Juhannusliikenteessä taas bensaa kuluu. Hinta on noin 1,40 euroa, josta verojen
osuus on noin 85 senttiä. Jos ei kuitenkaan käytä maanteitä, vaan lentää
vaikkapa Kanariansaarille, voi nauttia edullisesta juhannusreissusta polttoaineen
verottomuuden ansiosta.
Miksi lentokonebensasta ei peritä veroa? Ilmastonmuutoksesta ja ympäristön
saastumisesta ollaan muka huolissaan, mutta lentokoneiden annetaan täysin
vapaasti levittää päästöjä, aivan niitä samoja kuin tulee autojenkin
pakoputkista.
Iso matkustajalentokone kuluttaa lentopetrolia Helsingin ja Kanariansaarten
välillä noin 50 000 litraa.
Lentoliikenteen päästöt ovat noin 3,5 prosenttia ihmiskunnan aiheuttamista
kasvihuonekaasuista. Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n mukaan osuus on
kasvamassa. Verotuksella ei tähän kuitenkaan ole reagoitu. Finnairin
toimitusjohtaja Pekka Vauramo
myöntää Ulkopolitiikka-lehdessä, että ”lentoliikenteen kasvu kuormittaa
valitettavasti kokonaisuutena ilmastoa”. (UP 2/2017)
Päästöjä voitaisiin Vauramon mukaan vähentää myös lentoliikenteen paremmalla
suunnittelulla. Pitäisi pystyä vähentämään lentokoneiden ylimääräistä odottelua
ja kaartelua taivaalla ennen laskeutumista, samoin rullausta kiitoradoilla
ennen nousua pitäisi vähentää, ja lentoreittejä olisi suoristettava.
Biopolttoaineet eivät saastuta yhtä paljon, mutta esteinä ovat saatavuus ja
hinta. Biopolttoaineiden kysyntää kasvattaa se, että EU ja USA pakottavat
tieliikenteen korvaamaan nykyisiä polttoaineita osaksi biopolttoaineilla.
Lentoliikenneyhtiöt ovat tyytyväisiä, koska sille ei tässä tilanteessa voida
vastaavanlaisia pakotteita määrätä.
Ilmeisesti isot lentoliikenneyhtiöt ovat onnistuneet lobbauksessa ja
lahjonnassa niin hyvin, että asiat ovat niiden osalta kunnossa.
kari.naskinen@gmail.com