sunnuntai 4. elokuuta 2013

Suurajoissa kolmoisvoitto


Jyväskylän Suurajot järjestettiin ensimmäisen kerran 1951. Mukana oli 26 autokuntaa, ja heti tuli kolmoisvoitto Suomeen, kun vierasmaalaisia ei ollut: 1) Arvo Karlsson, Austin Atlantic, 2) Heikki Korppoo, Packard, 3) J. Lastunen, Chevrolet.

Tuolloin kysymyksessä ei ollut nykymuotoinen rallikilpailu, vaan eräänlainen matkailu- ja kestävyysajo. Jyväskylästä lähdettiin ja käytiin kääntymässä Rovaniemellä, matkaa tuli yhteensä noin 1700 kilometriä. Reitti oli jaettu etappeihin, joiden maaleihin piti siinä ajassa, mitä edellyttivät keskituntinopeudet 50-65 km/t. Nopeusvaatimukset olivat kohtalaisen kovat sen ajan mutkaisilla hiekkateillä. Lisäksi erikoisuuksina olivat mäkikoe Puijolla sekä kiihdytys- ja jarrutuskoe Jyväskylän Harjulla. Myöhemmin tämä Harjun-koe siirrettiin Lutakkoon, jossa järjestettiin pujottelu tynnyrien välissä ja lopuksi taas jarrutuskoe viivojen väliin.

Melko nopeasti alkoi se kehitys, missä ollaan nyt, kansainvälistyminen. Vuonna 1957 ajettiin jo pikataivalrallia ja kilpailun voitti ruotsalainen Erik ”På taket” Carlsson Saab 93:lla.

Suomalaisten johdolla kuitenkin yleisesti ottaen mentiin. Vasta 2003 ulkomaalaiset ottivat ensimmäisen kerran kolmoisvoiton ja nyt uudestaan, mutta sekin vain on tosiasia, että siitä on jo yli 15 vuotta, kun suomalaiset ovat viimeksi ajaneet kolmoisvoiton, 1997: 1) Tommi Mäkinen, Mitsubishi, 2) Juha Kankkunen, Escort, 3) Jarmo Kytölehto, Escort.

Nykyisin tilanne on jo sellainen, että suomalaiset eivät pärjää edes Mikko Hirvosen kotiseudun tutuilla pikataipaleilla. Miten mahtaa olla ensi vuonna, vieläkö kärkitalleissa ajaa suomalaisia? Citroen hakee ralleista vain voittoja, eikä tehdastallin ykköskuski Hirvonen näytä niihin pystyvän. Jari-Matti Latvalalla on sikäli helpompi asema, että Volkswagenilla on Sebastien Ogierissa voittajakuski, mutta toisaalta Latvalan epätasaisuus voi haitata jatkoneuvotteluja.

Jokseenkin varmaa on, että sekä VW että Citroen yrittävät saada itselleen belgialaisen Thierry Neuvillen. Yksi suomalaisten kilpailija tallipaikoista on venäläinen Jevgeni Novikov, joka Latvalan tavoin on nopea, mutta osuu kuitenkin liian usein kiviin ja halkopinoihin. Se lienee joka tapauksessa selvä asia, että Daniel Sordo ei ensi vuonna jatka Citroenilla. Yksi vaihtoehto Citroenille on pohjoisirlantilainen Kris Meeke, joka nyt Jyväskylässä ajoi erinomaisesti Citroenilla keskeyttämiseensä saakka.

Varma suomalainen tehdastalliajaja on Juho Hänninen, joka ajaa MM-sarjaan tulevalla Hyundailla. Sen toinen kuljettaja on ranskalainen Bryan Bouffier, joka 2011 voitti Monte Carlon IRC-rallin Peugeotilla oli 2013 MM-rallissa viides Citroenilla.

Tämän vuoden mestaruus on yhtä selvästi Sebastien Ogierin kuin se on ollut edellisvuosina Sebastien Loebin. Kun tehdään tilasto kunkin ajajan tänä vuonna voittamista pikataipaleista ja ynnätään niiden kilometrimäärät, on Ogier tähän mennessä aivan omassa luokassaan:

1248 km Sebastien Ogier
  413 km Sebastien Loeb
  347 km Jari-Matti Latvala
  312 km Mads Östberg
  164 km Mikko Hirvonen
  157 km Jevgeni Novikov
    78 km Dani Sordo
    67 km Thierry Neuville
    41 km Andreas Mikkelsen
    25 km Juho Hänninen
    24 km Bryan Bouffier

Tämän jutun otsikkokuva on vuodelta 1954, jolloin kilpailuun osallistui jyväskyläläisen GM-autoliikkeen omistaja Väinö Nyström tällä rohjakkeella, oli varmaan jokin Amerikan GM:n maastoauto. Muistan auton, sillä asuin Nyströmin autoliikkeen vieressä kadun toisella puolella Kalevankadulla.

Suurajot eivät alkuaikoina kovin suurta julkisuutta saanut. Olihan se outo tapahtuma. Keskisuomalaisessa oli kilpailun lähdöstä kahden palstan uutinen, jonka oli kirjoittanut lehden kaikkien aikojen tunnetuimpiin toimittajiin kuulunut Lassi ”Puuma” Utsjoki:

”Jyväskylän suurajot alkoivat eilen aamulla jo aikaisin, jolloin selostaja hyppyytettiin sängystä jo ennen kello viittä katsomaan tämän jännittävän kilpailun lähtöä Kauppatorille, linja-autojen lähtökohdalle. - - - Automerkkejä oli leegio ja autot trimmattu niin, että esim. pyöristä oli poistettu suojakapselit, jotta kumin vaihto pakottavassa tilanteessa kävisi mahdollisimman nopeasti.”

kari.naskinen@gmail.com