lauantai 31. maaliskuuta 2018

Huorasta pyhimykseksi

Raamatun mukaan Jeesuksella oli 12 opetuslasta. Joidenkin antiikin tekstien mukaan oli kolmastoistakin, Maria Magdaleena. Varsinkin populaarikulttuurissa Maria Magdaleenan asemaa on pyöritelty moneen suuntaan, ja uusimpana pyörittäjänä on australialaisen Garth Davisin elokuva Maria Magdaleena. Se ei kuitenkaan edusta sitä viihdetuotantoa, josta äärimmäinen esimerkki on Dan Brownin jännitysromaani Da Vinci -koodi (2003). Brown kuvittelee Maria Magdaleenan synnyttäneen Jeesukselle lapsen.

Davisin elokuva vertautuu enemmän kaikkien aikojen parhaaseen Jeesus-elokuvaan, Pier Paolo Pasolinin Matteuksen evankeliumiin (1964). Yhtä koskettavaan ja ankaraan kuvaukseen Davis ei ole yltänyt, mutta kerrontatapa noudattaa samanlaista askeettisuutta.

Elokuva ei ole samalla tavoin kokonaiskuvaus Jeesuksen elämästä ja pääsiäisen tapahtumista kuin suurin osa Jeesus-elokuvista. Kun keskiössä on nimenomaan Maria Magdaleena, jota hienosti esittää Rooney Mara, on osa kaikkein dramaattisimmista tilanteista kokonaan pois. Esimerkiksi Getsemanen puutarhasta hypätään suoraan siihen, kun Jeesus kantaa ristiään kohti Golgataa.

Maria Magdaleena kuvataan selvästi Jeesuksen opetuslapseksi, jopa niin, että Jeesus kiinnittää eniten huomiota juuri häneen. Tämä on tietenkin omaan aikaamme sopiva kuvakin, kun naiset ja feminismi nyt ovat ottamassa läntistä maailmaa haltuunsa. Tällaiselle tulkinnalle Marian asemasta on saatu mm. gnostilaisesta Marian evankeliumista, joka löytyi osittain lukukelpoisena Egyptistä 1800-luvun lopulla. Se on arvioitu kirjoitetun joskus vuosina 100 - 400.

Virallisemmin hyväksytyn kirkkoraamatun mukaan Maria Magdaleena oli ennen Jeesuksen kelkkaan lähtemistään huora, Luukkaan evankeliumissa Maria Magdaleena on ”nainen, joka vietti syntistä elämää”. Jeesus kuitenkin antoi Marian synnit anteeksi ja ajoi pahat henget pois. Näitä pahoja henkiä yritetään elokuvassakin hätistellä pois, mutta ilman Jeesusta. Missään tapauksessa ei Raamattu kuitenkaan mainitse Mariaa apostoliksi.

Paavina 500- ja 600-lukujen vaihteessa toiminut Pyhä Gregorius leimasi Marian entiseksi prostituoiduksi, mutta sittemmin Maria on saanut yleisen armahduksen. Maria Magdaleenan juhlaa vietetään 22.7. ja Maria on esimerkiksi apteekkarien, kampaajien, katuvien syntisten ja käännynnäisten suojeluspyhimys.

Elokuva alkaa, kun Maria synnyttää Jeesuksen. Itämaan tietäjiä ei näy, vaan siirrytään suoraan Magdalaan, jossa tämä toinen Maria asuu. Arkeologisissa kaivauksissa on Magdalaan viittaavia raunioita löytynyt, ja tuolla paikalla Genesaretinjärven länsirannalla on nykyisin Migdalin kaupunki. Siitä lounaaseen 35 kilometrin päässä on Nasaret ja siitä etelään 150 kilometrin päässä Jerusalem. Näitä maisemia esittämään on tunnettu kuvaaja Greig Fraser löytänyt maisemia Sisiliasta, Napolista ja Materasta.

Iso merkitys elokuvassa annetaan sille, että ristiinnaulitsemisen jälkeen pääsiäissunnuntaina ylösnousseen Jeesuksen tapasi haudan luona ensimmäisenä Maria. Näin kai oli ”määrätty”. Muista opetuslapsista elokuvassa tehdään jonkinlaista henkilökuvaa vain Pietarista ja Juudas Iskariotista.

Jeesuksen roolissa on Rooney Maran miesystävä Joaquin Phoenix. Elokuva-Jeesuksia on ollut tuollaiset 40-50 ja Phoenix kuuluu parhaimmistoon, johon näkemistäni kuuluvat ennestään Jim Caviezel, Willem Dafoe, Ewan McGregor, Max von Sydow ja tietenkin Pasolinin löytämä amatöörinäyttelijä Enrique Irazoqui. On nähty hyvin monenlaisia tulkintoja, joskus Jeesus on lempeä, joskus vihainen, peräti taistelija. Phoenix on vakava, hiljainen sanantuoja, jonka luonteenpiirteitä ei elokuvassa yritetäkään kuvata. Markkinapaikaksi muutetun temppelin luona rähinöinti on ainoa toiminnallinen kohtaus. Muutenkin tapahtuminen on verkkaista, ensimmäinen tunti paikoin jopa nukuttavan puuduttavaa.

kari.naskinen@gmail.com