Kun tsaarinvallan aikainen Venäjän imperiumi helmikuussa 1917 tuli tiensä
päähän, iskulauseiksi nousivat vapaus, rauha ja maan jakaminen talonpojille. Vähemmistökansat
kamppailivat oikeuksistaan toiveenaan tasavertaisten kansojen liitto. Naiset
osoittivat mieltään vaatien tasa-arvoa ja äänioikeutta. Kokeellinen
avantgardetaide nousi kukoistukseen. Uskonto ja ateismi törmäsivät
ennenkuulumattomalla tavalla.
Aleksanteri-instituutin johtaja, sosiologian professori Markku Kivinen käsitteli bolsevikkien moraalisia ja emotionaalisia
hahmotuksia luennollaan eilen Helsingin yliopistolla. Hän lähti ranskalaisen
sosiologin Emile Durkheimin (1858 -
1917) siitä ajattelusta, mikä kulloinkin on yhteisön määrittelemän pyhän ja
maallisen ero – eikä kysymys ole mistään uskonnollisesta ajattelusta.
Kokonaisuudessaan tämä asia liittyykin enemmän sosiologian alaan. Kivisen
pääteos on Sosiologia ja Venäjä (1998),
joka on ilmestynyt myös venäjäksi ja englanniksi.
”Yhteisö määrittää oman pyhänsä, eikä yksilö voi tähän vaikuttaa. Yhteisön
määrittämät pyhät toimivat yhteisöä ylläpitävinä rajoina, joiden avulla se
pyrkii luomaan itselleen identiteetin. Bolsevikkien luoma yhteisö perustui
pyhän ja epäpyhän jyrkkään kahtiajakoon. Venäjällä kysymys oli kulttuurisesta
syvärakenteesta, joka vallankumouksessa muutettiin. Ortodoksinen traditio
heitettiin pois ja aloitettiin aivan uudenlainen projekti”, sanoi Kivinen.
Tämän Neuvostoliiton suuren projektin tulokset olivat sekä tavoitteiden
mukaisia että ei-toivottuja. Hankkeen tahattomilla tuloksilla oli myös
rakenteellisia vaikutuksia sekä arkielämään että poliittisiin oloihin. Monissa
tapauksissa maa ei edennytkään takapajuisuudesta kohti edistystä, vaan päätyi
kaaokseen. Tällaisissa tapauksissa todellisuus karkasi ulos jyrkästi kahtia
jaetusta maailmankuvasta. Muodostui iso joukko institutionalisoituja tabuja,
negatiivista pyhää, jota ei saanut käsitellä. Tämä johti bolsevikkien virallisen
pyhän asteittaiseen rapautumiseen ja kollektiivisuutta tavoitteleva yhteiskunta
päätyi voimakkaaseen yksityistymiseen. Todelliseksi pyhäksi koettiin vain oma
lähipiiri.
Mihail Gorbatshovin perestroikan
pyrkimyksenä oli palata alkuperäiseen projektiin ja päästä eroon tabuista,
mutta siinä epäonnistuttiin. Vasta uuden Venäjän kunnolla päästyä vauhtiin
alkoi myös vanha Venäjä tehdä paluuta. Nyt ollaan vihdoin siinä tilanteessa,
että tsaarit on rehabilitoitu, ja tuoreimpien galluppien mukaan 86 prosenttia venäläisistä
sanoo olevansa ortodokseja.
TIEDE JA EDISTYS
Kivinen luetteli bolsevikkien pyhät:
1. aspekti oli tiede. Koska tieteen katsottiin olevan kiistatonta totuutta, sen
oli oltava myös uuden valtion ydin. Tämä sinänsä ei ollut yllättävää, sillä tällaista
ajattelua oli 1800-luvulla ollut laajasti muuallakin Euroopassa. Bolsevikit
lähestyivät kaikkea tieteen kautta, filosofiakin oli tiedettä, samoin tietenkin
marxismi-leninismi.
Tilanne muuttui kuitenkin ongelmalliseksi aina silloin, kun jotkin asiat
menivät pieleen. Miten voi mennä, kun perustana oli kuitenkin tiede? Noissa
tilanteissa otettiin mallia vanhan Venäjän uskonnollisesta keksinnöstä,
demonisoinnista. Bolsevismissa demoneja olivat vaaralliset ihmiset, sabotoijat
ja muut, milloin trotskilaiset vastustajat, milloin mitkäkin. Demonit
eliminoitiin.
2. aspekti oli edistys. Takapajuisuutta pyrittiin poistamaan, lukutaitoa
lisäämään. Helpommin sanottu kuin tehty, ja kun kaaos jatkui, siitä ei saanut
puhua.
3. aspekti oli tuotantovoimien kehitys, jossa paljolti onnistuttiinkin.
Teollistaminen alkoi voimakkaasti, ja esimerkiksi teräksentuotannossa
Neuvostoliitto ohitti USA:n. Suunnitelmatalous toimi tietyllä tavalla hyvinkin,
mutta se ei ottanut riittävän hyvin huomioon ihmisiä. Tuotannon tulokset eivät
olleet niitä, joita kansa eniten tarvitsi, ja ihmisten henkilökohtainen köyhyys
jatkui. Mutta kun yhdistetään tiede, edistys ja tuotantovoimien kehitys, niin a
vot, symboliksi voi nostaa Juri
Gagarinin.
4. aspekti oli kaupungistuminen. Bolsevikkien kannatus oli
pienimmilläänmaaseudulla, joten maalaisista piti tehdä kaupunkilaisia.
Luonnollista se oli muutenkin, koska kaupunki oli edistyksellisempi kuin
maaseutu.
5. aspekti oli nomenklatuura, valtaapitävän eliitin joukko, joka nautti
etuoikeutettua asemaa. Siihen kuuluivat puoluejohto, politbyroon jäsenet ja
tärkeimmät virkamiehet. Leonid
Brezhnevin kaudella 1960- ja 1980-luvuilla nomenklatuuraan kuului jo kolme
miljoonaa ihmistä. Tämäkin oli niin pyhä asia, että siitä ei saanut puhua.
6. aspekti oli kommunistinen puolue.
Valt. tri Markku Kivinen on perusteellisesti tutkinut Durkheimia, joka
kirjoitti tunnetuimmassa kirjassaan 1912, että uskonto on läpikotaisin
sosiaalinen asia. Uskonto on uskomusten ja tapojen solidaarinen järjestelmä,
jossa kaikki uskovat yhdistyvät yhdeksi moraaliseksi yhteisöksi. Tämä yhteisö
on kirkko, mutta Venäjällä siirryttiin vallankumouksen jälkeen siihen, että
kirkon korvasi bolsevismi. Kirkko tai bolsevismi, molemmissa ovat pyhät ja
maalliset.
Bolsevikkien Neuvostoliitto syntyi yhteiskunnallisesta sekasorrosta ja julman
kansalaissodan kovettamana. Vanhan hajoaminen ja sitä seurannut kaaos
synnyttivät maallisella puolella keinottelua ja rikollisuutta, mihin uudet
vallanpitäjät vastasivat kovin ottein punaisella terrorilla. Uusi valtio syntyi
kivuliaassa ja pitkässä prosessissa.
Luentosarja Studia Humaniora jatkuu vielä kolmella luennolla
marras-joulukuussa. Luennot järjestävät Helsingin yliopiston humanistisen
tiedekunnan nykykielten laitos ja Aleksanteri-instituutti.
kari.naskinen@gmail.com