Ennen kuin Edvin Laine oli tehnyt Väinö Linnan kanssa sopimuksen Tuntemattoman sotilaan filmaamisesta,
oli Armand Lohikoski (kuvassa) jo ehdottanut Oy Suomen
Filmiteollisuuden johtajalle Toivo
Särkälle romaanin filmaamista. Idean Lohikoskelle oli antanut säveltäjä Toivo Kärki. Lohikoski ei kuitenkaan Tuntematonta päässyt tekemään, vaan
jatkoi Pekan ja Pätkän parissa. Ensi maanantaina tulee televisiosta Lohikosken
ohjaama Kahden ladun poikki (1958),
jossa pääparina ovat sen ajan huipputähdet Tapio
Rautavaara ja Anneli Sauli.
Kun Lohikoski yritti saada Tuntemattomalle
sotilaalle Särkän hyväksyntää, hän kutsui tämän illanistujaisiin kotiinsa. Toivo
Särkka tuli vaimonsa kanssa, samoin Toivo Kärki, ja mukana oli myös Särkän
pitkäaikainen ystävä Siiri Angerkoski.
Alku sujui hyvin, nautittiin cocktaileja ja rupateltiin. Sitten illallinen ja
päätteeksi kahvit ja konjakkia. Siinä vaiheessa Lohikoski ja Kärki ottivat
puheeksi sotaromaanin kuvaamisen. He eivät kuitenkaan päässeet alkua
pitemmälle, kun maisteri Särkkä julmistuneena sanoi lukeneensa kirjan ja
todenneen sen siivottomaksi ja häpeäksi suomalaiselle sotilaalle ja lotalle.
”En halua olla edes samassa huoneessa niiden kanssa, jotka voivat ylistää tuota
kirjaa ja joilla on otsaa ehdottaa, että minä tekisin siitä filmin”, ärisi
Särkkä, nousi ylös ja komensi vaimonsa seuraamaan esimerkkiä. Siiri Angerkoski
osasi kuitenkin rauhoittaa tilanteen ja ilta jatkui konjakkia maistellen, mutta
Linnan kirja oli viety pois näkyvistä, eikä siitä enää puhuttu.
Asia jäi kuitenkin vaivaamaan Särkkää, ja myöhemmin samana iltana hän soitti
vävylleen Mikko Waltarille. Särkkä
sanoi tyrmänneensä Lohikosken ehdotuksen Tuntemattoman
filmaamisesta, mihin Waltari oli todennut, että kyllä asiaan kannattaa heti
tarttua.
Pari viikkoa myöhemmin Lohikoski lukikin lehdistä, että Edvin Laine oli
onnistunut hankkimaan Tuntemattoman filmausoikeudet
SF:lle. Ohjaajaksi tulisi tietenkin Laine. Vasta Tampereelle junalla
matkustaessaan Laine oli lueskellut romaania, mutta mitäpä siitä, kun sopimus
syntyi.
Laine oli omavaltaisesti tehnyt sopimuksen miljoonalla markalla, vaikka Särkkä oli antanut ylärajaksi 700 000 markkaa. Valmiina elokuva tyydytti myös Särkkää, koska siitä oli jätetty pois
romaanin siivottomimmat ja häpeällisimmät kohdat, ja miljoonan markan sopimuskin tuntui jo hyvältä.
Lohikoski kertoo kirjassaan Mies
Puupää-filmien takana (Karisto, 1993), että Tuntemattomasta oli samoihin aikoihin keskusteltu myös SF:n
kilpailijassa Fennada-Filmi Oy:ssä. Siellä toimitusjohtaja Mauno Mäkelä oli kysynyt ohjaaja Ville Salmisen mielipidettä, ja Salminen oli ollut epäilevällä
kannalla, koska romaanissa ei ole varsinaista juonta, joten se ei ole kovin
filmaattinen. Fennadan toinen ohjaaja Roland
af Hällström oli ollut filmaamisen kannalla, mutta siinä vaiheessa Laine oli
jo ehtinyt hoitaa asian.
Lohikoskea jäi harmittamaan: ”Särkkä vältteli pitkään puhumasta kanssani
halaistua sanaa Tuntemattomasta. Ainoa
viittaus asiaan oli lausahdus, että nyt tarvitaan paljon rahaa. Meidät Kärjen
kanssa heitettiin härskisti pesuveden kanssa pellolle, koska meitä ja Repe Helismaata tarvittiin kipeästi
tekemään rahaa paikkaamaan Tuntemattoman
teossa syntyvät isot rahanreiät. Sitten kun Tuntematon
oli valmis, rahaa tuli liikaakin.”
Armand Lohikoski (1912 - 2005) teki yhteensä 18 pitkää elokuvaa, joista
yksitoista oli Puupäitä. Maanantaina
päivällä televisiosta tuleva Kahden ladun
poikki perustuu Einari Vuorelan samannimiseen
romaaniin (1926).
Puupää-elokuvien filmaussopimuksista
Lohikoski kirjoitti, että niissä Särkkä huijasi sarjakuvapiirtäjän Ola Fogelbergin leskeä. Särkkä oli
suullisesti neuvotellut yhden elokuvan tekemisestä, mutta kun sopimus seuraavana
päivänä allekirjoitettiin, jäi leskeltä huomaamatta, että sopimusteksti oli
”stilisoitu” koskemaan kertakaikkisia filmausoikeuksia Puupää-hahmoon,
sopimussumma 50 000 markkaa.
kari.naskinen@gmail.com