito omasta ja vieraasta omaisuudesta. Rauhassa jumalilta
ja rauhassa ihmisiltä he ovat saavuttaneet sen vaikeimman päämäärän, ettei
heidän tarvitse edes mitään toivoa.”
TURJANMAA
Lähempänä näitä pohjoisia alueita syntyi muinaisenglantilainen Beowulf-eepos, jonka syntyajaksi
arvioidaan viimeistään vuosi 725. Siinä mainitaan ensimmäisen kerran Englannin
kirjallisuudessa Finna land (eepoksen
säkeessä 580). Finna land merkitsee tässä yhteydessä kaukaista, myyttistä maata
merten äärillä. Finneillä lienee tarkoitettu saamelaisia, joka oli etäisin
eepoksen yleisölle tuttu pohjoinen valtakunta.
Osmo Pekosen ja Clive Tolleyn suomennoksessa (WSOY, 1999) Finna landista käytetään
käännöstä Turjanmaa: ”Viimein merivirtojen mahtavat mainingit viskasivat minut
Turjanmaan rantaan.”
Beowulf on eeppinen sankariruno,
joka sisältää 3182 riviä. Sillä ei ole alkuperäistä nimeä, mutta se on tunnettu
1800-luvun alkupuolelta lähtien päähenkilönsä mukaan nimellä Beowulf.
GERMANIAN KANSAT
OVAT PUHDASTA ROTUA
Takaisin Germaniaan ja Tacituksen
luonnehdintaan germaaneista: ”…mitkään aviosuhteet vierasheimoisten kanssa
eivät ole tahranneet Germanian kansoja, vaan ne ovat omalaatuista, puhdasta ja
vain itsensä kaltaista rotua. Siksi ulkonäkökin on kaikilla samanlainen, sikäli
kuin se on mahdollista niin suuressa joukossa: tuikeat siniset silmät,
punertavat hiukset ja kookas ruumis, jossa kuitenkin on voimaa vain rajuun
hyökkäykseen.”
Ei ihme, että Tacituksen teksti on toistuvasti ylläpitänyt ja lisännyt
saksalaisten kansallistietoisuutta, kuten Pekkanen kirjoittaa: ”Ensimmäisessä
maailmansodassa saksalaiset sotilaat kuljettivat Germaniaa repuissaan ja viime maailmansodan aikana siitä otettiin
Wehrmachtin käyttöön tarkoitettu erikoispainos.”
Tacitus otti kantaa myös maahanmuuttoon: ”Kukapa lähtisi Aasiasta, Afrikasta
tai Italiasta ja pyrkisi Germaniaan, missä maisemat ovat rumat, ilmasto karu
sekä asumat ja näkymät ankeat, paitsi jos se on hänen isänmaansa?” Nyt 2000
vuotta myöhemmin tilanne on toisenlainen.
Metoo-henki oli voimissaan jo muinaisessa Germaniassa, jossa naisissa
katsottiin olevan jotakin pyhää ja profeetallista:
”Naiset elävät suojatussa siveydessä. Eivät mitkään näytäntöjen houkutukset
eivätkä mitkään vieraspitojen viettelykset ole heitä turmelleet. Salaisia
rakkauskirjeitä eivät enempää miehet kuin naisetkaan tunne. Suureen väkilukuun
nähden aviorikokset ovat erittäin harvinaisia. Niistä rangaistaan välittömästi;
mies karkottaa sukulaisten läsnä ollessa kotoaan alastomaksi riisutun
avionrikkojan, jolta on leikattu hiukset, ja ajaa hänet ruoskalla läpi koko
kylän.”
Germania kokonaisuudessaan muistuttaa
maantiedon oppikirjaa, jossa selitetään olosuhteita ja ihmisten elämää Roomasta
katsottuna kaukaisilla alueilla, Reinin ja Tonavan takana. Kauimpana
pohjoisessa asuvat myös fennit, naapureinaan oksit ja hellusit.
kari.naskinen@gmail.com