Ennen nykyisenkaltaisia intimiteettilakeja oli sensaatiolehdillä yllättävän
vapaat kädet tehdä juorujuttuja. Akira
Kurosawa puuttui asiaan elokuvallaan Skandaali
(1950), jossa hän arvosteli sitä, että lisääntynyt lehdistönvapaus oli
antanut ns. tabloidlehdille mahdollisuuden tehdä bisnestä yksityisten ihmisten asioiden
sensaatiomaisella levittelyllä. Elokuva ei kuulu Kurosawan tuotannon
parhaimmistoon alkuunkaan, mutta kuvaa havainnollisesti sellaista tapahtumasarjaa,
jollaisen osapuolena hän itsekin ainakin kerran oli.
Elokuvassa taiteilija Aoye on tekemässä maalausta Tokion länsipuolella olevasta
Kumotorin vuoresta. Hänen työskentelyään on seuraamassa kolme lähitienoon
miestä, ja sitten paikalle tulee matkalaukkua kantaen tunnettu laulajatar Saijo.
Kun Aoye ja Saijo ovat menossa yöksi samaan hotelliin muutamien kilometrien
päähän, tarjoaa Aoye kyydin moottoripyörällään Saijolle, kunhan on saanut maalauksen valmiiksi.
Näin tehdään, mutta hotellin ulkopuolella väijyvä paparazzi saa myöhemmin
valokuvan taiteilijoista. Siitä alkaa sensaatiojutun kehittely.
Akira Kurosawalla oli joskus ollut löysähkö suhde nuorempaan näyttelijättäreen Hideko Takamineen ja tästä oli jokin
lehti revitellyt juorujutun. Kokemuksista on varmaankin siirtynyt jotakin tähän
elokuvaan. Myös Kurosawa opiskeli aikoinaan maalausta ja elokuvassa
taidemaalaria esittää nimenomaan Kurosawan luottonäyttelijä Toshiro Mifune.
Tällainen epäjournalismi oli varsinkin sotien jälkeen tuttu ilmiö Suomessakin,
jossa 1950-luvulla ilmestyi useita sensaatiolehtiä. Tunnetuimpia skandaaleita
oli Totuuden torvi -lehden paljastus apulaiskaupunginjohtaja Erik von Frenckellin ja 40 vuotta nuoremman
seurapiirisutturan Tabe Slioorin rakkausseikkailusta.
Urho Kekkosesta puolestaan
mustattiin ennen presidentinvaaleja esimerkiksi kertomalla hänen käynnistään
ilotalossa. Urpo Lahtisen Hymy-lehti
alkoi ilmestyä 1959.
Kurosawan elokuvassa kritisoidaan keltaisen lehdistön täydellistä huuhaajournalismia.
Hotellissa paparazzi saa taiteilijoista yhden kuva, mutta minkäänlaista muuta kontaktia
kuvaaja ei taitelijoihin ota. Koska kuva tarvitsee oheensa myös tekstiä, tehdään
Amour-lehden toimituksessa tarina taiteilijoiden romanttisesta suhteesta ja
salaisesta tapaamisesta.
Sensaatiohan siitä saadaan ja lehden painosmäärää pitää lisätä. Aoye kuitenkin
vie asian oikeuteen, mutta valitsee asianajajaksi täyden tumpelon Hirutan. Tämä
henkilöhahmo siirtää elokuvan painopistettä komedian puolelle. Lisäksi mukaan
tulee Hirutan epärehellisyys, ja nämä Hirutaan liittyvät asiat nousevat jopa
liikaa varsinaisen teeman ohi.
Skandaali on tietenkin ajankohtainen
elokuva edelleen, vaikka yksityisyydensuoja on nyt aivan toista luokkaa kuin yli
puoli vuosisataa sitten. Kurosawan tuotannossa Skandaali jäi sen verran vaatimattomaksi jutuksi, että Suomeenkaan
sitä ei teatterilevitykseen tuotu edes sen jälkeen, kun hänen hienot samuraielokuvansa
olivat Kurosawasta tehneet kovan nimen.
Japanin 50-luvun modernin elokuvan nousuun Skandaalikin
silti liittyy. Se oli sitä aikaa, kun meilläkin Japani alettiin tuntea
elokuvamaana. Kurosawan imussa tuli nähtäville myös Masaki Kobayashin, Kenji
Mizoguchin ja Jasujiro Ozun hienoja
elokuvia. Luku sinänsä oli Toshiro Mifune, josta Kurosawa teki Japanin
suurimman näyttelijän: Rashomon
(1950), Idiootti (1951), Seitsemän samuraita (1954), Kätketty linnake (1958) jne. Tälle
kaikelle myös Skandaali antaa
taustaa.
kari.naskinen@gmail.com