Tänään tulee televisiosta taas Mikko
Niskasen Käpy selän alla, joka on suomalaisen uuden aallon elokuvan paras ja näkyvin teos. Lokakuussa 1966 se sai
ensi-iltansa viidessä kaupungissa ja siitä tuli heti suurmenestys. Oli kulunut
yli kymmenen vuotta siitä, kun elokuvateattereihin oli edellisen kerran ollut
tällainen yleisöryntäys (Tuntematon
sotilas, 1955). Kävyn ensi-iltavuoden
seitsemästä Jussi-palkinnosta se sai kuusi. Kaikkien aikojen suomalaiselokuvien
katsojatilastossa se on sijalla 13.
Niskanen oli ennen tätä tehnyt kolme pitkää elokuvaa, mutta 1964-65 olivat
työttömyyden aikaa. Jo 1964 hän oli kuitenkin päässyt eräällä tavalla uuden
elokuvan alkulähteille. Niskasen elämäkertakirjassa Tuska ja hurmio (SKS, 1999) Sakari
Toiviainen kirjoittaa, että syyskesällä 1964 Niskanen oli kalaretkellä Yrjö Liehusen ja Heikki Lehtovirran kanssa Puulavedellä, jossa Lehtovirta halusi
esitellä niemennokasta avautuvan harvinaisen kauniin näköalan ulapalle. Tämä
jäi Niskasen mieleen, ja siellä Puulansalmen rannalla elokuvaa sitten
kuvattiinkin.
Liehusen Niskanen oli tavannut 1959 opiskellessaan Moskovassa. Liehusella oli
oma maalausliike Helsingissä, josta hän myöhemmin järjesti Niskaselle ja tämän
tuoreelle vaimolle Margarita Ivanovalle asunnon.
Miesten ystävyys johti siihenkin, että Liehunen esiintyi amatöörinäyttelijänä
Niskasen muutamassa elokuvassa.
”Mestari Liehunen kuuluu niihin harvalukuisiin ystäviini, joiden seurassa
viihdyin, kuten meilläpäin sanotaan, selvinkin päin”, luonnehti Niskanen
ystävyyttä muistelmakirjassaan Vaikea
rooli (Kirjayhtymä, 1971).
En pystynyt jäljittämään Niskasen ja Lehtovirran ystävyyden perustaa, mutta
tuolloin 1964 Lehtovirta toimi osastonlääkärinä Lahden kaupunginsairaalassa. Samalla hän
oli Rauma-Repolan Lahden-tehtaan työpaikkalääkäri. Näiden vakanssien jälkeen
Lehtovirta toimi kirurgiylilääkärinä Kuusankosken aluesairaalassa 1972-74,
minkä jälkeen hän siirtyi Sanoma Oy:n johtavaksi työpaikkalääkäriksi.
Alkuperäiskäsikirjoituksen elokuvaan teki Marja-Leena
Mikkola. Elokuvan tuotantovaiheissa se kuitenkin muokkaantui melkoisesti,
eikä elokuvasta tullut samalla tavalla ”yhteiskunnallinen” kuin oli käsikirjoituksen
idea. Vasemmistolaisuuden ja rauhanliikkeen kuuskytlukulaisen nousun sijasta
elokuva keskittyy enemmän vapaan rakkauden nousuun.
Vaikka elokuva-arvostelijoilta tuli pääasiassa kovat kehut, niin tähän
käsikirjoitusasiaan puuttui Ilta-Sanomien Yrjö
Kemppi: ”Niskanen on kadottanut Marja-Leena Mikkolan idean nuorten kipeistä
elämäntunnoista epäoleelliseen kuvasotkuun.”
Marja-Leena Mikkolan kädenjälki jäi selvimmin elokuvaan Kaj Chydeniuksen säveltämissä lauluissa, mm. Laulu rakastamisen vaikeudesta, Laulu kuolleesta rakastetusta ja Mitä sai tällainen tyttö.
Tähän käsikirjoituksesta irtautumiseen vaikutti sekin, että nuoret
teatterikoululaiset näyttelijöinä olivat innostuneina tuomaan omia näkemyksiään
elokuvaan. Niskanen antoi näyttelijöille myös tilaa improvisoinnille. Yhden
krapula-aamun filosofointi jätti elokuvaan myös loppurepliikin: ”Sanotaan, että
nuoruus on elämän parasta aikaa – miten vaikeaa se mahtaa vanhana olla!”
”Nuorten oma innostus korvasi ammattitaidon puutteen. Se mikä menetettiin
valmiudessa, voitettiin tuoreudessa”, sanoi Niskanen.
kari.naskinen@gmail.com