Kolme kertaa olen käynyt internetissä
keskustelua asiakaspalvelijarobotin kanssa. Kaksi kertaa pankin
chat-järjestelmässä ja kerran jonkin ison yrityksen vastaavassa.
Kertaakaan ei ole robotti osannut vastata kysymyksiini, vaan on
neuvonut soittamaan asiakaspalveluun. Paljonkohan tuollaiset
robottisyteemit maksavat ja montako ihmistä pitää olla niitä
ylläpitämässä?
Tänään viimeksi. Robotti kirjoitti vastauksenaan, että olen vain robotti, en osaa tuohon asiaan sanoa mitään, ottakaa yhteys asiakasneuvontaan.
Otin yhteyden. Piti kysyä, mikä on uusi Mastercard-kortti, jonka posti toi. Siis että korvaako se nykyisen pankkikorttini. Rautalangasta väänsin tälle asiakaspelvelijalle asiani, mutta ei selvinnyt. Sanoi vain, että Mastercard on luottokortti, ei pankkikortti. No miksi sellainen minulle oli lähetetty?
Ei osannut vastata. Sitten se kysyi, pyyhitäänkö Mastercard minulta kokonaan pois. Pyyhitään, vastasin ja leikkasin varmuuden vuoksi kortin palasiksi.
Puolen tunnin kuluttua vaimoni tuli Citymarketista kauppareissulta. Kerroin hänelle asian, jolloin hän näytti K-kaupan rinnakkaiskorttiaan, että se uusi kortti oli luultavasti tämän kortin tilalle tarkoitettu uusi kortti.
Niin se kai sitten oli, mutta nyt se meni. Ehkä meni myös K-kaupan asiakkuus. Pankin ”asiakaspalvelijalla” ei ollut hajuakaan tällaisesta mahdollisuudesta. Enkä minä voi muistaa kaikkia kortteja, joita vaimollani on.
Mitä helvetin sössöjä tällaisiin tehtäviin pannaan, kun eivät osaa alkeellisiakaan asioita?
Oikeastaan voi todeta, että osaamaton robottikaan ei ole yhtä tyhmä kuin pässinpää ihminen. Robottia ei ole ohjelmoitu vastaamaan aivan kaikkiin kysymyksiin, mutta yrityksen asiakaspalvelija on, koska on tuollaiseen tehtävään palkattu.
Tänään viimeksi. Robotti kirjoitti vastauksenaan, että olen vain robotti, en osaa tuohon asiaan sanoa mitään, ottakaa yhteys asiakasneuvontaan.
Otin yhteyden. Piti kysyä, mikä on uusi Mastercard-kortti, jonka posti toi. Siis että korvaako se nykyisen pankkikorttini. Rautalangasta väänsin tälle asiakaspelvelijalle asiani, mutta ei selvinnyt. Sanoi vain, että Mastercard on luottokortti, ei pankkikortti. No miksi sellainen minulle oli lähetetty?
Ei osannut vastata. Sitten se kysyi, pyyhitäänkö Mastercard minulta kokonaan pois. Pyyhitään, vastasin ja leikkasin varmuuden vuoksi kortin palasiksi.
Puolen tunnin kuluttua vaimoni tuli Citymarketista kauppareissulta. Kerroin hänelle asian, jolloin hän näytti K-kaupan rinnakkaiskorttiaan, että se uusi kortti oli luultavasti tämän kortin tilalle tarkoitettu uusi kortti.
Niin se kai sitten oli, mutta nyt se meni. Ehkä meni myös K-kaupan asiakkuus. Pankin ”asiakaspalvelijalla” ei ollut hajuakaan tällaisesta mahdollisuudesta. Enkä minä voi muistaa kaikkia kortteja, joita vaimollani on.
Mitä helvetin sössöjä tällaisiin tehtäviin pannaan, kun eivät osaa alkeellisiakaan asioita?
Oikeastaan voi todeta, että osaamaton robottikaan ei ole yhtä tyhmä kuin pässinpää ihminen. Robottia ei ole ohjelmoitu vastaamaan aivan kaikkiin kysymyksiin, mutta yrityksen asiakaspalvelija on, koska on tuollaiseen tehtävään palkattu.
kari.naskinen@gmail.com