sunnuntai 24. marraskuuta 2024

Jäälinnut ovat jumalten työtä


Aivan tällaista vedenalaista näyttämöratkaisua ei Olli Kortekankaan uutuusoopperassa Isfåglarna sentään ole, mutta muuten
Keski-Pohjanmaan kamarioopperayhdistyksen esitys Kansallisoopperaan tuotuna oli joka tapauksessa mielenkiintoinen. Vähän aikaisemmin se oli esitetty jo Kokkolassa ja Pietarsaaressa, ja viime viikolla oli kaksi esitystä Alminsalissa. Ruotsinkielisen oopperan seuraamista haittasi kuitenkin, ettei testityslaitetta ollut, mutta hyvän juoniselosteen kuitenkin sai ja esityksen jälkeen myös libreton kotona tutkittavaksi.


Kortekankaan toistakymmentä oopperaa käsittävän tuotannon joukossa tämä on sävelkieleltään jo tuttua sillä perusteella, mitä omassa muistissani on Isän tytöstä ja Veljeni vartijasta. Musiikki on modernia nykyoopperaa, mutta ei alkuunkaan vaikeimmasta päästä, koska lauluissa on selväpiirteisiä melodisia kaarroksia ja rytmikkyyttä hyvin dramaattisiin kohtauksiin. Varsinkin kuoro on saanut laulettavaksi harmonisesti erinomaisesti tunnelmia ja kuusijäseninen orkesteri soi erinomaisesti. Kokonaisuus on selvästi jatkumoa sille Sakari Oramon ja Anu Komsin vetämälle Kokkolan oopperakesälle, joka tietojen mukaan oli korkeatasoinen, kunnes loppui 2018.

Johan Bargumin libretto perustuu 2000 vuotta sitten eläneen Ovidiuksen runoteokseen Muodonmuutosten kirja, jossa kuvataan maailmanhistorian mytologiaa. Siinä niin kuin nyt tässä oopperassa sekoittuvat ihmiset ja jumalat, arkielämä ja tarut. Vajaat kaksi tuntia kestävän oopperan 14 kohtauksesta yksi on suoraan Ovidiuksen tekstiä.

Aikasidonnaisuutta ei ole, sillä aiheena on koko ihmiskuntaa koossa pitävä voima rakkaus, kuten kuningas Keyxin neuvonantaja Vassileios oopperan viimeisessä aariassa laulaa: ”Rakkaus on meidän sisällämme. Ilman sitä emme ole mitään, ilman sitä olemme kuolleita. Rakkaus on toivomme, siihen me luotamme. Hyvää yötä, kaikki.” Tässä kohtaa olimme jo palanneet myyteistä omaan elämäämme, kuten Vassileios sanoo.

Merelle lähdössä.

Sen sijaan itse oopperan tarina jää sinne taustalle jatkumaan.
Keyx kuoli laivansa haaksirikossa ja nuori puoliso Alkyone teki suruissaan itsemurhan hukuttautumalla samaan mereen. Zeus ei kuitenkaan anna Keyxin ja Alkyonen tarinan loppua, vaan muuttaa molemmat jäälinnuiksi ja määrää samalla, että meren oltava täysin myrskytön joka kevät kuukauden ajan, jotta linnut saavat pesiä. Viimeisen viikon aikana on oltava niin tyyntä, että munat kuoriutukoot. Näin kävi. Meri heijasti avaruuden sineä, jäälinnut lepäsivät liikkumatta.

Ovidius esitti jatkuvan muutoksen mailman olemise
na. Kaikki on muutosta: synty, kasvu, kukoistus, kuolema… Vaikka oopperassa ei ole minkäänlaista viittausta maailman nykypäivään, niin hakematta tulee mieleen meneillään olevan ilmastonmuutoksen aiheuttama kriisi – paras kukoistus on ohi.

kari.naskinen@gmail.com