Ines on nuori saksalainen uranainen, joka toimii ulkoistamis- ja
saneerauskonsulttina Bukarestissa. Kun hänen isänsä tulee käymään hänen
luonaan, tilanne on kauhea – ”elämäni pahin viikonvaihde”, sanoo Ines
naistuttavilleen. Ineksen elämänrytmiin on tullut kaamea lommo, kun pitää ottaa
huomioon toinenkin ihminen muuten kuin bisnesasioissa. Isä on ollut jo pitkään
huolestunut tyttärensä elämästä. Yhteydenpitoa ei paljon ole, ja isä vitsaileekin,
että hän on ottanut itselleen sijaistyttären.
Saksalaisen Maren Aden (s. 1976)
elokuva Isäni Toni Erdman kuvaa
tarkkanäköisesti sitä elämäntapaa, mihin Ines ja hänen kaltaisensa ihmiset ovat
ajautuneet. Elämää työn ulkopuolella ei juuri ole, ympäri vuorokauden on oltava
sidoksissa työhön, jossa pitävät kiinni netti ja puhelin, oltakoon sitten
kotona tai matkalla kotiin. Joka hetki on oltava tavoitettavissa. Joskus
sentään on jokin näennäinen irtautumisilta ravintolassa, jossa kuitenkin
tavataan muita ihmisiä työasioihin liittyen, ja irtautumista tehostetaan
kevyesti huumeilla. Vain kevyesti, koska mitään ei voi enemmälti riskeerata.
Elokuva on komedia, mutta se ei jaksa oikein edes hymyilyttää, koska asiat ovat
vakavia. Isän ja tyttären välinen kuilu on ammottava. Tässä tilanteessa isä
päättää tehdä jotakin asian eteen. Hän muuntautuu toiseksi ihmiseksi, eläkkeellä
olevasta musiikinopettajasta Winfried Conradista tulee Toni Erdman, joka alkaa
sekaantua tyttären elämään tarkoituksella näyttää, että elämässä voisi olla
muutakin kuin työtä 24 tuntia vuorokaudessa.
Tällaisena omatekoisena elämäntapakonsulttina Toni Erdman sanoo, että elämä on
elämistä varten. Työ ei ole elämän tarkoitus, tai siitä pitää pystyä ainakin
joskus ottamaan vapaatakin. Välillä voi vaikka istua pierupussin päälle.
Vanhoista saksalaisista dekkarisarjoista tuttu Peter Simonichek tekee isänä mainion roolin. Hän on valehenkilönä
kuin jonkinlainen surullisen hahmon ritari nykymaailmassa, jossa kaikki
lasketaan minuuteissa ja rahassa. Inekselle (Sandra Hüller) isän elämänfilosofia on vaikea ymmärtää, koska se
vain sekoittaa valmiita pasmoja.
Elokuva panee katsojat ajattelemaan näitä asioita. Toni Erdman on kuin
näytelmän surullinen klovni, joka nauraa kyynelten läpi. Hyvä elokuva, mutta ei
minkään Oscar-palkinnon arvoinen. Se on lopulta kuitenkin vain yhden asian
komediallinen julistus, josta parhaiten jää mieleen Simonichekin hulvaton
roolityö. Sandra Hüller taas on niin tylsä tyyppi kuin rooli edellyttääkin.
Tässä elokuvassa on taas kerran kummallinen vajavuus, mikä koskee
suomenkielistä tekstitystä: kun Ines laulaa lapsista ja perheestä kertovan
laulun, ei tekstitystä ole. Ei tätä laulua turhanpäiten ole elokuvaan
sijoitettu. Tämä epäkohta toistuu usein elokuvissa, kun maahantuoja täällä
Suomessa ajattelee, että laulut ovat elokuvissa vain huvin vuoksi.
Isäni Toni Erdman -elokuvassa on
harvinaisia huolimattaomuusvirheitä: kaksi kertaa kuvan reunassa vilahtaa
jotakin ylimääräistä, luultavasti jonkin teknisen avustajan käsi tai jokin
väline. Kyllä tällaiset pystyy leikkausvaiheessa editoimaan pois.
PARHAAT ELOKUVAT 2016
1. Terrence Malick: Knight of Cups
2.
Juho Kuosmanen: Hymyilevä mies
3.
Aleksi Salmenperä: Jättiläinen
4. Ken
Loach: I, Daniel Blake
5. Stefano
Sollima: Suburra
6. Pedro
Almodovar:
Julieta
7. Lászlo
Nemes: Son of Saul
8. Naomi Kawase:
Kirsikkapuiden alla
9. Ethan
ja Joel Coen: Hail, Caesar
10. Maren Ade: Isäni Toni Erdman
kari.naskinen@gmail.com