Lahden kansanopiston ja Historian ystäväin liiton kolmipäiväisessä
kesäseminaarissa puhuttiin paljon Saksan erilaisista vaikutuksista Suomeen ja
Suomessa. Kolmantena päivänä Helsingin yliopiston poliittisen historian professori
Seppo Hentilä luennoi siitä, miten sosialismi
tuli Suomeen Saksasta. Hentilä kuitenkin muistutti, että Marxin ja Engelsin
aatteet eivät silti olleet pohjana työväenliikkeen alulle Suomessa.
Ensimmäiset työväenyhdistykset perustettiin 1883 Helsingissä ja Vaasassa, ja
Suomen työväenpuolue perustettiin 1899 Turussa; nimi muuttui Suomen
sosialidemokraattiseksi puolueeksi 1903 Forssassa.
Saksan sosialidemokraattinen puolue oli hyväksynyt ensimmäisen marxilaisen
puolueohjelmansa jo 1875. Ohjelma uusittiin Erfurtissa 1891, ja tämä ohjelma
kopioitiin melko tarkkaan myös Suomen työväenpuolueen ohjelmaksi 1899 – ainoa omaperäinen
tavoitekohta kuului näin: ”kieltolaki väkijuomain valmistuksen ja kaupan
suhteen aikaansaatava”.
”Tuossa ohjelmassa käytännön toimenpiteiksi vaaditut asiat tulivat
toteutetuiksi viimeistään 1970-luvulla”, sanoi Hentilä. Kieltolakiakin
kokeiltiin.
Saksasta Suomeen käännetyn ohjelman oli laatinut Saksan demarien johtava
teoreetikko Karl Kautsky yhdessä August
Bebelin ja Eduard Bernsteinin
kanssa. Suomennoksen teki Juho Kyösti
Kari. Kautsky tuli muutenkin suomalaisille läheisemmäksi kuin Marx ja
Engels, koska hänen tekstinsä olivat helpommin tajuttavia. Esimerkiksi Väinö Tanner suomensi Kautskyn kirjan Karl Marxin taloudelliset opit, mikä oli
Marxin Pääoman selitysteos. Itse Pääoman ensimmäinen osa ilmestyi
suomeksi vasta, kun O.W. Louhivuori
oli kääntänyt sen 1913-18. Pääoman toinen
osa ilmestyi 1950 (suomentaja Mauri
Ryömä) ja kolmas osa vasta 1976 (Antero
Tiusanen).
Hentilä sanoi, että suomalaisen työväenliikkeen nopea kehittyminen oli
yllättävää, koska kielitaito oli vielä huonoa, ja sosialismin teoriakin oli
vaikeatajuista.
Myöhemmin kouluhallituksen ylitirehtööriksi ja suomalaisen puolueen
kansanedustajaksi noussut Yrjö Koskinen
ihmetteli Kirjallisen Kuukauslehden numerossa 1/1874, miksi sosialismi
työväenasiana ei ollut vielä tullut Suomeen – arveli kuitenkin, että kyllä se
pian tulee, kunhan Suomi vielä vähän kehittyy. Oikeassa oli. (Kirjallinen Kuukauslehti oli
suomalainen tieteellis-kirjallis-yhteiskunnallinen aikakauskirja, joka ilmestyi
Helsingissä kerran kuussa 1866-80. Koskinen oli vuodesta 1876 lehden
päätoimittaja.)
Hentilä sanoi, että puolueohjelman käytännönläheiset asiat vetosivat joukkoihin
hyvin, joten siltä pohjalta on nopea kehitys ymmärrettävä.
”Yhtä lailla voi hämmästellä sitä, miten nopeasti suomalainen työväenliike
pystyi liittymään suuren internatsionaalen yhteyteen”, sanoi Hentilä.
Merkittävää työtä tässä tekivät myös työväen omat lehdet, joista ensimmäiset
kolme perustettiin 1890-luvulla. Niiden avulla aatetta levitettiin, ja
esimerkiksi suurlakkovuonna 1906 nousi Työmies-lehden levikki jo
17 000:een.
Ensimmäiset varsinaiset sosialistiset lehtikirjoitukset tekivät N.R. af Ursin 1897, Matti Kurikka 1898 ja Eetu Salin 1899.
Saksasta teoriat joka tapauksessa tulivat. Eivätkä suomalaiset ole tätä
unohtaneet: joka vappu Berliinissä opiskelevat suomalaiset panevat
ylioppilaslakit Karl Marxille ja Friedrich Engelsille, joiden yhteispatsas
Berliinissä on (kuvassa).
kari.naskinen@gmail.com