Ruotsin ja Norjan kuningas Oskar I lähettää
14.7.1846 taikuri Albert Voglerille kutsun saapua esiintymään linnaan.
Magneettisen terveysteatterinsa kanssa kiertueella ollut Vogler on jo
joutumassa vankilaan, mutta kuninkaan kirje pelastaa hänet. Näin käy Ingmar Bergmanin elokuvassa Kasvot (1958), joka selvästi on myös
Bergmanin eräänlainen omakuva. Bergmankin kaipasi kovasti tunnustusta muiltakin
kuin taide-elokuvakriitikoilta. Ei ole sattuma, että kuninkaan kirjeen päiväys
muistuttaa Bergmanin syntymäpäivää 14.7.1918.
Vogler on puoskari, joka sirkustemppujensa ohella parantaa ihmisiä ”mesmeristisessä
taikateatterissaan”. Todellisessa maailmassa oli itävaltalainen Franz Mesmer 1700-luvulla kehittänyt hypnoosiin perustuvan
hoitomenetelmän, jota pidettiin humpuukina, mutta joka sai myös
lääketieteellistä tunnustusta. Aina 1800-luvun loppuun saakka mesmerismi
vaikutti tavalla tai toiselle tieteeseen ja myös taiteeseen. Joskus selitettiin
esimerkiksi Franz Lisztin mestarillisuuden
perustuneen magnetismiin ja Mesmer oli tuttu myös Mozartin perheessä.
Mesmerismi oli jonkin verran tuttu asia Ruotsissakin, johon sen oli tuonut vapaamuurari ja paroni Carl Göran Silfverhjelm 1700-luvun lopulla. Kun paroni määrättiin everstiksi Pohjanmaan rykmenttiin Ouluun, alkoi hän pitää mesmeristisiä istuntoja Oulussa ja Torniossa.
Bergmanin elokuvassa ollaan sekä tiede- että taikamaailmassa. Heti alussa
Bergmanin tuttu korppi raakkuu ja Voglerin ikivanha isoäiti sanoo, että
metsässä on kummituksia, kun seurue matkustaa vaunuillaan kohti Tukholmaa
etsintäkuulutus perässään.
Esiintymään Vogler saapuu konsuli Egermanin taloon, jossa mukaan liittyvät
terveysministeri, lääkintöneuvos Vergerus ja poliisipäällikkö Starbeck. Ollaan
siis virallisen, aristokraattisen yhteiskunnan keskellä. Siellä sitten alkaa
tapahtua ja lopussa meno on niin värikästä, että kuvaaja Gunnar Fischer saa lavastuksista esiin kohtauksen, joka tuo mieleen
Orson Wellesin peilikohtauksen
elokuvassa Nainen Shanghaissa (1948).
Elokuvan keskeinen ajatus on panna rinnakkain taiteilijan ja yleisön suhde
illuusioon ja todellisuuteen. Bergman halunnee sanoa, että todellisuudessakin
on vain rooleja, väärennöksiä ja illuusioita. Totta ja peruuttamatonta on vain
kuolema. Tuttua bergmania siis.
Vogler on yksi Max von Sydowin (kuvassa) huippurooleista, taas kerran Bergmanin
alter egona. Hän tuo esille väkevästi sen vastakkainasettelun, jossa taide ja
valta kohtaavat. Tällaisia kohtaamisia Bergman koki taiteilijana, ja
ranskalainen ohjaaja Olivier Assayas kirjoitti
kymmenen vuotta sitten Cahiers du Cinéma -lehdessä, että Kasvot on yksi paljastavimmista avaimista Bergmanin taiteeseen.
Yksi vaikea vaihe Bergmanilla oli Malmön kaupunginteatterissa, jossa hän
oli taiteellisena johtajana myös Kasvojen aikana.
Siellä Bergman koki, että hänen ja yleisön välillä oli koko ajan iso kuilu. Albert
Vogler saa kuilunsa umpeen tultuaan kuninkaan hyväksymäksi ja myös Ingmar
Bergman sai lopulta suuren tunnustuksen. Kuninkaanlinnassakin hän varmaan vieraili joitakin kertoja. Nyt kun Bergmanin syntymästä on kulunut sata
vuotta, myönnetään Ruotsissa, että hän on kaikkien aikojen suurin ja tunnetuin ruotsalainen
taiteilija. Oscar-palkintoja tuli neljästä elokuvasta.
kari.naskinen@gmail.com