Ranskalaisessa elokuvassa Rivien välissä keskustellaan
tunti ja kolme varttia kirjallisuuden tulevaisuudesta digitalisoituneessa
maailmassa. Intelligentit istuskelevat baareissa ja toistensa kotisohvilla, ja
puhuvat. Tuttu juttu 1960-70-lukujen ranskalaisista ”taide-elokuvista”. Vakavia
ollaan nytkin, mutta ohjaaja Olivier
Assayasin ote ei kuitenkin ole liian raskas, joten konsepti toimii kaikesta
staattisuudestaan huolimatta, ja lopussa sentään ajetaan skootterilla
päähenkilöiden kesämökille.
Kustannustoimittaja Alain on tiukassa paikassa. Kirjojenmyynti menee alamäkeä,
pitäisi panostaa digitaaliseen julkaisemiseen, mutta luonto ei anna periksi.
Kovakantisella kirjalla on kulttuurisestikin suurempi arvo kuin nykyajan
e-kirjoilla ja äänikirjoilla, mutta huonolta näyttää. Kirjailijatkin
kirjoittavat jo enemmän blogitekstejä kuin käsikirjoitusliuskoja.
Alain ei silti väheksy nettiä, jossa totuus ja valhe ja fantasia ovat yhtenä
mylläkkänä. Lyhyistä Twitter-viesteistä hän sanoo, että ne ovat vain uudella
tekniikalla harjoitettavaa herjanheittoa, joka vertautuu totuuden ja valheen
sekamelskaan siinä vaiheessa, kun kuningasvalta alkoi murentua. Twitter-lohkaisut
ovat nykyajan haikuja.
Keskusteluissa viitataan moniin vanhempiin elokuviin. Alain kokee olevansa kuin
pastori Ingmar Bergmanin elokuvassa Talven valoa (1963), pastori saarnaa
tyhjälle kirkolle ja omakin usko horjuu. Eikä ihme, maailmassa on jo 20
miljoonasta kirjasta tehty digitaalinen e-kirja. Kriitikoitakaan ei enää
tarvita, koska heidän vaikutuksensa kuluttajiin on vähäisempi kuin ihmisten
datatietojen kanssa operoivien algoritmien, jotka ”tietävät”, mikä kirja
lukijan on seuraavaksi luettava.
Alainin vastapeluri on vaimo Selena, joka on tullut kaikkien tuntemaksi
näyttelijäksi television suositussa poliisisarjassa. Selenaa esittää aina
kaunis Juliette Binoche (kuvassa). Hauska
yksityiskohta on, kun Alain kaikesta huolimatta suunnittelee yhden romaanin
tekemistä myös äänikirjaksi: Alain sanoo Selenalle, että voisiko tämä kysyä
lukijaksi Juliette Binochea, kun ovat saman alan ihmisiä.
Koska Ranskassa ollaan ja kulttuuripiirien intelligentit ovat kuvassa, on seksikin
pelissä. Syrjähypyt on kuitenkin hoidettava niin kuin aina ennenkin, niistä ei
selviä digitaalisesti.
Tämän päivän politiikkakin on sidoksissa uudenlaiseen maailmaan. Asiat voivat
olla mitä vain, mutta imagon on oltava kunnossa. Yhden kirjailijan vaimo on
poliitikon avustaja, ja hän tuntuu olevan kiireisin koko porukasta. Hän yrittää
vielä puolustella tekojen ensisijaisuutta, mutta hyvät teotkaan eivät auta, jos
pienikin lipsahdus aiheuttaa särön imagoon. Totta tai valetta, tärkeintä on
julkisuus, joka on hallittava.
Kokonaisuudessaan sujuva, viihdyttävä elokuva. Assayasin aikaisemmin Suomessa
nähdyistä elokuvista Rivien välissä poikkeaa
siinä, että sen kuvallinen anti on köyhä. Koko elokuvan voisi oikeastaan toteuttaa yhdessä paikassa pitkänä keskusteluna. Tässä elokuvassa ei ole samaa kuvallista hohtoa
kuin Kesähetkissä (2008), Sils Marian pilvissä (2014) ja Personal Shopperissa (2016),
puhumattakaan kolmiosaisesta tv-elokuvasta Carlos,
shakaali (2010). Toisaalta asiaa on niin paljon, että Rivien välissä ei olisi toteutunut tällaisena
intelligentsijakuvauksena, jos niitä keskusteluja olisi vähennetty
elokuvallisen ilmaisun kustannuksella. Kassamenestys ei Rivien välissä kuitenkaan ole.
kari.naskinen@gmail.com