Traficom on valtion liikenne- ja
viestintävirasto, jonka ohje ajokortinuusijalle sähköisestä
palvelusta on: ”Palvelun käyttö on mahdollista, jos lääkäri on
tallentanut ajoterveystietosi Potilastiedon arkistoon.” Tätä ei
pysty Harjun Terveys tekemään, vaan sieltä oli kuulemma Ullan
lääkärinlausunto lähetetty kirjeitse Traficomille. Saa nähdä,
milloin on perillä ja milloin Ulla saa ajo-oikeuden, sillä vanha
ajokortti ei enää kelpaa.
Harjun Terveys on
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän perustama yhtiö, jonka
osakkaaksi otettiin kilpailutuksen perusteella 51 prosentin
omistusosuudella Mehiläinen Oy. Kilpailutuksessa painoi nimenomaan
se, että Mehiläisellä on kehittyneimmät digitaaliset
toimintamallit.
Jäykkäähän tämä on pankkien kanssa. Minä kävelin osuuspankin konttoriin ja kysyin, mistä täältä saan matkavakuutksen. Ei mistään, koska en ollut varannut aikaa. Kävelin 200 metriä samaa katua ja kävin hankkimassa matkavakuutuksen Fenniasta.
Pari viikkoa sitten Päijät-Hämeen osuuspankki ilmoitti, että se sulkee konttorinsa Hollolassa ja Nastolassa. Neuvottiin asioimaan osuuspankin konttorissa Lahdessa, mutta samalla kerrottiin, että palveluaikoja supistetaan, ilman ajanvarausta pääsee sisälle vain aamupäivällä. Tämä on sitä samaa ”kehitystä”, mikä toteutuu erilaisissa yritys- ja kuntaliitoksissa. Ensin haalitaan kaikki pienemmät isomman haltuun ja muutaman vuoden kuluttua aletaan lopetella syrjäisempiä konttoreita, kouluja ym.
Yritin tehdä pitopalveluostoksen vanhassa linja-autoasemassa toimivasta ravintolasta. Tilasin lämpimät ruuat juhlatilaisuuteen ja kolmen päivän kuluttua menin noutamaan tilaustani sovittuna aikana, mutta ravintolassa kukaan ei tiennyt siitä mitään. Ei ollut auttanut edes digitaalinen toiminta eli kaksi sähköpostivarmistusta. Vieraat tulivat, tilaisuus alkoi, mutta juhlapäivällistä ei ollut. Onneksi tilaisuutemme alkoi jo iltapäivällä, joten lähdimme ravintolaan, mutta emme linja-autoasemalle.
kari.naskinen@gmail.com