Koska Immanuel Kantin syntymästä tuli tänä vuonna kuluneeksi 300 vuotta, on hänen filosofiaansa ollut nyt esillä laajasti. Uusi historia ry:n Idea-lehden teemanumerossa 1/2024 käsitellään Kantin ideaa universaalihistoriasta, joka Francis Fukuyaman ajattelun tavoin saa loppunsa, mutta toisella tavalla. Fukuyama ”julisti” kirjassaan Historian loppu ja viimeinen ihminen (1992), että kapitalismi ja länsimainen liberaalidemokratia voittaa lopulta ideologioidenvälisen kamppailun. Kant ei tämännimisistä ideologioista ollut kuullut, ja hän esitti ajatuksen, että historialla on päätepiste, lopputavoite, joka rakentuu ihmisen nykyoletukseen sisältyvien mahdollisuuksien varaan ja jonka kannalta historian kokonaisuus on järjellä käsiteltävissä.
Lopputulokseen vaikuttaa varmaan sekin,
kumpi pääsee ihmiskunnassa voitolle, hyvä vai paha. Kantin mukaan
ihminen lajina on luonnostaan paha, mikä helpottaa sitä, että
vapaasta tahdostaankin ihminen hyvin usein valitsee pahan
vaihtoehdon. Raamattukin vahvistaa tämän. Tarina
syntiinlankeemuksesta on vertauskuvallinen niin, että Kantin mukaan
”on selvää, että näin meille käy päivittäin”. Raamatun
tämä tarina kuvaa sitä, miten jokainen ihminen jatkuvasti rikkoo
moraalilakia vastaan.
Filosofi
Pertti Koskelan Idea-lehden artikkeli "Ihminen on
luonnostaan paha" keskittyy osoittamaan, että Kantin etiikkaa
voidaan nykyisin perustella sillä uudella tiedolla, mitä meillä on
ihmissuvun synnystä, ihmisen ja eläimen erosta sekä ihmisen
pitkästä esihistoriasta:
”Itse asiassa radikaali paha
on lisääntynyt, ihmiskuntaa uhkaa itsetuho ilmasto- ja
ympäristökatastrofien muodossa. Niiden syyt ja torjumiskeiniot
tiedetään, mutta paha on valittu tietoisesti ja toivoen, että
katastrofien seuraukset kohdistuvat muihin.”
Idea-teemalehden
päätoimittaja Heli
Santavuori käsittelee
ihmisen hyvää
ja pahaa jutussa,
jossa arvostellaan hollantilaisen
historioitsijan ja tietokirjailijan Rutger
Bregmanin
menestysteosta Hyvän
historia - Ihmiskunta uudessa valossa
(2020). Santavuori ei
allekirjoita Bregmanin väitteitä, että
ihmisten perusominaisuuksiin eivät
kuulu itsekkyys,
ahneus, aggressiivisuus
eikä yleensäkään
pahuus. Bregman esittää ihmiskunnan uudessa valossa, jossa ihminen
näyttäytyykin pohjimmiltaan hyvänä. Sitten vain tapahtuu
kaikenlaista, mikä panee pahuuden voittamaan hyvyyden. Kun on oikein
paha, joutuu vankilaan, mutta tämä onkin väärä ratkaisu, jota
Bregman perustelee Kantin
aikalaisen Jean-Jacques
Rousseaun filosofialla:
”Ihminen on luonnostaan hyvä, ja tällaiset laitokset vain tekevät
ihmisistä pahoja.”
Adolf
Eichmannistakin Bregman
kirjoittaa, että ”Eichmann teki pahaa, koska hän ajatteli
tekevänsä hyvää”. Eichmann oli siis omasta mielestään hyvä
ihminen, joka teki hyvää putsaamalla pois kuusi miljoonaa pahaa
ihmistä, Valtakunnan vihollisia.
Bregman
käyttää Anton
Tshehovia yhtenä
todistajanaan, jonka todistus
kuuluu, että ”ihmisestä tulee parempi, kun näytät hänelle
millainen hän on”. Heli Santavuori kääntää Tshehovin sanonnan
päinvastaiseksi, kun lainaa sen perusteellisemmin tulkittuna Henry
Troyatin Tshehov-elämäkerrasta
(1984):
”Ylioppilas Tihonoville Tshehov oli hiljattain
selittänyt, että hänen näytelmiään ei ollut tarkoitettu
itkettämään yleisöä, vaan saamaan se ajattelemaan ihmisen tilaa;
´Minä halusin vain sanoa ihmisille rehellisesti, että katsokaa
itseänne, nähkää miten huonosti ja ikävästi te elätte. On
tärkeää ihmisten tajuavan sen, sillä jos sen tajuavat, he varmaan
itse muuttavat elämänsä erilaiseksi ja paremmaksi. Minä
en tule sitä näkemään, mutta tiedän, että kaikki tulee olemaan
erilaista, että mikään ei tulevaisuudessa muistuta tämän päivän
elämää.´ Tämän ajatuksen hän merkitsi myös muistikirjaansa -
´Silloin muuttuu ihminen
paremmaksi,
kun te
näytätte
hänelle, millainen hän on´."
Miksi tavalliset miehet osallistuivat kansanmurhaan, vaikka osallistuminen tuohon operaatioon oli vapaaehtoista? Koska hekin olivat pahoja.
Miksi äärioikeisto eli pahuus on taas suuressa nousussa Saksassa ja muuallakin lännessä? On jopa maita, joissa äärioikeisto on mukana päättämässä valtion asioista.
kari.naskinen@gmail.com