Lahden Teollisuusseuran perustavassa kokouksessa 1943 määriteltiin seuran
tarkoitukseksi, että sen on oltava ”teollisuuden ja liike-elämän alalla toimivien
yhteisöjen ja yksityisten henkilöiden keskeisenä yhdyssiteenä paikkakunnalla,
jotta näillä aloilla toimivat voisivat perehtyä toistensa toimialoihin ja jotta
vaalittaisiin terveitä liikeperiaatteita paikkakunnalla”. Kun nyt lukee
Teollisuusseuran 75-vuotisjuhlakirjaa Vaikuttaja,
mahdollistaja, tukija, käy ilmi, että yhdistyksen nimi voisi olla myös
Lahden Liikenneseura. Kun nimittäin seuran toimintamalli viime vuosikymmeninä
on muotoutunut jonkin verran uudelleen, niin keskeiseksi ajatukseksi on tullut,
että seuran tehtävänä on panna liikkeelle ja tukea elinkeinoelämän
toimintaedellytysten parantamiseen tähtääviä hankkeita, ja tällaisia ovat
olleet erityisesti Lahden seudun isot liikennehankkeet.
Hyvin vetävät liikenneväylät ovat elinkeinoelämälle tärkeitä. Teollisuusseuran
uuden toimintamallin ensimmäisenä ilmentymänä oli se, että ryhdyttiin puhumaan nelostien
jatkamisesta moottoritienä Järvenpäästä Lahteen ja ohikin. Vuonna 1987
valtiosihteeri Teemu Hiltunen piti
seuran tilaisuudessa alustuksen asiasta ja rohkaisi seuran muitakin jäseniä
käyttämään omia vaikutusmahdollisuuksiaan asian edistämiseksi. Seuraavana
vuonna Teollisuusseura tarttui Hiltusen aloitteeseen ja lähetti yhdessä Lahden
kaupungin kanssa liikenneministeri Pekka
Vennamolle kirjeen, jossa toivottiin moottoritiehankkeen nopeuttamista.
Vennamo myös kutsuttiin seuran kerhoiltaan, ja keväällä 1989 Hiltunen kertoi
seuran hallituksen kokouksessa, että asia on saanut hyvin myötätuulta. Tien
suunnittelu alkoi 1992, mutta siitä oli vielä pitkä matka toteutukseen. Teollisuusseuran
valtuuskunta kävi lobbaamassa asiaa myös uuden liikenneministerin Ole Norrback luona.
Moottoritie valmistui vuoden etuajassa elokuussa 1999. Sen kokonaiskustannukset
olivat 235 miljoonaa euroa.
Jo ennen moottoritien avaamista 1997 Teollisuusseuran hallitus kävi
tervehdyskäynnillä taas liikenneministeriössä, jossa ministerinä oli tuolloin Tuula Linnainmaa. Hänkin oli omalta
osaltaan vaikuttanut tien aikaansaamiseen, josta ministeriä tietenkin
kiiteltiin, mutta samalla otettiin esille seuraava iso hanketavoite, Keravan -
Lahden oikorata.
Tämän ratahankkeen tärkein yksittäinen henkilö Lahdessa oli kaupungin tekninen
johtaja Timo Ahonen, jonka luona
Teollisuusseuran edustajat kävivät lokakuussa 1997. Tämä hanke meni loputa läpi
helpommin kuin moottoritie. Mäntsälässä pidetyssä oikorataseminaarissa
edustivat Teollisuusseuraa puheenjohtaja Harald
Relander, sihteeri Heikki Simola ja
hallituksen jäsen Markku Ahtela,
joka puheenvuorossaan käsitteli nimenomaan radan merkitystä elinkeinoelämälle.
Uuden itäradan linjaus ei kuitenkaan vielä tuolloin ollut selvä. Tutkittu oli
myös oikorataa Helsingistä suoraan Kouvolaan ja uutta ratayhteyttä Kotkan
kautta Luumäelle. Ahtela sanoi, että rakennetaan Keravan – Lahden rata, niin ”Lahden
elinkeinoelämä lupaa itse huolehtia siitä, ettei Lahden seutu jää tuon valtimon
varrella kuihtuvaksi reservaatiksi, vaan kasvaa kiihtyväksi ja tuottoisaksi
osaksi eteläsuomalaistataloudellista toimintoa ja hyvinvointia”.
Oikoradan rakentaminen käynnistyi syksyllä 2002 ja avajaiset pidettiin syksyllä
2006. Kustannukset olivat 331 miljoonaa euroa.
TEOLLISUUSSEURA LAUNEEN
LINJAUKSEN KANNALLA
Lahden eteläistä ohitustietä rakennetaan parhaillaan. Se oli merkitty
seutukaavaan jo 1984 ja Lahden yleiskaavaan 1988, mutta linjauksesta oltiin Lahden
kaupungin päätöksenteossa niin jyrkästi kahta mieltä, että hanke viivästyi ja
viivästyi. Vaihtoehtoina olivat nyt toteutuva Launeen linjaus ja kauempaa
menevä Renkomäen linjaus.
Teollisuusseuran piirissä sai Launeen linjaus täyden tuen, sillä se nähtiin
taloudellisesti ja liikenteellisesti paremmaksi ratkaisuksi. Jossakin vaiheessa
Teollisuusseura tuskastui linjauskeskusteluun liittyneeseen poliittiseen peliin
ja 1998 se lähetti Tielaitoksen Hämeen piirille kannanottonsa ja kiirehti
asiaa.
Vasta syksyllä 2004 Teollisuusseura palasi asiaan ja kutsui kaupungin
kunnallistekniikan johtajan Jorma
Vaskelaisen selvittämään tilannetta seuran kokoukseen. Pari kuukautta siitä
ja Seurahuoneelle kutsuttiin asiasta keskustelemaan kansanedustaja Jouko Skinnari, valtuuston
varapuheenjohtaja Ilkka Viljanen ja
kaupungin maankäytön johtaja Veli-Pekka
Toivonen. Skinnari oli Renkomäen linjauksen kannalla, mutta Viljanen ja
Toivonen pitivät Launeen linjausta parempana.
Kesällä 2005 Teollisuusseura pani lobbaukseensa niin paljon uutta vauhtia, että
palkkasi imagokonsultti Arto Heinosen (Infor
Consulting Oy) lisäämään ”yleistä ja oikeaa” tietoa Launeen vaihtoehto
-keskusteluun. Tammikuussa 2006 kaupunginvaltuusto hyväksyi lopulta valtatie
12:n siirtämisen Lahden keskustan ohittavaksi moottoritieksi Launeen linjauksen
mukaisesti. Sen jälkeen alkoi pitkä taistelu rahoituksesta. Teollisuusseuran
puheenjohtaja Jukka Ottela painotti
marraskuussa 2011, että kaikki edunvalvonta oli nyt kohdistettava eteläisen kehätien
saamiseen valtion liikennepoliittisen selonteon kärkihankkeiden joukkoon.
Liikennevirasto hyväksyi hankkeen kesällä 2016 ja koko urakka on valmis vuoden
2021 loppupuolella. Kustannusarvio on 258 miljoonaa euroa, josta valtion osuus
on 198 miljoonaa euroa.
Nyt kun nämä isot hankkeet ovat kunnossa, voisi Lahden Liikenneseura keskittyä vastustamaan Vesijärvenkadun tuhoamista.
NIMIÄ, NIMIÄ
Jutun otsikkoni on tietenkin huumoria, mutta kyllä Teollisuusseuran nimen
muuttamisesta puhetta on ollutkin. Jäsenkyselyssä 2014 tiedusteltiin, vastasiko
seuran nimi todellista tilannetta ja pitäisikö se muuttaa. Ei muutettu, mutta
joitakin vaihtoehtoja jäsenistöltä tuli: Lahti Business Formun, Elinkeinoelämä
Lahti ry, Lahden Kauppa & Teollisuus ry, Lahden Teollisuus- ja yritysklubi,
Lahden Liike-elämä ry.
Seuran nimi on siis 75 vuotta vanha. Teollisuusseuran perustavassa kokouksessa
23.2.1943 olivat paikalla:
Aarne ja Pauli Mustakallio, Lahden Rautateollisuus Oy
Torsten Lindroos, Fennia Faneri Oy
Leo Valtari, Oululainen Oy
Mauno Rekola, Rakennustoimisto Vilho
Rekola)
U.U. Järvinen, Lahti Oy
Abel Häyrinen, Kutomo ja neulomo Oy
Viljo Brunila, V. Brunila Oy
J. Mononen, Mono Oy
A. Asko-Avonius, Askon Tehtaat Oy
K.O. Kivekäs, Esan Kirjapaino Oy.
Varatuomari Allan Larvia toimi
sihteerinä.
Taiteilija Pirkko Saarnion 1985
muotoileman Lahden Teollisuusseuran mitalin numero 1 sai Lahden kaupunki, jonka
jälkeen mitalin ovat saaneet tässä järjestyksessä:
Väinö Immonen
Artturi Arjala
Ossi Kivekäs
Viljo Väinölä
S.O. Ruotsi
Heino Leskelä
Bernt Starckjohann
Åke Jankola
Heikki Mustakallio
Tauno Eskola
Erkki Tuominen
Jaakko Heikinheimo
Jaakko Ukkonen
Bert Renwall
Mauno Rekola
Olavi Jämsen
Heikki Simola
Pekka Luhtanen
Harald Relander
Jaakko Pohtio
Heikki Vehnämäki
Jarmo Rytilahti
Olavi Mikkola
Osmo Vänskä
Tuomas Kinberg
Antti Kivekäs
Jukka Ottela
Heikki Vilppunen
Hannu Katajamäki
Jouko Kemppi
Vesa Luhtanen
Antti Norrlin
Kari Salmi
Teollisuusseuran nykyinen puheenjohtaja on Pär-Gustaf Relander ja toiminnanjohtaja on Valtteri Simola.
Teollisuusseuran juhlakirjan kirjoitti fil. maist. Esa Hassinen.
kari.naskinen@gmail.com