Lahden kaupunginteatterin kaksiosainen Täällä
Pohjantähden alla ei ole näkemykseltään samalla tavalla sovinnollinen kuin Väinö Linnan trilogian kolmas osa. Näytelmän
toisen osan alaotsikko on Mäensyrjäkansan
kärsimystie. Linnakin tietenkin kuvaa tätä kärsimystietä, mutta romaanisarjan
kolmannessa osassa eletään kuitenkin jo paljolti yhteiskunnallista
tasaantumisvaihetta, kun olot ovat vakiintuneet. Ari-Pekka Lahden dramatisoimassa ja Juha Malmivaaran ohjaamassa näytelmässä ollaan ankarampia,
keskeiseksi repliikiksi nousee Akseli Koskelan turhautunut toteamus: ”Mitä
varten kaikki, jos mitään ei jää jäljelle?”
Edellisellä kerralla Lahdessa 1989-90 Raija-Sinikka
Rantalan sovittamassa ja ohjaamassa Pohjantähdessä
lopetettiin ylevämmin, kun näyttämön takaseinä avautui ja ulkona liehui
siniristilippu. Juuri sentapainen henki on Linnan trilogiankin lopussa, kun
Suuren isänmaallisen vapaussodan jäljet on siistitty ja kansa on vieläkin
isompien sotien jälkeen saatu yhdistetyksi.
Tosin ei Linnakaan lopeta mihinkään suureen riemujuhlaan, vaan Täällä Pohjantähden alla päättyy
kirjassa Inarinjärvi-lauluun, jota
Elina Koskela kuuntelee radiosta kansakoululaisten kuoron esittämänä, sanat Topeliuksen Maamme kirjasta soveltaen: etäällä pohjanmaalla hylätty järvi on,
sen saaret nimeä vailla ja ranta alaston, syyskuun yöt san aallot taas
jäädyttää…
Torpparien ankea elämä joka tapauksessa saatiin parempaan järjestykseen.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio syntyi ja vastakkainasettelun aika oli
rajuimmalta osaltaan ohi. Kevään 1918 jälkeen Suomesta oli tullut kiistattomasti
porvarien hallitsema oikeistovaltio, jolle nosket (kommunistien pilkkanimi
sosiaalidemokraateille) antoivat hyväksyntänsä. Välillä oli vielä yritystä
fasistiseenkin järjestelmään, mutta siinä sentään epäonnistuttiin. Nyt ollaan
jatkumossa, jossa optio-ovi on raollaan Natoon, vaikka kansan enemmistö vetäisi
oven kiinni. Sovinnonteon aika ei vielä ole.
Väinö Linna oli historioitsija, joka nämä asiat tunsi. Akateemikon arvonkin hän
sai 1980 nimenomaan tieteen edustajana, ei taiteen. Akateemikkoja oli alettu
nimittää 1948 ja Linnasta tuli ensimmäinen tieteen akateemikko, joka ei ollut
suorittanut akateemista tutkintoa.
Linnan suurteoksista tohtorinväitöskirjan tehnyt Jyrki Nummi on sanonut, että Linnan romaanit ylittivät
kirjallisuuden instituution, ne olivat enemmän. Historioitsija Pauli Mannisen mukaan suomalaisen
yhteiskunnan muutoksen ”ykkösketjuun” kuuluivat keskushyökkääjä Urho Kekkonen sekä Erik Allardt ja Väinö Linna oikeana ja vasempana laitahyökkääjinä.
NAISET, NUO
TOIVOSSA VÄKEVÄT
Näytelmän kakkososa on jämäkämpi esitys kuin ykkösosa. Se saa henkilöt ja
tapahtumat paremmin yhteen kokonaisuuteen. Siinä on näyttämöllisesti komeita kohtauksia.
Jussi Koskelan (Aki Raiskio)
kuolemasta ja hautajaisista on tehty patriarkaalinen spektaakkeli ja kuolemantuomio-oikeuden
istunto on jykevä, puistattavan vahva (Jori
Halttunen, Mikko Jurkka, Aarre Reijula). Suojeluskuntalaisen kansakoulunopettajan
Pentti Rautajärven (Jarkko Miettinen, kuvassa)
tulo on kuin Vihtori Kosola olisi
saapunut panemaan vähäväkisiä järjestykseen.
Pääosassa on edelleen Akseli Koskela (Tapani
Kalliomäki), joka täpärästi välttää teloituksen. Ensin Akseli onnistuu
pakenemaan lähtiessään viemään pakolaisia kohti itää. Lahdessa Akseli kuitenkin
jää kiinni ja joutuu Hennalan keskitysleirille. Kaikkia näitä vaiheita ei
näytelmässä ole mukana, mutta lopulta presidentti armahtaa Akselin.
Näytelmän toisessa osassa korostuvat naisten roolit (Liisa Loponen, Lumikki Väinämö, Anna Pitkämäki, Ritva Sorvali,
Eeva-Kirsti Komulainen, Saana Hyvärinen, Raisa Vattulainen). Tulee mieleen Lauri Viidan Alfhild: Äidit, nuo toivossa väkevät, heille on annettu voima ja
valta. Pentinkulman naiset seuraavat sivusta, kun miehet tappavat ja tulevat
tapetuiksi. Naiset kuitenkin pitävät pystyssä kaiken sen vähän, mitä pidettävissä
on.
Ruustinna Ellen Salpakari (Laura
Huhtamaa) nousee myös voimakkaasti esiin, kun Lapuanliike alkaa tehdä
valkoista kapinaansa. Laura Huhtamaa on kuin sotainen valkyria, joka
lottapuvussaan haluaa lopullisen ratkaisun.
Ritva Sorvali on Töyryn emännän lisäksi punakaartilainen Elias Kankaanpää, joka
on sen verran kylähullu, että saa olla vapaana, vaikka muut punikit ovat
Hennalassa. Tässä roolissa pääsee Ritva Sorvali vetämään komediennen osaa, ei
kuitenkaan niin paljon kuin romaani antaisi mahdollisuuden, koska näytelmästä
on huumori muiltakin osin jätetty pois.
Raija-Sinikka Rantalan Pohjantähti on
Lahden kaupunginteatterin kaikkien aikojen katsojatilastossa puhenäytelmien ykkönen,
53 000 katsojaa. Sitä ennen Lahdessa oli ammattikoulun salissa esitetty Pohjantähden ykkös- ja kakkososat
1962-63 ja 1963-64 sekä kolmososa 1978.
kari.naskinen@gmail.com