Parkkimaksut on keksitty osaksi liikennepoliittisia ratkaisuja. Enää ei näin
ole, vaan parkkimaksuilla täytetään kaupunkien budjetteja. Tämän takia
maksullisen kadunvarsipysäköinnin aikarajoja venytetään, esimerkiksi
Helsingissä klo 21:een ja maaseutukaupungeissa klo 20:een.
Parkkimaksut on alun perin otettu käyttöön siksi, että katujen varsia ei
käytettäisi pitkäaikaiseen pysäköintiin. Nyt tilanne on toinen, Lahdessakin
kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Jukka
Lindfors ja pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja Sari Alén myöntävät, että pysäköintiajan venyttämisellä vain
tavoitellaan 300 000 euron lisätuloja.
Kysymys ei siis ole liikenne-, vaan budjettipolitiikasta, mistä ohjeistuksen on
antanut vanha kaupunginvaltuusto.
Kaikki tietävät, että kahdeksan aikaan illalla ei kadunvarsipaikoille ole
tunkua. Koska ne ovat kuitenkin nyt tähänkin aikaan maksullisia, ajetaanpa ostoksille
Launeelle tai Holmaan. Sitten kaupungin herrat valittavat, että voi voi, kun
keskusta kuihtuu.
Yksi ratkaisu tosin on keksitty: häädetään henkilöautot pois kaupungin
pääkadulta ja tehdään kadulle ravintoloita vilkastuttamaan elämää. Tästä taas
on seurauksena, että kohta kaupungin keskustassa ei ole muita kuin kännissä
hilluvia nuoria.
Autoilija ei voi ymmärtää, että jos kadun reunassa on illalla 200 metriä tyhjää tilaa, niin joutuu maksamaan, jos siihen pysäköi.
Parkkiaikojen ja -maksujen korotuksilla tavoitellaan sitäkin, että autoilijat
alkaisivat käyttää torin alle 25 miljoonalla eurolla tehtyä parkkihallia. Eivät
ala, kuten lahtelainen autoilija sanoo Etelä-Suomen Sanomien jutussa tänään.
Samasta vihreästä autovihamielisestä politiikasta on kysymys siinä, kun muitakin
sakotuskäytäntöjä kiristetään. Nyt on ruvettu antamaan sakkoja jopa 1 km:n
ylinopeuksista. Tässäkään ei ajatella liikennettä, vaan valtion budjettia ja
lisäksi sitä vihreää ideologiaa, minkä mukaan kaikkien pitäisi palata
tuohivirsuihin ja ruveta käyttämään teknisistä liikennevälineistä potkulautaa.
Pahinta on Helsingissä. Siellä vihreät poliitikot ja virkamiehet tyhjentävät keskustan autoista, minkä takia pitää rakentaa miljardi euroa maksava tunneli kaupungin alle. Jyväskylää uhkaa samanlainen kehitys.
kari.naskinen@gmail.com