Suomi nousi Nokian ansiosta puhelinliikenteen kärkimaaksi, ainakin joillakin
kriteereillä. Nykyisin tilanne on katastrofaalinen.
Tapaus 1. Soitin klo 17.45 puhelinyhtiö DNA:han. Kukaan ei vastannut. Odotin
sitkeästi. Klo 18 jonotuspimputus muuttui toisenlaiseksi ja sitten loppui
kokonaan. Selvisi, että DNA:n puhelinpalvelu oli mennyt kiinni klo 18. Kukaan
ei kuitenkaan ilmoittanut siitä mitään. Kysymyksessä siis nimenomaan
puhelinyhtiö.
Tapaus 2. Soitin Op-vakuutukseen tehdäkseni ilmoituksen hirvikolarista. Odotin
25 minuuttia, mutta ei mitään. Automaatti ilmoitti, että voisin jättää
soittopyynnön, johon ehkä vastattaisiin kuitenkin vasta seuraavana arkipäivänä.
Halusin kuitenkin asian hoitoon heti, koska auto piti saada korjaamolle
mahdollisimman nopeasti. Eikä osuuspankkikombinaatilla ole kuin yksi ainoa
puhelinnumero koko maassa, johon voi soittaa.
Tapaus 3. Ajoin autokorjaamolle. Työn vastaanottotiskin takana ei ketään. Joku
mies tuli sanomaan, että se on ruokatunnilla. Kauankohan se kestää? Ainakin
puoli tuntia. Lähdin pois.
Tapaus 4. Ajoin toiselle autokorjaamolle. Siellä asia eteni, mutta jäi sen
verran kesken, että lupasin soittaa kohta. Sain työn vastaanottajan
kännykkänumeron, johon sitten yritin soittaa. Kolme yritystä, mutta ei
vastausta.
Tällaista tämä nykyisin on, kuten kaikki tietävät. Ennen asiat olivat paremmin,
kun firmoissa olivat puhelinkeskukset, jotka samalla toimivat neuvojina, jos ei
oikein tiennyt, ketä pitäisi asiansa kanssa lähestyä.
Enää ei puhelinkeskuksia ole. Jossain Bombayssa tai Tallinnassa vain on
suomalaisyritysten ulkoistamia ”call centereitä”, joissa napsautetaan
jonotusmusiikki ja vastausautomaatti päälle, mutta joissa ei ole hajuakaan itse
asioista.
Tähän arvosteluuni yritykset vastaavat, että käytä nettiä. Vaikka olen
kohtalaisen hyvin perehtynyt erilaisten verkkoasiointien hoitamiseen, tilanteet
ovat kuitenkin usein sellaisia, että olisi myös jotain kysyttävää, eivätkä ne
internetin ruksauslomakkeet osaa vastata. Jos taas kotona ei ole nettiä
käytettävissä, niin hautaan vaan.
Internetin epävarmuus lisää ongelmia. Taannoin kävelin kaupunginteatterin
lippukassalle ostaakseni liput näytelmään. Eivät voineet myydä, koska
Lippupiste Oy:n nettisysteemi oli mennyt jumiin, eikä tavanomaistakaan
lipunmyyntiä pystynyt sen takia toimittamaan. Verkkopankkien häiriöthän ovat tuttuja
monta kertaa vuodessa,
Terveyskeskukset ovat oma lukunsa. Kun soittaa, sieltä automaatti vastaa
esimerkiksi, että ”olette jonossa, edellänne on 98 muuta”.
Ovatko puhelinpalveluissa työskentelevät henkilöt niin kallispalkkaisia, että
yhtään enempää ei ole varaa palkata? Sama koskee kaikkia muitakin
palveluammatteja. Ravintoloissakin yritetään asiakkaat saada siivoamaan
pöytänsä ruokailun jälkeen, ja tämä koskee vain Suomea. Näin siksi, että
aputyttöjen ja -poikien palkkaaminen nipistäisi liikevoitosta puolitoista prosenttia.
Ennen naureskeltiin ja säälittiin, kun neukut jonottivat Leningradissa leipää
ja milloin mitäkin. Enää siellä ei jonoteta, mutta meillä kylläkin:
puhelimessa, marketin kassalla, pankkiautomaatilla, apteekissa, ruokapankissa,
terveyskeskuksessa, keskussairaalassa, Kelassa – odottakaa hetkinen, meillä on
nyt ruuhkaa. Hyvinvointiyhteiskunta, palveluyhteiskunta?
kari.naskinen@gmail.com