Suomessa pidettiin jo 1600-luvulla lukutaidon kehittämistä niin tärkeänä, että
alettiin perustaa kiertokouluja. Rippikouluja jo oli, mutta niissä opittu
”lukutaito” rajoittui käytännössä Gezeliuksen
tai Svebeliuksen katekismuksen
osaamiseen ulkoa. Kinkereillä lukutaitoa testattiin, mutta huonoahan se oli.
Tärkeämpi merkitys rippikoululla olikin siinä, että sen suoritettuaan pääsi
kirkkoon ehtoollisille, mikä taas antoi mahdollisuuden naimisiinmenoon.
Kuningas antoi 1723 päätöksen, jonka mukaan vanhempien piti sakon uhalla
opettaa lapsensa lukemaan kirjaa ja muistamaan Lutherin Vähä Katekismuksen.
Jos tämä ei toteutunut, piti lapset viedä koulumestarin tai lukkarin luo
oppiin. Uusi kuninkaan päätös saatiin 1762, jolloin määrättiin, että jokaisessa
pitäjässä oli oltava pitäjänkoulu. Ei onnistunut.
Vielä 1800-luvullakin lukutaito oli huonoissa kantimissa. Päijät-Hämeen
tutkimusseuran vuosikirjassa 2018 on kasvatuksen historian dosentin
(Helsingin yliopisto) Saara Hakasteen kirjoitus
”Sisälukua ja puumerkkejä”, jossa hän käsittelee luku- ja kirjoitustaitoa
hämäläisessä talonpoikaistalossa 1800-luvun Hollolassa.
Hollola oli seudun emäpitäjä, jossa seurakunnan rippikirjoihin pantiin
merkinnät lukutaidosta. Rippikirjat toimivat myös väestökirjanpitona, ja
lukutaitosarakkeeseen merkittiin vaihtoehtoisesti:
X (hyvä taito)
Y (edistyvä taito)
/ (välttävä taito)
Myöhemmin asteikko muutettiin viisiportaiseksi. Suurta huolta seurakuntalaisten
lukutaidosta kantoi Hollolan uusi rovasti Sakari
Cygnaeus. Hän oli aikaisemmin toiminut kirkkoherrana Hämeenlinnassa ja
huomasi 1800-luvun alussa maaseudulle tultuaan, että seurakuntalaisten
sivistystasoa pitää nostaa. Alku oli hankalaa, kuten Saara Hakaste kuvaa:
”Tilannetta korjaamaan palkattiin koulumestareita, mutta he olivat joko
sopimattomia tai juoppoja ja työ jatkui hitaanpuoleisesti. Uuden kehityksen
sysäsi alkuun Porvoon tuomiokapitulin kirje 1858. Asetettiin suuri toimikunta
pitäjän säätyläisistä ja vihdoin päästiin päätökseen. Peräti kolme
kiertokoulunopettajaa aloitti työt 1862. Opetusaika oli 32 viikkoa kahdeksassa
kuukaudessa ja opetusaineet olivat lukeminen ja laulu.”
Minunkin äitini (s. 1918) kävi kiertokoulun. Mummoni hoiti homman hyvin
lähettämällä opettajalle aina välillä kananmunia ja omenoita ja mitä
milloinkin. Kiertokouluilla ei ollut omia koulurakennuksiaan, vaan opettaja
kiersi kylissä, joissa lapset kokoontuivat johonkin isompaan taloon tai
pappilaan. Kiertokouluja alettiin lakkauttaa vasta 1900-luvulla
oppivelvollisuuslain myötä, mutta viimeinen kiertokoulu lakkautettiin vasta
1951 Puumalassa.
Lapsen tullessa kiertokouluun hänellä piti olla aapinen ja katekismus, joilla
pääsi alkuun. Toiselle luokalle täytyi tuoda myös virsikirja, koska siinä
vaiheessa piti jo pystyä virsien sanoja lukemaan. Lukemisen ja laulamisen
lisäksi sai opetusta kirjoittamisessa ja laskennossa, mutta ainakin Hollolassa
näistä ekstroista piti maksaa. Jossain ehkä riitti tiu munia ja hehto
perunoita.
Kansakoulukin oli Hollolassa säätyläisten aloite, kuten Saara Hakaste kirjoittaa.
Kansakouluasetus oli annettu 1866 ja Hollolassakin pantiin töpinäksi.
Perustettiin yksityinen yhdistys, jonka johtoon tuli varakirkkoherra G.R. Böök, ja tältä pohjalta saatiin
aikaan ensimmäiset kansakoulut, 1867 poikakoulu Uskilaan ja 1868 tyttökoulu
Pyhäniemeen. Kirkollista perinnettä jatkava kiertokoulu toimi edelleen ja uusi
kansakoulu aiheutti ihmetystä.
Kansakoulu juurtui hitaasti. Vielä lukuvuonna 1890-91 kävi kouluikäisistä
7-16-vuotiaista lapsista ylhäisempää kansakoulua vain 12 prosenttia, kun kiertokoulua
kävi 67 prosenttia. Kotona opetettavia oli 13 prosenttia.
Saara Hakasteen (o.s. Jussila) kirjoituksessa on esimerkkitapauksena hänen oma Jussilan sukunsa, joka on lähtöisin
Hollolan pitäjän Vesalan kylästä. Kuningas Kustaa
Vaasan veroluetteloiden mukaan kylässä oli 1500-luvun puolivälissä viisi
taloa.
Juhannuksena 1903 suku kokoontui yhteen Vesalan Jussilassa, kun juhlittiin Saara Sofia Malakiaksentytär Jussilan 70-vuotispäivää.
Tämän yhteisen tapaamisen jälkeen Saara-muori eli vielä yhdeksän vuotta. Lapset
ja lastenlapset jatkoivat elämäänsä mukanaan hämäläisen talonpoikaissuvun
perintö, johon kuuluivat sekä luku- että kirjoitustaito.
- - - - -
Päijät-Hämeen tutkimusseuran vuosikirja on ilmestynyt vuodesta 1980 alkaen.
Tämän vuoden kirjan (112 sivua) yleisotsikon Muuttuva osaaminen alla on 14 asiantuntija-artikkelia.
Mielenkiintoisia juttuja.
kari.naskinen@gmail.com