Jos olisin alkanut televisiosta katsoa englantilaista elokuvaa Hampstead, olisin viimeistään puolen
tunnin kohdalla vaihtanut kanavaa. Toistaiseksi tämä uutuuselokuva pyörii
kuitenkin teattereissa, ja kiemurtelin sen loppuun asti, kun kerran tullut olin
ja pääsylipun maksanut.
Tämä kuuluu niihin kaikkein kevyimmän lajin elokuviin, joilla ei mitään
tavoitteita olekaan. Tällaisia elokuvia tai sarjaelokuvia Suomenkin
televisiokanavilta tulee iltapäivisin. Elokuvassa on vähän juontakin ja myös
sellaista hempeää sisältöä, että elokuvan alaotsikoksi on voitu panna ”Katso
rakkautta uusin silmin”.
Pääosaan on rahdattu Amerikasta Diane
Keaton, mukanaan kaikki vanhat Annie Hall -maneerit. On huono, tekee nyt
tyypillisesti sellaisen roolityön, jossa näyttelijä näyttelee näyttelemistä –
ilmehtii ja ääntelee niin keinotekoisen makeasti kuin vain voi. Tärkeintä tämän
elokuvan tekemisessä onkin ollut Diane Keatonin valkokankaan täyttävien
naamakuvien tallentaminen. Kun muut näyttelijät ovat teeveestä tuttuja
englantilaisia näyttelijöitä, niin menestys kai on näillä elementeillä taattu.
Elokuvan nimi tulee Lontoossa olevasta asuinalueesta. Lähettyvillä on myös
Highgaten hautuumaa, jossa on Karl
Marxin muistomerkki, ja siellä tietenkin käydään. Elokuvan juonessakin on
yhteiskunnallista teemaa, mutta se käsitellään yhtä lapsenomaisesti kuin muukin
sisältö.
Tämä lajityyppi on viime vuosikymmeninä yleistynyt: komediallinen juoni ja
vanhat suosikkinäyttelijät. Paras esimerkki tästä on Ronald Harwoodin näytelmästä tehty elokuva Kvartetti (2012). Näytelmänä se meni Helsingin kaupunginteatterissa
kymmenen vuotta, lähes 500 esitystä ja 167 000 katsojaa. Hampstead on kuitenkin niin heppoisista
eväistä kasaan kyhätty, että pelkästään haukotuttaa.
kari.naskinen@gmail.com