Yhdysvalloissa oli Nikita Hrushtshovilta
kysytty, kerääkö hän itsestään kerrottuja vitsejä. ”Kyllä minä kerään”,
vastasi Hrushtshov. No paljonko niitä jo on? ”Kolmatta leirillistä”, vastasi Hrushtshov.
Hrushtsov kertoo tästä kaverilleen Urho
Kekkoselle näytelmässä Kekkonen ja
Kremlin tanssikoulu. Se kuvaa Kekkosen Suomea aivan 1960-luvun alussa,
jolloin vitsit muuten olivat vähissä. Näytelmän on Helsingin
kaupunginteatterille kirjoittanut ja ohjannut Kari Heiskanen, joka syntyi vuotta ennen kuin Kekkosesta tuli
tasavallan presidentti.
Vuosia sitten kysyi Ilta-Sanomat lukijoiltaan, kenet he valitsisivat
näyttelemään Kekkosta, jos tästä tehtäisiin elokuva. Eniten ääniä sai
Heiskanen, ehkä hiusmallinsa takia tai siksi, että on saman mittainen kuin oli
Kekkonen, 184 cm. Nyt teatterissa Kekkosta esittää Eero Aho, jota en ensi kuulemalta mieltänyt ”parhaaksi” Kekkoseksi,
mutta olin väärässä. Kun on Aho tehty kaljuksi ja pantu päähän kekkosmaiset silmälasit,
lopputulos on erinomainen. Ahon olemus on kekkosmainen viimeistä piirtoa
myöten, oviaukon yläpuolelle kiinnitetyssä tangossa Ahokin vetää leukoja kymmen
kertaa, kuten Kekkonen teki Mäntyniemessä vielä yli 60-vuotiaanakin.
Aho on näyttämöllä melkein koko ajan ja tekee täysipainoisen roolisuorituksen.
Toinen herkullinen rooli on Pertti
Sveholmin tekemä Hrushtshov (kuvassa Aho ja Sveholm, kohtaus Kekkosen 60-vuotisjuhlilta). Loistavasti sujuu
Sveholmilta myös Veikko Vennamon esittäminen.
Hienot roolit tekevät myös Timo Torikka
Väinö Tannerista ja Mikko Virtanen Kekkosen
perseennuolijasta Ahti Karjalaisesta.
Näytelmän keskiössä ovat ne tapahtumat, jotka johtivat Honka-liiton
perustamiseen ja sen tukahduttamiseen. Kekkonen oli 1956 valittu presidentiksi
yhden äänen enemmistöllä, eikä Suomi ollut vielä kunnolla vakiinnuttanut
asemaansa Neuvostoliiton länsihenkisenä naapurina ja ystävänä. Kun porvarit
mukaan lukien oikeistodemarit eivät tällaista asetelmaa edes halunneet, ei tämä
klikki hyväksynyt Kekkosen pyrkimystä rakentaa uutta yya-yhteensopivaa
idänpolitiikkaa.
Kylmä sota oli päällä ja ”yhden äänen presidentti” piti osaa suomalaisista
kauhun vallassa. Presidentti itse oli Neuvostoliiton ja Suomen oikeiston
puristuksessa. Näytelmä kertoo tuosta ajasta maukkaasti ja väliajalla sanoinkin,
että voisin katsoa tällaista lähihistorian dramatisointia vaikka aamusta
iltaan. Sekin taisi lipsahtaa, että olisivatpa vielä Kekkonen ja Neuvostoliitto,
niin tuntuisi olo jotenkin tutummalta kuin tässä nykyajan pyörityksessä.
Tosin aikamoinen pyörittäjä oli Kekkonenkin. Hän oli kuin onnenpyörän käyttäjä,
jolle Hrushtshov aina välillä antaa vauhtia. Pyörässä pyörivät vinhaa vauhtia
yöpakkaset, Tehtaankatu, Honka-liitto, Väinö
Tanner, noottikriisi, eduskunnan hajottaminen – ja punainen
pääkallomerkkikin, jonka kohdalle pyöritettävä nuoli myös voisi pysähtyä. (Tämä
siis on oma hahmotelmani näytelmän kuvaamasta asetelmasta.)
Henkilöitä näytelmässä on noin 30. Kun useat henkilöhahmot ovat saman
näyttelijän esittämiä, on alussa muutama tilanne, joissa katsoja joutuu hieman
arvuuttelemaan, onko tuo nyt Väinö
Leskinen, Kaarlo Pitsinki, R.R. Seppälä vai Jari Pehkonen. Mutta ei hätää, henkilökysymykset selviävät aika
nopeasti asiayhteyksistä ja replikoinnista. Tämä nyt vain on sitä, mihin
teatteritalouden tosiasiat ovat ajaneet.
Koska on näytelmä Kekkosesta, siinä pitää olla naisiakin, Sylvi Kekkosesta Anne-Marie Snellmaniin ja Anita Hallamaan. Roolitus toimii, Marjut Toivanen on sinistä leninkiä ja pään asentoa myöten
erinomainen Sylvi Kekkonen ja Vappu Nalbantoglu tekee Anita
Hallamasta juuri sellaisen älykkövampin, joka ymmärrettävästi Kekkoseen vetosi.
Kekkosen naisiin ei sen sijaan kuulunut janakkalalainen kansanedustaja Lyyli Aalto (SDP), joka oli mukana
epätoivoisessa yrityksessä nostaa oikeuskansleri Olavi Honka presidentiksi.
JOS NOOTTI TULI PYYTÄMÄTTÄ,
NIIN EI SILTI YLLÄTTÄEN
Hongan olivat Kekkosen nujertajaksi vuoden 1962 vaaleihin keksineet Vennamo ja Tanner. Honka-liiton muodostivat SDP, Kokoomus, Kansanpuolue,
RKP, Pientalonpoikien puolue ja Vapaamielisten liitto. Honkaa kuitenkin kävi
virallisesti pyytämässä ehdokkaaksi nimenomaan SDP:n delegaatio Tanner,
Pitsinki ja Gunnar Henriksson, joka
oli suomenruotsalaisen demarilehden päätoimittaja.
Noottihan siitä Kremlistä tuli 30.10.1961, ja hallituksen sanomalehdessä
Izvestijassa todettiin, että Honka-liiton ”päätavoitteena on kaikesta
naamioinnista huolimatta muuttaa maan ulkopoliittista suuntausta. Jos Honka
valittaisiin, jäisi ulkopoliittinen johto riippuvaiseksi niistä piireistä,
jotka ovat Kekkosta vastaan suunnatun huhukampanjan takana, siis
sosiaalidemokraattisen puolueen johdossa ja äärioikeistossa.”
Siitä Kari Heiskanen ei ole tekstiinsä pannut puolta sanaakaan, oliko nootti
Kekkosen tilaama vai ei. Samanlaista arvailua kuin on ollut jo yli puoli
vuosisataa. Näytelmän käsiohjelmassa poliittisen historian professori Kimmo Rentola kirjoittaa, että ”venäläiset
ymmärsivät pyytämättäkin Kekkosen tarvitsevan tukitoimia”.
Kekkosen vastustajat alkoivat joka tapauksessa heti puhua tilatusta nootista,
mutta tätä väitettä ei ainakaan vielä ole kyetty todistamaan. Noottiaineiston
kova ydin ei vieläkään ole ilmaantunut Moskovan arkistoista. Rentolan mukaan on
kuitenkin perusteltua päätellä Kekkosen olleen vähintään hajulla siitä, että
Kremlistä on tulossa jokin painokas toimi.
Niin tai näin, Kekkonen turvasi Suomen ja Neuvostoliiton suhteiden
rauhanomaisen jatkumisen. Tällä samalla linjalla ovat olleet hänen jälkeensä
myös Mauno Koivisto, Tarja Halonen ja
Sauli Niinistö.
kari.naskinen@gmail.com