Lahden oopperayhdistys on onnistunut hyvin kulttuuriteossaan tuodessaan
näyttämölle Oskar Merikannon Pohjan neidin. Sen kantaesitys oli 1908
Viipurissa, minkä jälkeen sitä esitettiin muutaman kerran 1910-luvulla sekä
Vesanto soi -tapahtumissa 1999 ja 2001. Käsin kirjoitettu nuottimateriaali on
lähes lukukelvoton, mutta Pirjo Leppänen on kirjoittanut siitä puhtaaksi
pianosäestyksellisen version, jollaista nyt käytetään Lahdessa.
Pohjan neiti sai alkunsa, kun Aino
Acktén isä Lorenz Nikolai Achté suunnitteli
siitä juonihahmotelman, jonka pohjalta kirjailija ja kansanrunojenkerääjä Antti Rytkönen sepitti runomuotoisen
libreton. Merikanto sävelsi sen ja lähetti Suomalaisen kirjallisuuden seuran 1897
järjestämään sävellyskilpailuun, jonka tarkoituksena oli saada aikaan
ensimmäinen suomenkielinen ooppera. Voittopalkinto 3240 markkaa tuli ja 18.6.1908
ooppera esitettiin Viipurissa, jossa seuraavana päivänä alkoivat Viipurin
laulu-, soitto- ja urheilujuhlat. Niiden keskeinen osa olivat isot
kuorokilpailut, joihin osallistui yli 3000 laulajaa ja soittajaa.
Merikanto itse johti kantaesityksen, jossa Väinämöisen roolin lauloi sen ajan
baritonisuuruus Abraham Ojanperä ja
Ilmarisena oli yhtä nimekäs tenori Wäinö
Sola. Orkesterissa oli 35 soittajaa, mutta evakkoreki on matkalla Lahteen
mennyt tienposkeen, eikä Lahden oopperassa ole enää kuin pianisti Jenna Ristilä. Niin hyvin tämä
kuitenkin toimi, että Loviisankadun Pikkuteatterissa ei orkesteria edes
kaivannut. Syvyyttä kokonaisuuteen toi Lahden oopperakuoro, vaikka ei ole yhtä
massiivinen kuin Viipurissa laulanut 150-henkinen kuoro.
Pohjan neiti sisältää paljon
tutunomaista, ”helppoa” melodista musiikkia, jossa on selviä kansanmusiikkimaisia
ominaisuuksia. Varsinkin alku- ja välisoitoissa näin silmissäni kansantanssiryhmien
pyörimistä, ja kyllähän oopperassa itsessäänkin tanssinumeroita on, joskaan ei
aivan Hollolan ja Martan tyyliin. Yksi tuttukin laulu oopperassa on, kun Louhi
ylistää tyttärelleen Väinämöisen suuruutta. Olen varmaan kuullut sen Lauantain
toivotuissa levyissä. Ilmarinen kuitenkin tyttären saa. Muitakin tuttuja
kalevalaisia henkilöitä on mukana: Annikki, Pellervo, Tuonetar ja Antero
Vipunen.
Päärooleissa baritoni Juha-Pekka Mitjonen,
tenori Kimmo Turunen, sopraano Pirjo
Leppänen ja altto Anne Kortelainen
laulavat oikein hyvin, joskin naisäänten sanoista ei tyypilliseen tapaan aina
saa selvää.
Pikkuteatteri on yllättävän sopiva näyttämö tälle esitykselle. Näyttämön tummat
pinnat eivät ole lavastuksellisesti yhtä vaativat kuin vanhan konserttitalon
isot valkoiset seinät, ja Pohjan neidin lavastus,
valot ja videoprojisoinnit toimivatkin erinomaisesti. Samoin puvustus tukee hyvin aihetta (kuva on kuitenkin harjoituksista ilman esityspukuja).
Erityiskiitoksen ansaitsee myös käsiohjelma, joka on poikkeuksellisen runsas
antaen tietoa tästä oopperaharvinaisuudesta.
Höhlä on kuitenkin heti väliajan jälkeen esitettävä Lahti Energia Oy:n mainos:
iso reklaamilakana ja kööri sen takana hoilaamassa jotakin energia-aiheista
viisua. Kun energiayhtiö urheiluun sijoittamiensa miljoonasponsorointien
lisäksi on nyt antanut vaikkapa kymppitonnin oopperatoiminnalle, niin olisi
kiitoksen voinut hoitaa tyylikkäämminkin.
Kokonaisuutena joka tapauksessa täysin pätevä esitys, joka vallan hyvin
kelpaisi myös Kansallisoopperaan. Siellä esitettiin viime keväänä Erkki
Melartinin Aino konserttiversiona, ja Pohjan neiti on ikään kuin rinnakkaisteos sille.
kari.naskinen@gmail.com