Virmavirta on
pannut kirjaan Turun Sanomissa julkaisemansa jutun, jossa hän oli
kirjoittanut:
”Veitsi-oopperan
musiikki oli aikamoista kakofoniaa. Siinä Olavinlinnan
kattorakennelmien lepatus tuulessa ei haitannut mitään. Arvelen,
että yritys opettaa tämän lajin uutta musiikkia suomalaisille
tuottaa enemmän oopperan vihollisia kuin ystäviä.” (TS
13.8.1989)
Kriitikot
tietenkin
ylistivät,
kun
tarinatekstinkin oli tehnyt arvostettu kirjailija
Veijo Meri
ja
kapellimestarina
oli Ulf Söderblom.
Veitsi oli
peräti Savonlinnan
kaupungin
tilaama juhlaooppera
350 vuotta silloin
täyttäneelle kaupungille.
Kaupunki oli
järjestänyt
kutsukilpailun Imatran Voima Oy:n
ja Neste Oy:n
rahoittamana
Heiniselle, Kalevi
Aholle
ja Einojuhani
Rautavaaralle.
Olin
silloin täsmälleen samaa mieltä kuin Virmavirta: ”Veitsen
libretto,
oopperan juoni ja teksti, on lähinnä toisen luokan
ajanvietelukemiston tasoa, tavallisen yksinkertaistettu, mitätön
tarina kohtalaisen sekavassa muodossa. Tilaustyön
väkinäinen kekseliäisyys näkyy Veijo Meren tekstissä.
Lavastus ja oopperan ylöspano oli tavanomainen. Siihen pystyy hyvin
keskitason somistaja, joka lavastaa liikkeiden
näyteikkunoita.”
Virmavirta
ei mölynnyt katsomossa, mutta teki Veitsestä
sellaisen
johtopäätöksen,
ettei
enää koskaan mene oopperaan. Täysin
tämä ei ole pitänyt, sillä
nyt
hän
sanoo edelleen käyneensä oopperoita katsomassa ja on kerran
kärsinyt vielä Veitseäkin
enemmän
jossakin esityksessä Milanon La Scalassa. Savonlinnassa hän ei
kuitenkaan
enää Veitsen
jälkeen
ole
käynyt.
En
ottanut yhdestä täydellisestä epäonnistumisesta näin nokkiini,
vaan tällä hetkellä tilastossani on 257
nähtyä
oopperaesitystä. Veitsen
väliajalta
kuitenkin painuin suoraan Seurahuoneen baariin, mutta jo seuraavana
iltana katsoin ja nautin Aidasta,
jota
soitettiin nuoteista eikä aidan seipäistä.
Tällaista
tämä joskus on. Virmavirta kertoo nähneensä Savonlinnassa viisi
vuotta ennen Veitseä
Aulis Sallisen ja
Paavo Haavikon
oopperan
Kuningas
lähtee Ranskaan.
Senkin kriitikot kehuivat, mutta ”sekin täytyi viedä Lontooseen
asti, ennen kuin joku arvostelija uskalsi sanoa, että tämähän on
täysin käsittämätöntä”.
Tämän
oopperan suhteen mielipiteemme kuitenkin poikkeavat, sillä Kuningas
lähtee Ranskaan on
omalla listallani toiseksi paras suomalainen ooppera. Paras on
Sallisen Kullervo,
joka
sai kantaesityksensä Los Angelesin oopperassa 1992.
kari.naskinen@gmail.com