Paikallisradion aamujuontaja valmistautuu työpäiväänsä: "Substanssi on köyhää, mutta fiilis on huippua." Tärkeintä ei ole sisältö, vaan esittäminen. Juha Jokelan Esitystalous-näytelmätrilogian
kolmannessa osassa Espoon kaupunginteatterissa ollaan nyt paikallisradion
toimituksessa, joka on joutumassa muutoksen kouriin, koska iso mediakonserni odottaa
radioltaan parempaa tulosta.
Ensimmäisessä Esitystaloudessa (2010)
käsiteltiin asioiden esille tuomista politiikassa. Enter
Stage Finland Oy:n toimitusjohtaja luennoi esittämisen tärkeydestä. Nyt
paikallisradio on nimeltään Radio Stage ja kysymys samasta asiasta.
Minun on kuitenkin mentävä vielä vähän kauemmas ja otettava esille keikarimaisen
julkkiskonsultin Jari Sarasvuon kirja Huomiotalous (Otava,
2005), jonka viesti oli selvä: tärkeintä on, miten asiansa esittää, miten näkyy
ja miten paljon, olkoon asia mikä tahansa.
”Huomiotaloudessa se, joka hallitsee keskustelua ja rakentaa kaikkien seuraamia
paraateja, pystyy kääntämään rahavirrat puoleensa. Huomiotalous on uusi maailma
uusin säännöin. Siinä arvo syntyy kyvystä johtaa kollektiivista mieltä ja
henkilökohtaista kypsymistä”, kirjoitti Sarasvuo.
Odotetaanpa vain ensi kevään eduskuntavaaleja. Nekin ovat pelkkää
esitystaloutta. Sillä mitä sanotaan tai onko esitetyillä vaalilupauksilla
jotain tekemistä todellisuuden kanssa, ei ole paljon merkitystä. Oleellista on
vain se, miten vakuuttavasti asiat osataan esittää ja millä konstein saa huomiota.
Esitystalous 3:ssa mediakonsernin
kehitystyyppi Marika tulee Radio Stageen ja alkaa panna toimintaa uusiksi. Äänimaailma
on saatava sähäkämmäksi. Sisällöstä ei niin väliä, mutta hidas puhuminen ja
ketään kiinnostamaton jazz on saatava loppumaan. Kokenut ohjelmapäällikkö Jami
antakoon tilaa aamujuontaja Karoliinalle, jolla on oikea ote.
Karoliinan kaverina aamuohjelmassa on myyntipäällikkö Ari. Yhdessä kohtaa Ari sanoo
nettiä selatessaan, että Belgiassa on tapahtunut jokin iso… Karoliina keskeyttää: ”Paljon on taas
tapahtunut tällaisia ikäviäkin juttuja, mutta me ei nyt niihin mennä.”
Vaikeuksia on tiedossa myös uutistoimittaja Tintille, joka Radio Stagen
ohjelmavirrassa edustaa vanhanaikaista journalismia. Tintin jutut eivät enää
kuulu Radio Stagen uuteen nopeampaan ilmeeseen. Tintti tietää, mitä on edessä: työttömän
aktiivimalli ja itsensä brändääminen uuteen profiiliin.
Esitystalous 2:ssa (2013) kaupunginjohtaja perusti brändiryhmän, jonka tehtävänä oli
kiillottaa kaupungin imagoa. Piti keksiä kaupungille ”tarina”, joka vetää -
modernimpi identiteetti, imago ja dynamiikka.
Tästä on koko ajan kaikessa kysymys, julkisuudenhallinnasta. Nobel-kirjailija
Luigi
Pirandellokin tiesi, että
"niin on jos siltä näyttää". Substanssin köyhyyden pystyy kyllä hyvällä
esittämisellä häivyttämään.
LÄHESTYVÄ MUUTOS
Esitystalous 3 käsittelee muutosta
nykyajan pysyvänä ilmiönä laajemmin kuin kahdessa aikaisemmassa näytelmässä.
Radio Stagessa ollaan, mutta esille tulevat jopa hieman keinotekoisestikin
ilmastonmuutos, pakolaispolitiikka, metoo ja ne ”kuplat”, joissa tiettyjen
ihmisryhmien sanotaan elävän. Nämä isot asiat väliajan jälkeen kuitataan kuitenkin niin pintapuolisesti, että näytelmä jää tältä osin yhtä höttöiseksi kuin
Karoliinan aamujuonnot.
Käsiohjelmassa Juha Jokela sanoo Esitystalous
3:n poikkeavan edellisistä osista siinä, että nyt elämme ajassa, jota
hallitsee voimakas ja jaettu tunne lähestyvästä muutoksesta. Vanha sanonta ”ainoa pysyvä on muutos” ei
enää riitä, vaan on varauduttava todella suuriin muutoksiin ja
mullistuksiin. Näytelmän lopun
symboliikassa kaikki näyttelijät ovat jo pienellä jäälautalla, jonka ehkä musta aukko
nielaisee, myös Marikan.
Espoon teatterilla ei ole vakituisia näyttelijöitä, mutta Esitystalous-trilogia on pysynyt
hyvin koossa, sillä näyttelijät ovat koko ajan olleet samoja. Tommi Korpela ei kuitenkaan tv-sarjan
kuvausten takia ole nyt näyttämöllä, mutta on kuitenkin äänenä mukana edelleen.
Keskeinen rooli on Martti Suosalon ohjelmapäällikkö
(kuvassa vas.), joka ei muutokseen oikein taivu. Suosalo on taas erinomainen,
hänen esiintymisensä katsominen on aina yhtä nautinnollista – Suomen hauskin
mies, Suomen paras näyttelijä? Käsiohjelmassa Suosalolta kysytään, ketä
musiikin legendaa hän haluaisi näytellä, Suosalo vastaa: J. Alfred Tanneria.
Musiikkia on tässäkin näytelmässä, koska se on mainosten lisäksi oleellisin osa
paikallisradioiden toimintaa. Vanhan polven ja vanhan musiikin juontajajäärä,
liian hitaasti ja perusteellisesti puhuva Eero on Raimo Grönberg (kuvassa oik.), joka tuo mieleen Yleisradion
viikonvaihteen aamujen entiset juontajat, ehkä myös nykyisen Pekka Laineen. Nuorempaa dj-jannua
esittää Ylermi Rajamaa. Molemmat
aivan huippuja satiirirooleissaan.
Karoliinan rooli on herkkua Ria Katajalle,
joka tekee tuosta tyhjäpäästä kuitenkin sympaattisen, koska Jokela ei halua katsojien
lokeroivan nuorta, elämäniloista ihmistä väärin löysin perustein. Sen sijaan Veera Kiiskinen mediayhtiön lähettämänä
saneeraajana on tietenkin juuri niin inhottava kuin pitääkin, mutta hänkin saa ymmärrystä, koska tekee vain työtään isomman koneiston välikappaleena.
PAIKALLISRADIOITA
30 VUOTTA
Käsiohjelmassa kulkee jana, jossa vuosiluvuin käydään läpi radiotoiminnan
historiaa. Suomessa aloitti lähetykset Radiola-niminen asema 1924, Yleisradio
perustettiin 1926 ja kaupallisille paikallisradioille myönnettiin ensimmäiset
luvat 1987. Vuonna 1988 toiminnassa oli jo 37 mainosradiota, joiden
alkuvaiheista mainitaan, että Antero
Mertaranta aloitti uransa Rytmiradiossa Lahdessa selostamalla Hockey
Reippaan jääkiekko-otteluita.
Kun Rytmiradiosta minullakin on työkokemusta 1980-luvun lopulta, niin sieltähän
muistuu hatarasti mieleen monia tuttuja: Jukka
Kulmala ja Leena Kurikka johtivat
ja ohjelmia tekivät mm. Samuli Aaltonen,
Matti Eve, Sakari Haatainen, Joni Heinonen, Tomi Hilvo, Ari Hukkanen, Markku
Keskiväli, Hanski Kinnunen, Dave
Mawby, Jaana Pelkonen, Ivan Puopolo, Mika Suikkanen, Ilkka Viljanen ja Marcus Ziemann – ja hauskaakin oli, kun
ilmastonmuutoksesta ei tarvinnut huolehtia, eikä omistaja ollut mikään iso
mediakonserni, eikä miituuta ollut keksitty.
kari.naskinen@gmail.com