Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kertonut, että Gigantin asiakaspalvelussa on puutteita. Tuorein tapaus on, kun viiden euron latausjohtoa ostamaan menneelle 84-vuotiaalle rouvalle myytiin kaksi älypuhelinsopimusta, jotka maksoivat noin 400 euroa. Näitä väkisin myytyjä sopimuksia varten tarvittiin asiakkaan sähköpostiosoite, mutta koska rouvalla ei sähköpostia ollut, myyjä keksi hänelle sopimuspaperiin sellaisen: eiolecmoon@gmail.com.
Tästä huolimatta kävin viime viikolla ostamassa Gigantista television. Vaikea asia, koska enää ei saa vanhanaikaisia, yksinkertaisia telkkareita, vaan piti ostaa ns. älytelevisio. Osa myyjän puheista meni täysin harakoille, mutta kaupat tein. Sitten tuli tenkka på, kun kotiinkuljetus olisi mennyt yli viikon päähän. Se ei minulle käynyt, ja vaikka nämä kuljetukset ja perillä käyttöopastukset on Gigantti ulkoistanut jollekin toiselle yritykselle, myyjä sanoi lopulta, että jospa hän toisi television meille.
Erinomaista palvelua. Myyjä sanoi tulevansa puolentoista vuorokauden kuluttua lauantaina, kun hänellä oli vapaapäivä. Niin tuli, oli ottanut mukaansa kaksi muuta miestä Gigantista kantamaan isoa laatikkoa ja neuvomaan minua ja asia hoitui hienosti. Annoin erinomaisesta palvelusta kunnon riksatkin.
Yleisempi tv-kauppaan liittyvä asia on vastaanottimen kuvan kalibrointi. Sen sanotaan tekevän kuvan paremmaksi kuin se on tehtaan jäljiltä. Koska olen tumpelo tällaisissa asioissa, ostin kalibroinnin 165 eurolla. Myöhemmin kotona aloin netistä etsiä tietoa kalibroinnista ja heti osui kohdalle Tekniikan Maailman juttu (29.3.2023), jossa sanottiin, että täysin turha homma. Havaitsin sen itsekin uudesta televisiosta, jonka väri- ja terävyysasetukset jo seuraavana päivänä muutin asetusvalikon avulla mieleisekseni; siinä meni kymmenen minuuttia.
Aikaisemmin televisiot olivat valmiiksi sellaisia, että kuvaa ei ensimmäiseksi tarvinnut alkaa säätää, sillä tehtaassa kuva oli säädetty mahdollisimman hyväksi. Meillä Lahdessa ostin televisiot, radiot, levysoittimet ja magnetofonit Konekellarista, Viihdetasosta tai Mustasta Pörssistä. Enää tämän alan liikkeitä eivät ole kuin isot Gigantti, Power ja Prisma tuolla kaukana pelloilla.
Sellainenkin asia tuli nyt eteen, että 15 vuotta vanha maksu-tv-korttini ei pelannut uudessa televisiossa. Piti mennä hakemaan uusi DNA-myymälästä. Siellä odotin numerolapun kanssa puoli tuntia. Mistähän sanoista DNA-nimi on keksitty? - Digitaalinen Nopea Asiakaspalvelu?
Muutenkin ihme juttu, että kun kaikki muut asiat paitsi verikokeet ja rokotukset järjestyvät nykyisin netissä, niin digitaalisen älytelevision asiat pitää hoitaa kauppaan menemällä.
kari.naskinen@gmail.com