Rippikoulu pitää pintansa
Vaikka
rippikoulunkin suosio laskee kirkon jäsenmäärän pienentyessä,
saavuttaa rippikoulu edelleen lähes 80 prosenttia 15-vuotiaista
nuorista. Varsinkin leirimuotoiset rippikoulut kesäisin ovat
suosittuja. Ulla Heikkilän ohjaamassa
elokuvassa Eden ollaan
tällaisella viikon kestävällä ”riparileirillä”, ja
yllättävää on, että näin oleellisena
osana
nuorten elämänvaiheisiin kuuluvasta asiasta on
vasta
nyt tehty elokuva.
Elokuva
on sujuvasti etenevä kertomus nuorten leirielämästä. Olisi
varmaan mukavaa katsottavaa kaikille rippikoulun äskettäin
käyneille, ja seurasi sitä herpaantumatta tällainen vanhempikin
katsoja, jonka muistoissa rippikoulu on kyllä kovin toisenlainen.
Heti alkuun tulee esille se, että suhtautuminen
rippikouluun on nuorten keskuudessa sekalaista. Pääroolissa oleva
Aliisa kuuluu kirkkoon ja lähtee leirille vain siksi, että mummi
saisi sydärin, jos ei lähtisi. Yksi leiriläisistä sanoo syyksi
osallistumiseensa rahan. Tästä minullakin on tuore kokemus, kun
eräs sukulaislikka kertoi juuri, että eivät ne jumalajutut mitään
tosia ole, mutta konfirmaatiopäivänä sai sukulaisista 700 euroa ja
muita lahjoja päälle.
Elokuva
tietenkin perustuu siihen, että mukana on muutama tällainen
toisinajattelija. Ulla Heikkilä on kertonut, että Aliisassa on
häntä itseään. Aliisa joutuu vastahankaan sekä leiripappien että
muiden leiriläisten kanssa, ja jos elokuva olisi jatkunut
konfirmaatiopäivästä eteenpäin, olisi Aliisa/Ulla eronnut
kirkosta hieman myöhemmin täytettyään 15 vuotta ja mennyt
seuraavana kesänä uskonnottomien Prometheus-leirille. Elokuva
ei silti osoita tienviittaa tuohon suuntaa, vaan mieluumminkin antaa
myönteisen kuvan rippikoulusta.
Elokuva
on tehty Espoon seurakuntien leirikeskuksessa Hvittorpissa
Kirkkonummella. Draamaa on saatu hieman lisää, kun Hvittorp on
todellisuudesta poiketen sijoitettu saareen, josta ei pääse pois,
vaikka Aliisa yhtenä hetkenä haluaisikin. Oman
jännitteensä saa aikaan sekin, että toinen leiripapeista on
vanhanaikainen tiukkapipo, vaikka nuori nainen onkin, mutta toinen on
lupsakka, nuorten mielenliikkeitä paremmin ymmärtävä mies.
Kristinuskon
syvällisiä perusasioita käydään läpi, mutta kuitenkin niin
kevyesti, että ne eivät tee elokuvasta rasittavaa. Oleellisempina
kysymyksinä ovat nuorten ystävyys ja kyky sopeutua joukkoon.
Aliisan roolissa Aamu
Milonoff on
erinomainen; kyllä näkee, että näytteleminen on sukuominaisuus
(isä on Juho
Milonoff ja
äiti Vilma
Melasniemi).
Itse
hän kävi Prometheus-leirin.
Toisen erityisen hyvän
roolin on tehnyt Satu
Tuuli Karhu
(kuvassa toista pappia esittävän Tommi Korpelan kanssa). Hänen esittämänsä pappi Tiina oppii itsekin leirillä jotakin. Hän on jo kokeneempi
näyttelijä, Teatterikorkeakoulun käynyt, Kansallisteatterissa
näytellyt ja naissivuosa-Jussinkin saanut elokuvasta Ilosia
aikoja, Mielensäpahoittaja (2018).
Tälle kajaanilaistytölle seurakunnan toiminta tuli jo pienenä
tutuksi pyhäkoulun, lastenleirin, rippikoulun, isostoiminnan ja
joulukirkkoesiintymisten
kautta.
Kirkko
ja kaupunki -lehdessä Satu Tuuli Karhu kertoi saaneensa
ensisuudelmansa
rippileirin leikkihäissä, joissa hän oli ollut morsiamen
tehtävässä. Tällaiset ohuet seksijutut ovat mukana myös
Edenissä,
ja koska monikulttuurisuus änkeää nykyisin joka paikkaan, on
tähänkin elokuvaan pantu yksi homopoikapari.
kari.naskinen@gmail.com