Jonkinlaisena
hulluna Herzogia on tosiaan pidetty hänen kummallisten, hurjien
elokuviensa takia. Kun mukaan vielä otetaan Kinski, joka näytteli
Herzogin viidessä elokuvassa, niin luonnekuva
saa lisää vahvistusta, vaikka Herzog itse näyttää esimerkiksi
haastatteluissa kovin tavalliselta ja oikeastaan aralta ihmiseltä.
Katsoin nyt nämä viisi elokuvaa:
Aguirre
(1972)
Nosferatu
(1979)
Woyzeck
(1979)
Fitzcarraldo
(1982)
Cobra Verde
(1987)
Lisäksi katsoin Herzogin tekemän
dokumenttielokuvan Mein
liebster Feind - Klaus Kinski (1999).
Tämä satsi
ei tietenkään ole koko totuus yli 70 elokuvaa tehneestä
Herzogista, jonka tuotanto yhä jatkuu, mutta kyllä nämä elokuvat
paljon antavat pohjaa Herzogin maineelle. Kinskiin hän tutustui jo
13-vuotiaana, kun perhe oli muuttanut vuokrataloon Münchenissä, ja
siellä asui myös teatterinäyttelijä Kinski. Talo oli osittain
jonkinlainen taiteilijatalo, jonka omistaja antoi nuorten ja köyhien
taiteilijoiden asua siellä. Dokumenttielokuvassa Herzog kertoo
Kinskin olleen hysteerinen
raivopää, joka terrorisoi talon muita asukkaita.
Kinski
oli jo tuolloin päässyt muutamiin elokuviinkin avustajaksi, mutta
nimeä ei vielä henkilöluetteloissa ollut. Herzog puolestaan kertoo
kirjoittaneensa siellä asuessaan ensimmäisen
elokuvakäsikirjoituksensa. ”Hulluus” tarttui ja myöhemmin
Herzog varasti Münchenin elokuvakoulusta 35 mm:n kameran, jolla teki
ensimmäiset filmiotoksensa.
”Elokuvien tekeminen on
tarinoiden väsäämistä pakkohalusta, unelman ja hulluuden välisen
rajan tarkentamista ja ylittämistä”, sanoo Herzog.
Werner
Herzog kuuluu siihen uuden saksalaisen elokuvan sukupolveen, joka
palautti Saksan kansainväliseen elokuvatietoisuuteen. Oli
kulunut muutama
vuosikymmen siitä,
kun saksankieliset
Fritz Lang, Ernst Lubitsch, F.W. Murnau ja
G.W.
Pabst olivat
nostaneet saksalaisen elokuvan pinnalle. Heidän jälkeensä oli
tietenkin natsien suosikki Leni
Riefenstahl,
mutta vasta 1930-40-lukujen vaihteen molemmin puolin syntyneet Werner
Herzog, Volker
Schlöndorf, Rainer Werner Fassbinder ja
Wim
Wenders osasivat
tehdä elokuvia muuksikin kuin unohdusviihteen tarpeisiin.
Herzog
lähti lukion jälkeen Los Angelesiin, ei kuitenkaan päässyt
elokuvantekoa opiskelemaan. Muuten hän oli kuitenkin vaikuttunut,
kuten on kertonut Die Zeit -lehdelle:
”Kaikki, mikä on muokannut maailmaani puolen vuosisadan ajan,
syntyi Kaliforniassa: sananvapausliike, tietokoneet, erilaisuuden
hyväksyminen, maailman kollektiiviset unelmat. Toisaalta
kaikki tyhmätkin asiat tulevat sieltä: hippiliike, uuden aikakauden
idiootit, aerobic-studiot, astrologia, joogatunnit.”
Sieltä
palattuaan Herzog pääsi kiinni elokuvantekoon. Muutaman
lyhytfilmin jälkeen syntyi kokoillanelokuva Lebenszeichen
(1968), joka sai kaksi merkittävää palkintoakin. Sitten alkoi
Herzogin hurjuus elokuvasta
Maasta
se kääpiökin ponnistaa (1970),
joka on surrealistinen analogia maailman surkeasta tilasta.
Seuraava
pitkä elokuva oli Aguirre
– Jumalan viha yhdessä
Klaus Kinskin kanssa. Se kuvattiin Perussa, jossa lähestyttiin
pimeyden ydintä – tai varsinaisesti pimeys tuli, kun Kinskin
roolihenkilö sen mukanaan vei. Kinskin kaikkea alleen jyräävä
maanisuus tulee esille, kun hänen esittämänsä roolihenkilö uusia
alueita valloittaessaan nostaa itsensä Johtajaksi ja julistautuu
Jumalan vihan välikappaleeksi.
Samaa teemaa on
Fitzcarraldossa,
jossa
iso laiva hinataan Amazonin ja sen sivujoen välissä olevan
harjanteen yli. Valtava urakka ja valtava elokuva. Sen tekemisestä
kerrotaan paljon siinä dokumenttielokuvassa, ja katsojan on paikoin
vaikea erottaa, milloin Kinskin raivokohtaukset ovat itse
elokuvasta ja milloin jostakin muusta. Kinski itse ei tuntunut
erottavan näitä
asioita,
vaan huusi ja antoi tappouhkauksia sekä roolihenkilönä että omana
itsenään joillekin
kuvausryhmän jäsenille.
Täysi sekopää, Jouko
Turkka oli
pientä Kinskin rinnalla. Käsittämättömältä
tuntuu, että Herzog jaksoi tehdä Kinskin kanssa viisi
elokuvaa.
Tämä ei kuitenkaan ollut kokonaiskuva
Kinskistä. Dokumentissa Claudia
Cardinale
ja Eva Mattes kertovat
Kinskin räiskyvästä ja arvaamattomasta persoonasta, joka
sisälsi myös taiteilijan herkkyyttä ja sydämellisyyttä. Kinskin
oman elämäkertakirjan nimikin on Tarvitsen
rakkautta (Kirjayhtymä,
1991). Kirja julkaistiin
ensimmäisen kerran jo 1988,
mutta vedettiin
pois myynnistä, kun Kinskin
tytär Nastassja Kinski
ja Marlene Dietrich
uhkasivat nostaa haasteet kunnianloukkauksesta. Kirja julkaistiin
Saksassa uudelleen ja nimien osalta varovaisemmin käännettynä
vasta Kinskin kuoleman jälkeen
1996. Myöhemmin Kinskin
toinen tytär Pola Kinski
väitti
elämäkertakirjassaan
isänsä raiskanneen hänet
monta kertaa, kun tyttö oli 5-15 vuoden ikäinen.
Werner Herzog, Claudia Cardinale, Klaus Kinski |
Totta tai ei, niin Kinskin älyttömyys näkyy elokuvissakin, joihin Herzog hänet valitsi juuri sopiviin luonnerooleihin. Woyzeck on uusi filmatisointi Georg Büchnerin antimilitaristisesta näytelmäklassikosta, jossa Kinski esittää tappokoneeksi kasvatettua sotilasta. Cobra Verdessä Kinski on orjakuriiri Afrikassa, jossa puolialastomat alkuasukasnunnat veisaavat kuin huorakuoro. Nosferatu – yön valtias on vampyyrielokuvien parhaimmistoa ja on hieno kunnianosoitus Murnaun elokuvalle Nosferatu, kauhun sinfonia (1922). Vampyyrin rooli luonnollisesti sopii Kinskille loistavasti, ja hän myös esittää aivan upeasti sen surullisen lopun, minkä vampyyri jo ennalta tietää edessään olevan – Wagnerin Reininkulta soi ja kohtalo on määrätty.
Elokuvassa Stroszek (1977) ei Kinskiä ole, mutta se onkin henkilökohtaisempi elokuva nimenomaan Herzogin kannalta. Päähenkilö Bruno S. on entinen mielisairaalan potilas, joka uneksii Amerikasta ”luvattuna maana”. Kun elämä Berliinissä on ankeaa ja vaarallista, hän onnistuu keplottelemaan itsensä valtameren toiselle puolelle. Siellä se Ameriikan ihmemaa sitten on, mutta unelma onnesta jää täyttymättä niin kuin kotona Saksan liittotasavallassakin. Elokuvan pääroolissa on Bruno Schleinstein, jota Herzog pitää parhaana näyttelijänä, jonka kanssa on työskennellyt, ”hänessä on syvyyttä, karismaa, yksinäisyyttä ja totuutta”, on Herzog sanonut.
MÄKIKOTKA
Klaus Kinski ja Bruno Schleinstein ovat Herzogin elokuvissa hahmoja, joiden kautta Herzog on välittänyt poikkeuksellisen tehokkaita ja ahdistavia kuvia ja tunnelmia. Heidän avullaan Herzog on käsitellyt perustavaa laatua olevia kysymyksiä luonnosta, itsekkyydestä, vääryyksistä, historiasta – ja mäkihypystä: "Hän [Walter Steiner] on kuin lintu, kuin petolintu. Häntä ei pitäisi nähdä urheilijana. Hän on taiteilija. Hän elää mielikuvituksessa. ”
Päiväkirjassaan 1981 hän vielä palasi Steineriin: "Ajattelin mäkihypyn kiehtovuutta, joka säilyy minussa kuin unelma ilman loppua. Onko halu lentää luontaista kaikille olennoille? On tarkasteltava lähemmin lehmiä, koiria, liskoja. Eikö strutsi siipineen, jotka eivät kykene kantamaan sitä, ole lunastamattomin kaikista elävistä olennoista? Luulen, että olemme jotenkin kateellisia linnuille."
Mäkihyppääjä on jo lintu, mäkikotka. Salpausselän maisemissa asuva kulttuurintutkija Markku Koski on kirjoittanut, että mäkihyppääjä on eräänlainen kentauri. Esseekokoelmassa Mäkihypyn muoto-oppi (1997) Koski lainaa tekstiä ruotsalaisesta Idrottsbladetista vuodelta 1959: ”Kun Veikko Kankkonen lensi ilman halki, saimme tunteen, että hän voi hypätä kuinka kauas tahansa, aina Hammarbyn lahteen saakka. Vaikutti siltä, että hänellä olisi ollut suihkumoottori. Hänen aerodynaaminen ruumiinhallintansa oli huipputäydellistä.”
Mäkihyppääjä on onnistuneempi olento kuin strutsi. Stefan Kraftin maailmanennätys on Vikersundissa lentämä 253,5 metriä
kari.naskinen@gmail.com