Kronstadt tunnetaan parhaiten matruuseistaan. Pietarin edustalla Suomenlahden
pohjukassa olevan laivastotukikohdan matruusit tukivat sata vuotta sitten
lokakuun vallankumousta, mutta talvella 1921 matruusit muuttivat mieltään ja
nousivat kapinaan Leninin johtamaa
bolshevikkihallitusta vastaan. Enää ei Kronstadtissa matruuseja ole, sillä laivastotukikohta
on museoitu. Muutama vuosi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Kronstadt avattiin
myös ulkopuolisille. Pietarista tuolle Kotlinin saarelle on tunnin matka, Viipurista
reilun kahden tunnin. Mantereelta sinne pääsee autolla 17 kilometriä pitkää
patovallia pitkin.
Kronstadtin kapina tunnetusti epäonnistui. Noin 5000 matruusia erosi
kommunistisesta puolueesta, ja sitten aloitettiin neuvottelut, joita
bolshevikkien puolelta johti uuden vallankumousvaltion seremoniallinen
presidentti Mihail Kalinin, Helmikuun
lopulla matruusit esittivät 15-kohtaisen vaatimuslistansa, mutta kun se
tyssäsi, alkoivat taistelut. Aluksi matruusit pääsivät voitolle, mutta kun
18.3. tuli vastaan 50 000 miehen sotajoukko, kapinoivat matruusit kukistuivat.
Yöllä ja seuraavana päivänä Kronstadista pakeni noin 6500 matruusia jäätä
pitkin kohti Terijokea, jonne matkaa on yli 20 kilometriä. Jäihin hukkui moni
mies, mutta perille pääsi suurin osa. Suomessa nämä pakolaiset sijoitettiin
Terijoen, Inon, Koiviston ja Raivolan keskitysleireille punavankien joukkoon.
Myöhemmin heidät armahdettiin, osa palasi itärajan taakse tai johonkin muualle,
mutta noin 1600 matruusia jäi Suomeen.
Toisen maailmansodan jälkeen Kronstadtin vanhojen linnoitusten viimeisetkin
laitteet purettiin, joskin linnoitus toimi Nevuostoliiton Itämeren laivaston
tukikohtana vuoteen 1985. Nykyisin Kronstadtissa asuu noin 45 000 ihmistä.
Kävin siellä pikaisella päivämatkalla, oppaana tänään 70 vuotta täyttävä Lenin-museon entinen johtaja Aimo Minkkinen, ja koska siellä on myös useita
hotelleja, sinne kannattaa tehdä pitempikin vierailu. Kaupunki vaikuttaa
mukavalta, paljon puistoja ja pieniä kanavia. Kronstadtin vanha keskusta
ympäröivine linnakkeineen hyväksyttiin 1992 UNESCOn maailmanperintölistalle.
Samalla listalla ovat Itämeren alueen merilinnoituksista myös Suomenlinna ja
Ruotsin Karlskrona.
Kotlinin saari (Retusaari) on 12 kilometriä pitkä ja 2 kilometriä leveä.
Linnoitus käsittää myös 17 keinotekoista saarta puolustusrakennelmineen. Linnoittaminen
toteutettiin 1703-25 suuren Pohjan sodan aikana, ja suunnitelman Kronstadtin kaupungin
perustamiseksi laati sveitsiläissyntyinen arkkitehti Domenico Trezzini 1712.
Krimin sodan aikana 1853-56 linnoitusta suojelemaan laskettiin mereen 1865
miinaa, joista osa oli Alfred Nobelin
valmistamia. Sotaministeriön ja Nobelin välisen sopimuksen mukaan kaikki miinojen
vahingoittamat ja upottamat vihollisen laivat varusteineen siirtyivät Nobelin
omaisuudeksi.
Kuusikaistainen moottoritie pitkin patoa lähtee Siestarjoelta. Kronstadtin
jälkeen se jatkuu saaren toisella puolella kohti Suomenlahden etelärantaa
Lomonosovin kaupunkiin. Se on osa Pietaria ympäröivää kehätietä A-118. Padon
rakentaminen alkoi 1979 ja se tuli kokonaan valmiiksi 2011.
Kronstadtin komein rakennus on 70 metriä korkea Pyhän Nikolain
Laivastokatedraali (kuvassa), joka valmistui 1913. Ulkoisesti se muistuttaa
Istanbulin Hagia Sofiaa, paitsi että sen ympärillä ei ole niitä neljää ”muslimitornia”.
Katedraali on hienosti kunnostettu (2013), on kultaa ja kimallusta.
Vallankumouksen jälkeen kirkosta tehtiin merimiesten klubi ja siellä toimi myös
Maksim Gorki -elokuvateatteri.
Nyt Kronstadtissa käy arviolta kaksi miljoonaa turistia vuodessa. Pietarista
sinne pääsee linja-autolla nro 101, joka lähtee Staraja Derevnjan
metroasemalta.
kari.naskinen@gmail.com