Sosialismi olisi oikein toteutettuna tasa-arvoisen yhteiskuntajärjestelmän
äärimmäinen muoto. Karl Marxin teoretisoinnissa
sosialismi oli kommunismin ensimmäinen vaihe. Tätä marxilaista ideaa ei kuitenkaan
pystytty toteuttamaan, koska kaiken keskipisteeseen otettiin keskusjohtoisen
suunnitelmatalouden malli. Marx itsekin oli pohjimmiltaan sillä kannalla, että
yhteiskunnan piti toimia täydellisesti kapitalistisista markkinoista vapaana. Frankfurtissa
toimivan Sosiaalitutkimuksen instituutin johtaja Axel Honneth kirjoittaa, että ”Marx vei sosialismilta kaikki
mahdollisuudet miettiä institutionaalisia keinoja talouden
yhteiskunnallistamiseksi keskitetyn suunnitelmatalouden tuolla puolen”. (Sosialismin idea, Gaudeamus 2018)
Sitten syntyi Neuvostoliitto, joka pilasi loputkin. Siellä kaikki toimijat
pantiin vertikaaliseen suhteeseen korkeampaan instanssiin, vaikka alkuperäisen
sosialismi-idean mukaan tuottajien tulisi olla horisontaalisessa suhteessa
keskenään. Eikä sosialismifilosofiaan tietenkään kuulu ihmisten sijoittaminen
kolhooseihin tai vankileireille Siperiaan.
Neuvostoliitossa rakennettu järjestelmä epäonnistui ja loppui, mutta nyt
pitäisi hylätä myös Marx, kuten Honneth sanoo. Tärkein tehtävä sosialistisen
perinteen elvyttämiseksi on, että saadaan liikkumatilaa markkinoiden
vaihtoehtoisten käyttötapojen hahmottelulle. Uudistetun sosialismin täytyy
luottaa käytännössä toteutettaviin kokeiluihin selvittääkseen, mikä malli olisi
sopivin toteuttamaan sosiaalisen vapauden talouden piirissä: markkinat,
kansalaisyhteiskunta vai demokraattinen oikeusvaltio? Olisi löydettävä
sosialismi uudestaan maailmassa, jossa nyt toteutetaan vapauden varjolla pelkästään
yksityisiä intressejä ja rikotaan solidaarisuuden lupaus.
Hallitsevan markkinaideologian mukaan pelkkä tuotantovälineiden omistus
oikeuttaa niiden avulla saataviin pääoman tuottoihin, vaikka tuottojen
eksponentiaalinen kasvu ei perustu omistajiensa työpanokseen. Näin on nyt ja
Honneth kirjoittaakin, että ”sosialismilla on nykyään vaihtoehtona joko tyytyä
surkastumaan pelkäksi teoriaksi tai etsiä korviketta menetetylle sidokselle
työväenliikkeeseen”.
Suomessa Vasemmistoliitto on sosialistinen puolue, mutta SDP on tämän suhteen
hatarammalla pohjalla, vaikka sen periaateohjelmassa vielä mainitaankin
yhteiskunnallinen uudistustyö sosialismin arvojen perustalta. Osa demareista
haluaisi jo sosialismi-sanan pois puolueen ohjelmista.
SOSIALISMI EI ENÄÄ VOI
OLLA KANSALLINEN HANKE
Marxin ajoista maailma on niin paljon muuttunut, että edes teoriassa ei enää
ole mahdollisuutta kuvitella jonkin yksittäisen valtion siirtymistä sosialismiin.
Kansainvälinen talousjärjestelmä on niin verkottunut, että turhaa puhetta… Esimerkiksi
koko EU:n idea romuttuisi, jos jossakin jäsenmaassa nyt alettaisiin hyppiä sosialistiseen
järjestelmään. Sosialistinen vallankumous pitäisi toteuttaa koko unionissa ja
se tietenkin on mahdotonta.
Honneth kuitenkin teoretisoi jonkinlaisesta kosmopoliittisesta hankkeesta,
vähän niin kuin trotskilaisittain: ”Ei tule vedota vain Euroopan tai
taloudellisesti kehittyneimpien alueiden kansalaisiin, vaan kaikkien maiden asukkaisiin,
jotta Ranskan vallankumouksen myötä vakiinnutetut vapauden, veljeyden ja
tasa-arvon periaatteet vietäisiin niiden liberaalia toteutusmuotoa pidemmälle
ja jotta yhteiskunnista näin voisi tulla varsinaisesti sosiaalisia.”
Kun Trotski kritisoi Stalinia, niin Honneth kritisoi nyt
Marxia.
FRANKFURTIN
KOULUKUNTA
Axel Honneth vuodesta 2001 johtanut Das Institut für Sozialforschungia. Hänellä on
myös professuurit Columbian yliopistossa (New York) ja Goethe-yliopistossa
(Frankfurt). Sosiaalitutkimuksen instituutti perustettiin Frankfurtissa 1924 ja
sen piirissä syntyi kuuluisa Frankfurtin koulukunta, johon kuului
marxilaisuuteen sitoutuneita ajattelijoita. Filosofeista tunnetuimpia ovat
olleet Theodor Adorno, Erich Fromm, Max
Horkheimer, Leo Löwenthal, Herbert Marcuse ja Friedrich Pollock sekä seuraavan sukupolven aikana Jürgen Habermas.
Vielä yksi asia Honnethista. Hän arvostelee nykyajan oikeudenmukaisuusteorioita
taipumuksesta asettaa etusijalle laki, vaikka oikeudenmukaisen yhteiskunnan
perustana olevan vapauden kasvun moottorina ovat historiassa olleet sosiaaliset
kamppailut vapauden laajentamiseksi. Honnethin mukaan laki vain virallistaa
näiden kamppailujen tulokset.
kari.naskinen@gmail.com