perjantai 8. marraskuuta 2024

Yksinäisyys, osattomuus, turvattomuus, häpeä


Valioasun myymälänhoitajana 30 vuotta toiminut Armi on eläkkeelle siirryttyään
kovin yksinäinen. Nelikymppinen poika Ipe huitelee omia teitään, on kuitenkin hyvässä ammatissa ja rakastaa enemmän Mersuaan kuin äitiään. Leskeksikin jääneen äidin elämä on osattomuutta ja Ipestä johtuen häpeän täyttämää toivottomuutta. Armin päivät seuraavat toisiaan, mutta jotteivät ne aivan yhdeltä ja samalta näyttäisi, siirtää hän usein nukkumaan mennessään piirongin päällä olevan valokuvan tai kirjan paikkaa hieman, niin seuraava aamu tuntuu taas edes vähän uudenlaiselta.


Sirkku Peltolan näytelmä Tyttö ja varis Hämeenlinnan Teatterissa käsittelee vakavia asioita. Armin ohella toinen keskeinen roolihenkilö on pitkään työttömänä ollut mutta nyt osa-aikaiseksi siivoojaksi päässyt Säde, hieman yksinkertainen meidän herramme pieni muurahainen, joka on päätään pehmittänyt myös olutta kittaamalla. Armin (Marja Packalén) ja Säteen (Katariina Kuisma-Syrjä) yllättävä kohtaaminen johtaa tuttavuuteen, joka luo heidän välilleen avointa keskustelua, mutta myös jännitettä, koska Armi ei kehtaa kaikesta puhua. Erinomainen kaksikko, varsinkin Marja Packalén loistaa, näyttämöllä (kuvassa).

Sen sijaan Ipen rooli on niin korni, että suorastaan pilaa näytelmää. Sirkku Peltola on ohjannutkin näytelmänsä, mutta ihmeelliseltä tuntuu, ettei hän ole osannut tuoda junttimaisen Ipen typeryyden täydellisyyttä tavoittelevia ajatuksia esille mitenkään muuten kuin tylsistyttävän pitkän kännikohtauksen avulla. Vaikka suomalaisessa teatterissa ollaankin, ei kaikkea älyttömyyttä aina tarvitsi
si panna farssimaisesti katsojia naurattaakseen viinan piikkiin. Osoittaa ohjaajalta älyllistä laiskuutta. Ipeä esittää Lasse Sandberg.

Neljäs roolihenkilö on nuorimies Jarde, jonka elämännäkymät ovat plus miinus nolla. Minä vaan tiskaan astiijoita ja luutalla lakasen laattijoita, tili tili tili tili tittantaa… Jarde työntelee lattiankiillotuskonetta samassa firmassa Säteen kanssa. Jarde
n kuvaamaa nykynuorten osattomuutta näyttelee Ville Hilska, jonka isä jäi joitakin vuosia sitten eläkkeelle Etelä-Suomen Sanomien toimituksesta.

Näytelmän ydinasia on äidinrakkaus, jonka ainakin pitäisi olla elämää
tärkeästi ylläpitävä voima. Armi kuvaa omaansa niin, että se on ehdotonta (vaikka Ipe ei sitä ansaitsisi). Armi vertaa itseään puuhun pantuun jyväkuppiin, josta poikaset käyvät noukkimassa emon siihen tuomia jyviä. Mutta se minulta meni ohi, miten näytelmän nimi tähän symboliikkaan istuu – siis varis äidin jyväkupilla, kyllä parempi nimi olisi ”Tyttö ja pikkulintu”. Vai niinkö, että äidin pikkulinnusta on kehittynyt iso tyhmä ruma varis?

Eivätkä asiat ihmeemmin muutu näytelmän loppuessa. Varis käy edelleen jyväkupilla ja muillakin kupeilla.

kari.naskinen@gmail.com