Aina perjantaisin tulee Helsingin Sanomien välissä Nyt-liite, jossa ovat viikon
tv-ohjelmatiedot, pääkaupunkiseudun tapahtumakalenteri ja hyvin usein juttuja
Helsingin ravintoloista. Se ei siis ole sisällöltään oikea lehti. Hjallis
Harkimon ja Mikael Jungnerin Nyt-liike on politiikan alalla
vastaavanlainen epäpuolue. Se on jo saanut mukaansa Heinolan kaupunginvaltuustossa
olevan, perinteisen puoluejaottelun ulkopuolelle sijoittuvan ryhmän, ja lähetystyötä
tehdään muiden samankaltaisten ryhmittymien keskuudessa.
Tämä on yksi osa sitä yhteiskunnallisen ja poliittisen toiminnan muutosta,
jonka aikoinaan aloitti Veikko Vennamo ja jota nykyisin edustavat SMP:n
jälkeläinen Perussuomalaiset ja kunnallisvaltuustoihin nousseet
paikallispoppoot, kuten on tämä Parempi Heinola -ryhmä. Kysymys on paljolti
pettymyksestä ja uskonpuutteesta perinteisiin puolueisiin. Valtio-opin
professoreiden Tapio Raunion ja Matti Wibergin toimittamassa
kirjassa todetaan, että kansalaisten luottamus ainakin kansanedustajiin menee
siinä vaiheessa, kun näiden vaalien alla esittämät puheet karsiutuvat pois
vaalien jälkeen, viimeistään silloin, jos kansanedustajan edustama puolue
nousee hallitukseen. (Eduskunta: Kansanvaltaa puolueiden ja
hallituksen ehdoilla, Gaudeamus 2014).
Vaalipuheet ja -mainokset ovat pelkkää strategiaa. Ne ovat nykyisin läpinäkyvää
huijausta. Siihen läpinäkyvyys sitten loppuukin. Raunion ja Wibergin kirjassa
läpinäkyvyyden torjunnassa ovat suurimpia mestareita ministerit. He esimerkiksi
ovat kehittäneet eduskunnassa esitettyjen kysymysten kiertämiseen varsinaisen
taktiikkajärjestelmän:
1. Kieltäydytään kokonaan
vastaamasta
2. Vastataan vain osittain
3. Vastataan epäoleellisella tavalla
4. Vastataan harhaanjohtavalla tavalla
5. Vastataan tavalla, jota vastauksen saajat eivät käsitä
6. Toistetaan esitetty reaktio tavalla, jota ei alun perinkään hyväksytty
7. Vastataan monimielisellä tavalla.
Yksi muutos poliittisessa toiminnassa on se, että on syntynyt monenlaisia yhden
asian liikkeitä. Projektitutkija Shania
Määttälä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta näkee tässä kehityksessä
toisenlaista yhdentymistä, heimottumista. On maahanmuuton vastustajien heimo,
sateenkaariheimo, feministien heimo, fillarikommunistien heimo jne.
”Heimon jäseniä yhdistävät jaetut tunteet, elämäntyylit, uudet moraaliset
uskomukset, kulutustottumukset tai epäoikeudenmukaisuuden tunteet. Jokainen
postmoderni yksilö kuuluu useaan heimoon, joista jokaisessa hänellä voi olla
erilainen rooli. Heimoihin kuuluminen on postmodernille yksilölle tärkeämpää
kuin perinteisiin yhteiskuntaluokkiin kuuluminen ja postmoderni yksilö
määritellään niiden heimojen kautta, mihin hän kuuluu”, kirjoittaa Shania
Määttälä katsauksessaan postmodernista kuluttajasta.
Eikä tällaisen heimon tarvitse kokoontua iltamiin eikä perustaa omaa lehteä,
vaan sosiaalinen media tarjoaa heimolle mahdollisuuden rakentaa ja ylläpitää
identiteettiään.
”Tällaiset heimot eivät ole sen enempää pysyviä kuin vakaitakaan, vaan ne
sallivat kuluttajan leikitellä vapaasti eri sosiaalisilla ryhmillä, tyylillä ja
kulttuureilla sekä vaihtaa heimosta toiseen.”
Nämä ovat niitä asioita, joihin myös Harkimo ja Jungner ovat tarttuneet, ja
varsinkin Jungner hallitsee tämän puolen. Heidän henkilökohtainen onnistuminen
esiintymisissään ratkaisee kuitenkin paljon, millaisen postmodernin liikkeen he
saavat lopulta kasaan. Molemmat vain ovat sen verran herraskaista ja elitististä sorttia, että
kannattaisi ottaa vaikka Soini ja Väyrynen remmiin, niin Nyt-heimoaate
saisi toisenkinlaista sävyä.
kari.naskinen@gmail.com