Buddha
on yhtenä lähtökohtana tässäkin elokuvassa. Vanhan kertomuksen
mukaan äiti oli vihainen tyttärelleen, joka jatkuvasti hoiti
kotiasioita huonosti, juoksi enemmän miesten perässä ja käytti
liikaa aikaa rukoilemiseen temppelissä. Onibabassa
nainen
pelkää, että hänen kanssaan asuva miniä häipyy sodassa
kuollleen
miehensä
jälkeen toisen samurain luo ja jättää hänet yksin. Aihetta
pelkoon onkin ja
anoppi
ottaa ohjat omiin käsiin, koska Buddha ei näytä mitenkään
auttavan.
Anoppia näyttelee Shindon vaimo Nobuko Otowa, joka kuvausten aikana oli 39-vuotias, mutta elokuvassa häntä haukutaan vanhaksi akaksi. Ilman miniänsä apua hänen olisi kuitenkin vaikea selviytyä, joten tilanne on hankala. Miniää esittää kaunis 19-vuotias Jitsuko Yoshimura, joka alkaa muhinoida armeijasta karanneen ja lähistölle asumaan tulleen samurain kanssa. Sitten anoppi kohtaa toisen karanneen samurain, jolla on kasvoillaan pelottava naamari. Anoppi tappaa samurain ja ottaa naamarin, jonka alta palastuvat samurain pahaksi menneet kasvot, näyttää spitaalilta tai joltain sellaiselta. Naamarin anoppi panee päähänsä ja alkaa pelotella miniäänsä. Tämä omatekoinen Buddhan kosto muuttuu kuitenkin Buddhan kiroukseksi, sillä anopinkin kasvot menevät täysin pilalle. Pahin saa palkkansa.
Onibaba tapahtuu peltoalueella lähellä jokea. Kosteapohjaisella pellolla on jotain kaksimetristä kasvustoa, joka tuulessa heiluu ja vinkuu. Mustavalkoinen kuvaus on maalauksellista, kasvien lehdet ovat kuin sapelien teriä ja enteilevät pahaa. Taustamusiikkia ei juuri tarvita, muutamassa kohdassa vain rummutetaan.
Toinen oleellinen elementti on seksi, sellainen, jota ennen sanottiin pehmopornoksi, kuitenkin vain neljäsosa siitä, mitä edustaa tämän lajin klassikko, Nagisa Oshiman Aistien valtakunta (1976).
kari.naskinen@gmail.com