Sata vuotta sitten vaalikampanjointi oli kovasanaisempaa kuin hienostuneena
nykyaikana. Kun eduskuntavaalit 1. ja 3. päivinä heinäkuuta 1916 olivat edessä,
kirjoitti Ilmari Rantamala
Työmies-lehdessä, että kaikki hyvä ”on aivan ilmeisesti saatu viime aikoina
aikaan sosialistisen voiman painostuksella. Me porvarit olemme jo tuomitut
soittamaan kuolleiden luilla.”
Ilmari Rantamala tunnettiin myös kirjailijanimillä Algot Untola ja Maiju
Lassila. Hän oli alkanut kirjoittaa Työmieheen ”Porvarikirjeitä” sen jälkeen,
kun oli siirtynyt porvarileiristä sosiaalidemokraattien kannattajaksi. Entisenä
suomettarelaisena hän paljasti porvaripuolueiden sisäisiä vaalitaktiikoita ja
syytti niistä nimeltä mainiten puoluejohtoon kuuluneita henkilöitä.
”Elinvoimaista henkeä näkyy edistävän ainoastaan sosialismi”, kirjoitti
Rantamala.
Vuoden 1916 vaalit jäivät historiaan ainutlaatuisina: ainoa kerran Suomen historiassa
yksi puolue saavutti yksinkertaisen enemmistön. Äänestysprosentti oli 55,5 ja
paikkajaoksi tuli:
103 SDP
33 Suuomalainen puolue
23 Nuorsuomalainen puolue
21 Rkp
19 Maalaisliitto
1 Kristillinen työväenliitto
Rantamalan vaaliveikkaus osui siis kohdalleen, mutta pitemmällä aikavälillä ei
toteutunut se, mistä hän ironisesti kirjoitti: ”Yleensä me porvarit olemme jo
kuolemaan tuomittuja - - - Meille häämöttää jo tuloansa kuolinpäivämme kaihoisa
ilta. - - - Tuossa haaksirikossa soitetaan Snellmanin
ym. kuolleiden luista tehtyä riemuviulua.”
Nimimerkki ”Torpparikuulija” oli Työmies-lehden kirjeenvaihtaja, ja oli
hiippaillut Asikkalan Vesivehmaalla nuorsuomalaisten vaalikokoukseen, jossa
agitaattori oli sanonut istuvan eduskunnan työn vaikeutuneen, koska lähes
puolet edustajista olivat sosialistien listoilta valittuja ”oppipoikia, jotka
olivat siellä itseään valistamassa, eivätkä kyenneet lainsäädäntötyöhön”.
Puheen loputtua eräs työläinen pyysi
keskustelua, mikä oli Vesivehmaalla uutta ja sai Torpparikuulijan mukaan
agitaattorin hämilleen. Hän pyörsi osan sosialisteja koskeneista moitteistaan
ja sanoi, että hänen oli ollut puhuttava nuorsuomalaisten ehdokkaana. Lisäksi
hän lipsautti, että sosialistejakin voi äänestää.
”Ei vallan usein satu niin hullusti
kuin kävi Vesivehmaalla, että porvari ei uskalla kieltää edes sosialisteja
äänestämästä, vaan vieläpä sanoo voivansa kehottaa niitä äänestämään. Vaan
sananlasku sanoo, että hätä ei lue lakia. Nuorsuomalainen agitaattori pelkäsi
kai vesivehmaalaisine ystävineen uppoavansa nuorsuomalaiseen ja
suomettarelaiseen törkyyn, kunhan sitä ruvettaisiin pöyhimään.”
Paljon sosialisteja sitten äänestettiinkin. Puolueen entinen puheenjohtaja Otto Ville Kuusinen kirjoitti lehdessä
vaalien jälkeen, että porvarillisten puolueiden heikentyneen vaalimenestyksen
yhtenä syynä oli kaikkien uudistusten jarruttaminen:
”Ajatelkaamme. Olisivat silloin heti päästäneet voimaan kieltolain. Olisivat
heti rehellisesti toteuttaneet kunnallisen äänioikeusuudistuksen, vaikkapa vain
jonkin verran paremman kuin suomettarelaisten ohjelmassa oli. Ja olisivat myös
kiireen kaupalla ajaneet läpi torpparivapautuksen, suunnilleen sellaisen kuin
sosialidemokraattisen puolueen maatalouskomitea viime talvena ehdotti. Kaikki
nuo jokseenkin porvarillisia ehdotuksia, toisin sanoen osaksi monille
porvariryhmille edullisia ja osaksi niiden haluamia, pelkästään haitallisia
ainoastaan verrattain vähälukuisille rahavaltiaille.”
VENNAMON LUILLA
SOITELLAAN
Enää ei vaaleihin mennä yhtä hurjalla retoriikalla. Tosin Timo Soini on kielenkäytöltään muita värikkäämpi, mutta hänen
sanomisensa menevät nykyisin jo huumorin puolelle. Lisäksi Soini on vastikään
ilmoittanut, ettei vaalikampanjoissakaan tarvitse sanomisillaan totta
tarkoittaa. Tällä hetkellä Soini edustaa vain itseään ja varsinkin Eliitin
Unionia, josta vielä edellisten vaalien alla piti muka päästä eroon.
Sata vuotta sitten Työmies-lehden toimitussihteeri Vilho V. Viitanen kirjoitti pääkirjoituksessa ennen vaaleja, että
”valtiollinen aika on yhä kolkko ja työväen elämä raskas. Vakavampaa vaaliaikaa
ei voi ajatella.”
Nyt sata vuotta myöhemmin työväen elämä on paremmalla tolalla, mutta edelleen
ja varsinkin nyt ollaan tilanteessa, jossa oikeisto määrää marssisuunnan. Eikä
puhettakaan, etteikö Juha Sipilän - Anne
Bernerin hallitus olisi vallassa koko tämän vaalikauden, koska sen
heikoimmaksi lenkiksi arveltu perussuomalaiset on siinä täsmälleen yhtä vahva
kuin kepu ja kokoomus. Soini nauttii elämästään ministeriauton takapenkillä ja
maailmanmatkoillaan, ja kun seuraavat vaalit koittavat, Soini onkin työnsä
tehnyt ja Sampo Terho
alkaa hoitaa hommia. Veikko Vennamon luilla vain soitellaan.
kari.naskinen@gmail.com
Suurmiesten patsailla on usein värikkäitä vaiheita. Tilanteiden muuttuessa
niitä kaadetaan ja taas nostetaan uudelleen jalustoilleen. Pietari Suuren patsas Viipurissa on yksi tällainen. Se on pantu
nurin kaksi kertaa ja välillä se on käynyt Helsingissäkin.
Leopold Bernstamin tekemä veistos
seisoo Tervaniemen kukkulalla lähellä Viipurin maakunta-arkiston komeaa
valkoista taloa, missä nykyisin toimii Leningradin alueen valtionarkisto.
Lähellä on myös Viipurin linna, jonka ohi kulkevaa siltaa pitkin patsaalle
pääsee helposti. Kukkulan juurella on vanhasta ruutikellarista tehty ravintola
Ruskij Dvor.
Patsas pystytettiin ensimmäisen kerran 1910, jolloin oli kulunut 200 vuotta
siitä, kun Pietari Suuren joukot olivat vallanneet Viipurin Suuressa Pohjan
sodassa. Joukkoja johtaneen kenraaliamiraali Fjodor Apraksinin patsas on alempana Pietarin aukiolla, jonka nimet
aikaisemmin olivat Pyhän Annan tori ja Siikaniemen tori. Pietari Suuri katsoo
edelleen kohti Viipurin keskustaa, kuten elävä Pietari Suurikin teki
seuratessaan kaupungin valtausta.
Kun Suomi oli saanut itsenäisyyden, patsas kaadettiin 1918. Tuossa rytäkässä
patsaan pää irtosi, ja patsas irtopäineen kuljetettiin Kansallismuseon pihaan.
Vuonna 1930 patsas siirrettiin Viipurin taidemuseoon, josta
neuvostoliittolaiset palauttivat sen alkuperäiselle paikalleen, kun
puna-armeija oli Talvisodassa vallannut Viipurin.
Tuossa vaiheessa piti puolestaan poistaa samalle jalustalle Suomen
itsenäisyyspäivänä 1927 nostettu Itsenäisyyden leijona, jonka oli taiteillut
Hollolasta kotoisin oleva Gunnar Finne.
Seuraavan kerran Pietari Suuri sai lähteä Jatkosodan aikana, kun Suomi oli
vallannut Viipurin takaisin. Mutta kun Jatkosota lopulta päättyi Neuvostoliiton
voittoon ja Viipurin menetykseen, pääsi Pietari Suuri taas takaisin, tosin
vasta 1954 korjausten jälkeen.
Suomen leijona kuskattiin Monrepon puistoon, jossa se nytkin on rikkinäisenä
ilman jalkoja museo- ja puistotoimiston edustalla.
Gunnar Finne oli hollolalaisen maanviljelijäperheen poika, jonka kädenjälkeä on
mm. Hollolan sankaripatsas (1941).
AUTUAITA OVAT
RAUHANTEKIJÄT
Tällaista suomalaista historiaa on Viipurissa runsaasti. Yksi ajankohtainen on Emil Wikströmin veistämä Mikael Agricolan patsas, jonka
jalustassa lukee suomeksi, ruotsiksi ja venäjäksi: ”Autuaita ovat
rauhantekijät”. Sanonta on Agricolan Rukouskirjan (1544) esipuheesta. Patsas ei
ole alkuperäinen, vaan sen kopio. Se sijaitsee ainoan Viipurissa jäljellä
olevan luterilaisen kirkon vieressä.
Agricolan rintakuvapatsas paljastettiin alun perin 1908, mutta Talvisodan
aikana suomalaiset ottivat sen talteen ja veivät Tienhaaran varikolle. Sen
jälkeen jäljet loppuvat; jotkut ovat nähneet patsasta kuljetetun Lappeenrannan
suuntaan, mutta perusteellisista etsinnöistä huolimatta sitä ei ole löytynyt.
Kopio patsaasta pystytettiin Viipurissa 2009. Samanlaiset kopiot ovat Turussa
(1910), Lahdessa (1953) ja Pernajassa (1959).
Kuopiossa kiinnitettiin viime vuonna muistolaatta Spede Pasasen lapsuuden kotitalon seinään. Sitä ei poliittisten tai
muidenkaan syiden takia tarvinne koskaan poistaa.
kari.naskinen@gmail.com
Eri urheilulajien markkinointimiehet houkuttelevat penkkiurheilijoita
televisioiden äärestä kentille ja halleihin mainostamalla, että se ja se laji
on parasta paikanpäällä. Pesäpallosta voi sanoa yksinkertaisemmin, että se on
parasta Vimpelissä. Vaikka olen pienestä pitäen ollut kova pesäpallomies, niin
vasta viime sunnuntaina pääsin katsomaan peliä Vimpeliin, ja oli reissun
arvoinen, vaikka pitkä matka olikin.
Vimpelistä tekee muista pesispaikkakunnista poikkeavan se, että pelit pelataan
Savonjoen (kumma nimi) pienellä saarella, jolle juuri ja juuri mahtuvat kenttä
ja katsomot. Nyt sitten näin omin silmin senkin, kun pallo meni läpilyönnistä
jokeen ja kenttä rullasi tyhjäksi.
Toinen merkittävä asia on, että kun pienessä Vimpelin kunnassa on 3070
asukasta, niin Vimpelin Vedon peleissä katsojamäärä on usein isompi. Ennätys on
vuodelta 2010, jolloin Vimpelin Vedon ja Kouvolan Pallonlyöjien
finaaliottelussa oli yleisöä 5216. Viime sunnuntaina sataa tihuutti, eikä
yleisöä ollut kuin 2410, vaikka vastassa oli sarjan toinen kärkijoukkue
Sotkamon Jymy. Pettymys oli iso, kun Veto kärsi nyt kauden ensimmäisen
tappionsa.
Pesäpallon myötä tuon pienen saaren nimikin oikeastaan muuttui. Kenttä
rakennettiin 1935 Rankilansaarelle, mutta nykyisin saaresta käytetään yleisesti
vain nimeä Saarikenttä. Kentän perustivat silloin aikoinaan Veto ja
suojeluskunta, ja myöhemmin saatiin avustusta myös Valtion
urheilulautakunnalta, jonka puheenjohtaja Urho
Kekkonen piti kenttähanketta erinomaisena.
Että minultakin jäi Vimpeli kokematta viime sunnuntaihin asti, johtui siitä,
että meillä Jyväskylässä oli ennen aina 2-3 joukkuetta mestaruussarjassa, ja
niinpä Harjun nurmikentällä oli joka kierroksella kotiottelu. Eikä ennen
vanhaan muutenkaan harrastettu samanlaisia ”fanimatkoja” kuin nykyisin. Jyväskylästä
etelämmäksi muutettuani olen kyllä käynyt pelejä katsomassa Jyväskylässä, Hyvinkäällä ja
Kouvolassa, mutta Vimpeli nyt oli kyllä paras kokemus.
Sunnuntaina katsomossa muistelin vieressäni istuneille, että kovia
vimpeliläisiä olivat ainakin lukkari Markus
Lakaniemi, kova lyöjä Veikko Latvala,
nopea kärkimies Paavo Mäkelä ja
muuten vain hyvä yleispelaaja Jaakko
Nygård.
Nykyisiä pelaajia en paljon tunne, eikä katsomossakaan ollut kuin kaksi
ulkonäöltään tuttua, vimpeliläinen miljonääri Esa Rannila ja nuorena Vimpelissä asunut kirjailija Antti Tuuri.
HUONOSTI MENEE
Tänä päivänä Vimpelissä ei muuten mene oikein hyvin. Kuntatalouden kriteerien
mukaan valtio on määritellyt Vimpelin kriisikunnaksi, ja jos ihan oikein olisi
menetelty, olisi Vimpeli jo pakkoliitetty naapurikuntaan Alajärveen. Tällaisten
pakottamisten kohteiksi ovat muutaman viime vuoden aikana joutuneet Lavia,
Tarvasjoki ja Lieto, mutta aivan äskettäin valtioneuvosto antoi Vimpelille
vielä armonaikaa. Muutamat muut kriisikunnat ovat vapaaehtoisesti liittyneet
naapurikuntiinsa.
Pesäpallo sen sijaan etenee hyvää vauhtia. Tavoitteena on tietenkin mestaruus,
joita sillä on tätä ennen kolme (1960, 1965, 2010). Kovin kilpailija on
Sotkamo, joka on kaikkien aikojen paras pesisseura: 25 mitalia, joista 18
kultaisia. Vimpelillä mitaleita on 22.
En ehtinyt reissullani Vimpelin muista nähtävyyksistä nähdä kuin pyöreän kirkon
(1807), joka on aivan Saarikentän vieressä. Ei se aivan pyöreä ole, vaan
12-kulmainen hirsirakennus, joka äkkiseltään kuitenkin näyttää pyöreältä. Sen
esikuvana pidettiin rakennusvaiheessa Rooman Pantheon-temppeliä.
Väliajalla ehdin lisäksi kuulla, että Vimpelissä ovat suksitehdasmuseo ja
luonnollisesti pesäpallomuseo. Männikön suksitehtaan historiaan kuuluu mm. se,
että armeijan sota-aikana tarvitsemista suksista 60 prosenttia tehtiin
Vimpelissä. Tehtaan toiminta loppui 1983.
Armeijasta tuli tässä mieleen, että Suomessa harrastetaan ainakin kahta
sellaista urheilulajia, joiden lähtökohtana on ”sotaisuus”. Ampumahiihto
tietenkin ja toinen on pesäpallo, joka aikoinaan oli nimenomaan suojeluskuntien
suosima laji. Pesäpallossa Lahden suojeluskunta voitti SM-kultaa 1925, mitä
ennen olivat mitaleilla olleet myös Toijalan ja Ikaalisten suojeluskunnat.
Myöhemmin saavuttivat mitaleita vielä Haminan, Riihimäen ja Vimpelin
suojeluskunnat. Myös Sotkamon Jymyn alkuhistoria liittyy tiiviisti suojeluskuntaan.
Pesäpallolla ja ampumahiihdolla on sekin yhteneväisyys, että ne molemmat
muodostuvat kahdesta hyvin erilaisesta lajista. Pesäpallossa nämä kaksi lajia
ovat sisä- ja ulkopelit, joilla ei ole mitään yhteistä.
Tosin Superpesiksen (SM-sarja) nykyisissä säännöissä on sellainen kummallisuus,
että lyöjän saa jättää väliin, jos pesillä ei ole juoksijoita. Näkemässäni
ottelussa Sotkamon nro 9 Janne Hyvönen
oli tällainen pelaaja, en tehnyt muistiinpanoja, mutta useimmiten hänen lyöntivuoronsa
ohitettiin. Hyvösen ei siis tarvinnut juurikaan huolehtia muusta kuin
ulkopelistä.
SOTAKOULU
Vimpelin sotaiseen historiaan kuuluu sekin, että ennen kuin
reservinupseerikoulutus alkoi Haminassa 1920, järjestettiin kaksi ensimmäistä
tällaista kurssia Vimpelissä vuodenvaihteessa 1917-18. Asialla olivat valkoiset
suojeluskunnat, ja punaiset saivat kyllä kansalaissodassa huomata, että
valkoisilla olivat johtotehtävät paremmin hanskassa kuin punaisilla.
Vimpelin kurssit toteutettiin kahdessa komppaniassa, joiden päällikköinä
toimivat Zugführerit Aarne Sihvo ja Juho Heiskanen. Yhtenä
apulaispäällikkönä oli mm. jääkäri Paavo
Talvela.
Nykyisessä RUK:n lipussa olevat kirjaimet VK tarkoittavat Vimpelin koulua.
kari.naskinen@gmail.com
Englantilainen valtiomies, lakimies ja filosofi Thomas More (1478 - 1535) loi mielikuvituksessaan valtion, jossa
yhteiskunnalliset olot eivät olleet niin kurjat kuin silloisessa Englannissa ja
koko Euroopassa. Valtion nimi on Utopia,
ja senniminen on myös Moren kirja, joka ilmestyi 1518. Eräänlaista utopiaa on
pyritty rakentamaan myös oikeassa elämässä, ja sen tuloksena on syntynyt
Euroopan unioni, jossa tällä hetkellä on 28 jäsenmaata. Mukaan olisi tulossa
enemmänkin, mutta toisaalta Moren kotimaassa on kova halu pois siitä.
EU:sta ei ole ollut Utopiaksi. Päinvastoin nykyinen Eurooppa muistuttaa
enemmänkin 500 vuoden takaista Eurooppaa, jossa ”rikkaat kuorivat köyhien
osuudesta joka päivä osan pois, eivätkä vain omien juoniensa vaan valtion
lakienkin nojalla”, kuten More oli havainnut. Hän näki oman aikansa valtioissa
”pelkästään rikkaiden salaliiton, minkä avulla he hoitelevat omia etujaan
käyttäen valtiota nimikkeenään. He koettavat keksiä kaikki mahdolliset
konnankoukut voidakseen ilman menettämisen pelkoa pitää hallussaan sen, mitä
ovat petollisesti kasanneet itselleen ja pystyäkseen mahdollisimman halvalla
ostamaan itselleen köyhien työn ja riistämään heitä.”
Esimerkiksi ns. verosuunnittelusta ja veroparatiiseista More ei vielä tiennyt
mitään, mutta nämä ovatkin niitä nykyajan konnankoukkuja. – ”Sitten kun rikkaat
kerran ovat päättäneet, että näitä juonitteluja saa noudattaa koko
yhteiskunnassa, niistä tulee saman tien lakeja.”
Paremman yhteiskunnan, hyvyyden, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon tiellä on
kuitenkin peto, kaiken pahan valtias ja aikaansaaja. Se ei mittaa hyvinvointia
onnellisuudella. Tuo peto elää omaisuudesta ja ylpeydestä.
Moren kuvittelema Utopia voisi nykyaikaan siirrettynä olla ulkoiselta
olemukseltaan kuin Eurooppa. Utopia tosin on saari, mutta muuten sen
maantieteelliset ominaisuudet sopivat: lyhin matka eri kaupunkien välillä on 24
mailia (39 km), joten naapurikaupunkiin saattaa kävellä yhdessä päivässä –
nykyisessä Euroopassa pystyy päivässä liikkumaan enemmänkin, kun on lentokoneet
ja luotijunat. Brysselin sijasta Utopian keskellä on Amaurotumin kaupunki, joka
toimii Utopian yhteisneuvoston kokoontumispaikkana.
PERUSTANA MAATALOUS
Utopistisen valtion perusta on maatalous. Maataloustukia ei kuitenkaan
tarvita. Jokaisella ihmisellä on yhteisenä ammattina maatalous, mutta koska
muitakin ammatteja tarvitaan, vuorottelevat asukkaat myös näissä muissa
tehtävissä. Työpäivän pituus on kuusi tuntia ilman kolmikanta- tai paikallisia
sopimuksiakin. Unta tarvitaan kahdeksan tuntia, ja loput kymmenen tuntia voi
käyttää haluamallaan tavalla, mutta suositeltavaa on, että vapaa-ajasta iso osa
käytetään opiskeluun.
Huvituksiin lasketaan tarvittavan yksi tunti: ”Kesällä puutarhassa, talvella
yhteishalleissa, joissa harrastetaan musiikkia tai rentoudutaan juttelemalla
keskenään. Arpapeliä ja muita samantapaisia tyhjänpäiväisiä ja vahingollisia
huvituksia he eivät edes tunne. Sen sijaan he harrastavat kahta peliä, jotka
muistuttavat shakkia.”
Sen verran takapajuinen Utopiakin kuitenkin on, että siellä käytetään myös
orjatyövoimaa. Jokaisessa maalaistaloudessa on vähintään 40 miestä ja naista
sekä kaksi orjaa. Orjat ovat joko sotavankeja tai rikollisia. Lisäksi on
vapaaehtoisia orjia, jotka ovat syystä tai toisesta tulleet Utopiaan
orjatöihin.
Mutta sotia siis joudutaan käymään. Niiltä ei Utopiakaan välty, koska muilla
mailla vierahilla on tämänsorttistakin harrastusta.
SOSIALISMIA
Thomas Moren ihannevaltio on selvästi sosialistinen. Jokainen kaupunki on
jaettu neljään osaan ja jokaisen osan keskellä on tori. Kaikkien perheiden
tuottamat tavarat ja elintarvikkeet viedään varastoihin ja sieltä aina
tarvittaessa torille, josta kukin perheenisä noutaa sen mitä hänen perheensä
tarvitsee, eikä maksa mitään.
Eikä systeemi epäonnistu, kuten tapahtui Neuvostoliitossa, koska Utopian
väestön ominaisuuksiin eivät kuulu ahneus eikä saaliinhimo.
Utopian ulkopuolella olevissa maissa on toisin, niissä elää ihmisiä, jotka
voivat näyttää olevansa muita parempia, kun osoittavat omistavansa kaikkea
tarpeetonta enemmän kuin toiset. Tällaiselle paheelle ei utopialaisten
järjestelmässä ole sijaa.
Nykyaikana Moren Utopia on jo pitkään ollut valtio-opin tutkijoiden
keskeisimpiä kirjoja Machiavellin Ruhtinaan (1513) rinnalla. Moren
sanotaan ennustaneen kapitalistisen, pääomakeskeisen kulttuurin synnyn ja sen
vastapainon sosialismin, jota Utopia edustaa.
Moren aikana ei sosialismi-sanaakaan vielä tunnettu, mutta ehkä hän oli saanut
vaikutteita Uudesta testamentista. Aatteeksi sosialismi nousi vasta
1800-luvulla, ja Karl Marx kehitti
sen utopiasta tieteeksi.
VIENTIÄKIN TARVITAAN
Kuten kaikki tiedämme, vienti on kansantaloudelle tärkeätä. Niin se on
Utopiassakin, josta vientiin riittää viljaa, hunajaa, villaa, lampaantaljoja,
puutavaraa, väriaineita, vahaa, talia, nahkaa ja eläimiä.
Viennistä saatavilla rahoilla Utopiaan voidaan hankkia lähinnä rautaa, jota
heillä itsellään ei ole, samoin kultaa ja hopeaa, luultavasti naisten koruihin.
Helyä tarvittaneen ainakin naimisiin mentäessä. Naiset saavat mennä naimisiin
täytettyään 18 vuotta, miehet 22 vuotta.
Uskontokin kuuluu asiaan myös Utopiassa. Toiset palvovat Aurinkoa, toiset
Kuuta, jotkut kiertotähtiäkin. Suurin osa kuitenkin uskoo yhteen tiettyyn
jumaluuteen, joka on tuntematon, ikuinen, ääretön, selittämätön ja
ihmismielelle käsittämätön, joka on kaikkialla maailmankaikkeudessa.
Niin moderneja Utopiassa ollaan, että naispappeuskin on sallittu. Edellytyksenä
kuitenkin on, että naispappi on korkeaan ikään ehtinyt leski.
Paavi Pius XII kohotti Thomas Moren
pyhimykseksi 1935. Hän on katolisessa maailmassa valtiomiesten, lakimiesten ja
poliitikkojen suojelupyhimys, jonka muistopäivä on 22.6.
”Utopian valtiossa on hyvin paljon sellaista, mitä soisin näkeväni myös
meikäläisissä valtioissa, vaikken sitä juurikaan uskalla toivoa”, kirjoitti
More. Mielenkiintoista olisi tietää, äänestäisikö More nyt Brexit puolesta vai
sitä vastaan.
kari.naskinen@gmail.com
Kun Suomi 1992 teki päätöksen Hornet-hävittäjien ostamisesta Yhdysvalloista, se
oli yksi ideologisen unelman isoista täyttymyksistä. Tuolloinen puolustusministeri
Elisabeth Rehn sanoi vuosia
myöhemmin, että silloin tunnustettiin väriä: ”Näytimme kuuluvamme
länsimaailmaan. Minulle se tarkoitti lähentymistä Natoon.”
Päätös Hornet-kaupoista oli valmisteltu julkisuudelta salaa, sillä tilanne
olisi muuttunut vaikeammaksi, ”jos laajat kansanedustajajoukot tai muut olisi
päästetty debatoimaan asiasta. Se oli demokratian kannalta ruma, mutta
pakollinen temppu, että päätös saatiin läpi” (Elisabeth Rehn).
Nyt on valmisteilla hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko,
mikä on määrä antaa eduskunnalle ennen juhannusta. Sisältö on toistaiseksi
salainen, mutta Helsingin Sanomien tietojen mukaan siinä ollaan määrittelemässä
Suomen ulkopolitiikan kulmakiveksi hyvät suhteet Yhdysvaltoihin.
Isäntämaasopimus Naton kanssa tarkoittaa tätä jo ennestään. Valt. tri, eversti
evp. Pekka Visuri sanoi television
MOT-ohjelmassa 20.4.2015, että ”sopimuksella annetaan hyvin vapaa kulkuoikeus
Suomen alueella Naton sotavoimille”.
Vaan eipä ole ensimmäinen kerta. Vuonna 1941 Suomessa oli 200 000
saksalaista sotilasta, jotka odottivat operaatio Barbarossan käynnistymistä ja
hyökkäyskäskyä Neuvostoliittoon.
Isäntämaasopimuksessa oleva Naton toimien luettelo on käytännössä yhtä laaja
kuin se on varsinaisten Nato-maiden kanssa tehdyissä vastaavissa sopimuksissa.
– ”Nato on sinun paimenesi, eikä listalta mitään pahaa puutu.” (Esko Seppänen: Mistä suomi vaikenee?, Into 2016)
Yhdysvaltain Suomessa toimiva sotilasasiamies Alexander Stubb on joka tapauksessa tyytyväinen, koska ”sopimus
vahvistaa Suomen suhdetta Natoon”. Vahvistaa todella, sillä sopimuksen ydinkohta on, että Nato voi halutessaan perustaa
sotilastukikohtia Suomeen. Sopimuksen mukaan ”Naton joukkoja ja Naton johtamia
liittoutuman joukkoja voidaan sijoittaa Suomen tasavallan alueelle tai sen
kautta rauhan, kriisien, poikkeusolojen ja konfliktien aikana Naton sotilaallisen
toiminnan tukemiseksi”.
"Tämän pöytäkirjan tarkoituksena on luoda toimintaperiaatteet ja
menettelyt tukikohtien perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi isäntämaassa
oleville tai isäntämaan tukemille Naton joukoille Naton sotilaallisen toiminnan
aikana. - - - Tukikohdat ovat strategisen esikunnan osastoja, joita Naton
komentaja johtaa."
ENTÄ JOS VENÄJÄ
OPEROISI MEKSIKOSSA?
USA:n hallinnon sotilasoperaatioissa on toisen maailmansodan jälkeen kuollut 37
maan kansalaisia yhteensä 20-30 miljoonaa. (www.hangthebankers.com) Tämä
ei ole ihme, koska USA ei edelleenkään tyydy olemaan herra omalla alueellaan,
vaan pyrkii hallitsemaan koko maailmaa.
Nyt tämä hallitsemispyrkimys ilmenee niin, että USA ja Nato lisäävät
sotavarusteluaan lähellä Venäjän rajaa ja pitävät sotaharjoituksia täällä
meidän nurkillamme. Hankoniemellä oli kolmen päivän suurharjoitus Baltops 2016
ja heti sen jatkoksi alkoi Anakonda 2016 Puolassa, joka on USA:n ja Naton
suurin harjoitusoperaatio itä-Euroopassa sitten kylmän sodan. Puolan
sotaharjoitukseen osallistuu 30 000 sotilasta, ja mukana ovat myös Natoon
muodollisesti kuulumattomat Suomi ja Kosovo. (The Washington Post 7.6.2016)
USA ottaa nyt haltuunsa kaukana kotoaan olevaa Itämerta. Sen aggressiot on siis
suunnattu Venäjää kohtaan. Suomessa russofobinen tulkinta tilanteesta on
kuitenkin päinvastainen: koska Venäjä vastapainoksi siirtää joukkojaan lähemmäs
Nato-rajaa, se uhittelee.
Mitenkähän USA reagoisi, jos Venäjä toisi hyökkäysvaunujaan esimerkiksi
Meksikoon ja alkaisi pitää siellä sotaharjoituksiaan?
kari.naskinen@gmail.com
”Jäikö sosialismi 1900-luvulle”, kysyttiin Demokraatti-lehden viime viikon
numerossa. Jo 20 vuotta sitten Esko
Seppänen arveli, että suomalainen vasemmisto on kuluttanut sosialismin
perinnön loppuun (Punapääoman romahdus,
WSOY 1995). Nyt SDP:ssä pohditaan, pitäisikö sosialismi-sana poistaa myös
puolueen periaateohjelmasta.
Mitä se sosialismi sitten tänä päivänä on? Seppäsellä on filosofinen selitys:
”Se on moraalinen eetos, jotta olisi taas oikea ja väärä eikä vain oikea ja
vasen. Kun kirkko perustelee oman eetoksensa tuonpuoleista varten, Marxin tai Jeesuksen opetuslapsilla ei ole mitään syytä antaa periksi.
Mammonan valta ei ole luonnonlaki:”
Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä (6/2016) toimittaja Unto Hämäläinen sitoo sosialismin takapakin työväenliikkeen
liiketoiminnan murenemiseen. Vielä 1980-luvun lopulla Eka-konserni oli Suomen
kolmanneksi suurin työnantaja Nokian ja Postin jälkeen, mutta nyt vasemmiston
”punapääomasta” on jäljellä vain osuuskunta Tradeka, joka omistaa hotelli- ja
ravintolatoimintaa pyörittävän Restel Oy:n. Tradeka sinänsä on hyvissä
voimissa, osuuskunnassa on 255 000 jäsentä ja osuuskunnan sijoitussalkussa
400 miljoonan euron edestä osakkeita, korkopapereita ja kiinteistöjä.
Hyvässä kunnossa on myös
Restel-konserni, jolla on 47 hotellia ja yli 230 ravintolaa, ja näillä
luvuillaan se on alan suurin Suomessa. Se työllistää yli 5000 ihmistä.
IIRO VIINANEN PELASTI
Vähällä kuitenkin oli, etteikö koko punapääoma olisi tuhottu. Kun Eka-yhtymän
yrityssaneeraus käynnistyi 22.10.1993, niin vielä edellisenä päivänä olivat KOP
ja SYP yrittäneet ajaa Ekan konkurssiin. Pankit olivat asialla osin
ideologisista syistä, mutta valtiovarainministeri Iiro Viinanen (Kok) piti
pintansa, eikä antanut KOP:n Pertti
Voutilaisen eikä SYP:n Vesa
Vainion pyörittää peliään loppuun. Nämä kriittiset vaiheet Ekan
ympärillä kuvataan seikkaperäisesti fil. tri Jorma Kallenaution laajassa
historiateoksessa Lamasta
uuteen nousuun – Eka-yhtymän ja Tradeka-yhtymän historia 1983 - 2008 (SKS,
2009).
Viinanen päiväkirjassaan 21.10.1993: ”KOP keplottelee STS-, Eka-, SSP-asian
kanssa ja taktikoi. Yrittävät lypsää rahaa valtiolta. Sikamaista.”
Vielä illalla 22.10.1993 Vainio ja Voutilainen olivat uhkailleet Viinasta
sillä, että pankit hakisivat Ekan konkurssiin, mutta tyytyisivät
yrityssaneeraukseen, jos saisivat valtion kiristettyä mukaan suuremmin
panoksin.
Viinanen 22.10.1993: ”Kun en ollut moineskaan, Vainio lähti ja antoi kuvan,
että maanantaina rysähtää. Siihen sanoin: Ei voi mitään. Yrittivät siis näillä
tempuilla jälleen imeä rahaa valtiolta.”
Ei rysähtänyt. Konkurssia ei tullut, eikä kahdeksan kuukautta aikaisemmin
tehdystä pankkitukipäätöksellä muodostunut valtion ”avoin piikki” siten tullut
kattamaan pankkien Eka-tappioita.
Sosialismilla ei noissa kuvioissa ollut muuta tekemistä kuin
että osa elinkeinoelämän herroja piti sitä rumana sanana.
SDP:n historiankirjoittaja Mikko
Majander sanoo, että tänä päivänä ”taistelu sosialismista ja
sen sisällöstä kuulostaa 1900-luvun kertomukselta. Silloin uskottiin jatkuvaan
edistykseen ja historian ajateltiin kulkevan jonnekin. Mieluiten ajateltiin,
että se kulkee kohti jotakin parempaa. - - - Sosialismi tässä mielessä tuntuu
vähän vanhalta käsitteeltä. Miksi siihen pitäisi ripustautua, jollei sille saa
ensisijaisesti eettistä sisältöä?” (Demokraatti 2.6.2016)
Enkä minä koe mitään sosialismia, kun yövyn Cumuluksessa, käyn oluella Wanhassa
Mestarissa tai syön hampurilaisen Burger Kingissä.
Mutta puolueen nimi, se on väärä. Majanderkin sanoo, että aate on oikein
kirjoitettuna sosiaalidemokratia, mutta puolueen nimi on vanhaa suomen kieltä
noudattaen sosialidemokraattinen puolue. Miksi ihmeessä puolue pitää nimessään
kiinni sosialismista, vaikka toiminnan tavoite ei ole sosialismi, vaan
sosiaalisten olojen parantaminen?
kari.naskinen@gmail.com
Lahden Jalkarannassa on pieni taidegalleria, jossa kesäkuukausina on esillä
pietarilaisen Vladimir Gorevoyn (72)
veistoksia. Galleria sijaitsee Tapanilankatu 8:ssa, jonka vanhat
jalkarantalaiset muistavat kaupan ja postikonttorin paikkana. Galleria on
avoinna torstaisin klo 16-18 tai sopimuksen mukaan.
Vladimir Gorevoy on tunnettu kuvanveistäjä, hänen julkisia veistoksiaan on
Pietarissa noin 30. Juhlavimmalla paikalla on taiteiden jumalatarta Minervaa
esittävä isokokoinen veistos Pietarin taideakatemian katolla. Professori
Gorevoy itse on Pietarin taideakatemian jäsen ja on valtionpalkinnon saanut.
Tämän jutun kuvassa on seppä Ilmarinen. Karjalasta syntyisin oleva Gorevoy on
kiinnostunut Kalevalasta, ja niinpä Tapanilankadullakin on esillä monta
kalevalaista aihetta, myös iso muotokuvaveistos Elias Lönnrotista.
Yksi erikoinen teos kuvaa Ferdinand
Porschea, jonka alkuperäisen suunnitelman pohjalta alettiin valmistaa
Kuplafolkkaria. Gorevoylla itsellään oli aikoinaan tällainen auto.
Ulkona Tapanilankatu 8:n kohdalla on egyptiläinen Sekhmet-soturijumala, joka
oli ulkomuodoltaan ihmisen ja naarasleijonan yhdistelmä. Tämä teos
paljastettiin gallerian edessä 2014.
Gallerianpitäjät ovat Harri ja Leena Sandberg, jotka asuvat samassa
rakennuskompleksissa gallerian kanssa. Harri Sandberg tutustui Gorevoyhin toimittuaan aikaisemmin hammaslääkärinä Pietarissa.
kari.naskinen@gmail.com