Oopperabasso Jaakko Ryhäselle tehtiin
2012 sydämen ohitusleikkaus ja silloin hän ilmoitti lopettavansa varsinaiset
oopperaesiintymisensä. Yksittäisiä konsertteja Ryhänen on kuitenkin viime
vuosina pitänyt, mutta perjantaina 12.10.2018 hän palasi myös oopperalavalle Verdin Don Carloksessa, jonka ensi-ilta oli vanhassa oopperatalossa
Bulevardilla. Roolina ei kuitenkaan ole kuningas Filip, vaan Ryhänen on
suurinkvisiittori. Esityksiä on kaikkiaan viisi.
Filip II on ollut Ryhäselle yksi tärkeimmistä rooleista. Jo Lahden
konservatorion oppilasnäytteissä 1971 hän lauloi Filipin monologin. Tuohon
aikaan Ryhänen valmistui myös kansakoulunopettajaksi Heinolan seminaarista, ja
samaan aikaan niiden opiskelujen kanssa hän kävi Lahdessa Tauno Kaivolan laulutunneilla. Opettajaksi Ryhänen pääsi
Ylöjärvelle, mutta se homma ei pitkään kestänyt, kun kapellimestari Jussi Jalas sieltä Bulevardilta soitti
1972 Ylöjärvelle, että tänne vain laulamaan Wagnerin
Reininkultaan.
Jussi Jalas oli saanut tiedon nuoresta lupaavasta bassosta käydessään johtamassa
Lahden kaupunginorkesteria tammikuussa 1971. Niin alkoi Ryhäsen menestyksekäs
ura, joka on vienyt hänet kaikkiin kovimpiin oopperataloihin Bayreuthista
Metropolitaniin. Lahden konserttitaloon Ryhänen palasi maaliskuussa 1979, jolloin
hän kapellimestari Jouko Saaren johtamassa
konsertissa lauloi Sarastron aarian Taikahuilusta,
Dalandin aarian Lentävästä
hollantilaisesta ja tietenkin taas Filipin aarian.
Don Carlos on Jaakko Ryhäselle niin
tärkeä, että hänen kotonaan Tampereen Onkiniemessä on seinällä flyygelin takana
Olli Joen maalaus Filipistä, ja
lenkkeilykaverina on kultainen noutaja Carlo.
Nyt suurinkvisiittorin roolissa Ryhänen (kuvassa) on taas, ehkä ei majesteettinen,
mutta kuitenkin mahtavasti näyttämöä 3. näytöksessä hallitseva hahmo. Myös
Filip pelkää suurinkvisiittoria, vaikka itse lopulta tekeekin päätöksen
poikansa telkeämisestä Escorialin vankityrmään.
Kun ensimmäisen kerran näin Don Carloksen
Savonlinnassa 1980, oli Ryhänen pienessä munkin roolissa. Filip oli
kreikkalainen Georges Pappas ja kun
muissa päärooleissa olivat Marianne Häggander,
Peter Lindroos ja Walton Grönroos,
en tällaisena pintapuolisena lajin harrastajana Ryhästä juurikaan noteerannut.
Nyt täytyy jättää eilisillan käsiohjelma talteen perikuntaa varten, niin lastenlapset
voivat 40 vuoden kuluttua tarkastella, millainen kuuluisuus on papan 2018
Bulevardilla näkemästä munkista Niklas
Spångbergistä tullut.
Filipin roolin nyt laulava Timo Riihonen
on tutumpi, vaikka hänet näinkin ”livenä” nyt vasta ensimmäisen kerran.
Lappeenrannan laulukilpailussa 2008 miesten sarjan korkeimman palkinnon voitettuaan
Riihonen on tehnyt uraa pääasiassa saksankielisellä alueella ja kuulunut
viimeiset kolme kesää myös Bayreuthin solistikuntaan Lohengrinissä, Nürnbergin mestarilaulajissa ja Parsifalissa. Riihonen on Filipinä erinomainen jatkaja Ryhäselle.
Eilen hän joutui laulamaan hieman flunssaisena, mutta ääni oli vakuuttava. Ryhäsen
kanssa Riihonen on tehnyt kahden basson kirkkokiertueita. Ensi talvena hän
laulaa Tampereen oopperan La Bohemessa.
Aleksanterin teatterin Don Carloksen orkesteri
on Helsinki Sinfonietta, jota johtaa Jonas
Rannila, kuorona on Helsingin filharmoninen kuoro, solisteja ovat myös Marjukka Tepponen, Heikki Halinen ja
erittäin vakuuttavan Rodrigon roolin tekevä Heikki Kilpeläinen. Esityksen on ohjannut Ville Saukkonen.
kari.naskinen@gmail.com