lauantai 1. huhtikuuta 2017

Suomalainen amerikkalaisen autotehtaan pääsuunnittelijana

Sata vuotta sitten valmistuivat ensimmäiset Nash Motor Companyn autot Yhdysvalloissa. Tuon automerkin historiaan liittyy harvinaislaatuisella tavalla suomalainenkin osaaminen, sillä heti yhtiön perustamisesta alkaen sen pääsuunnittelijana toimi Kuopiosta kesken opiskelujen ensin Sveitsiin ja sieltä Amerikkaan muuttanut Nils Erik Wahlberg (1885 - 1977). Myöhemmin hänestä tuli Nashin tekninen johtaja ja varapresidentti. Yhtiön palveluksessa Wahlberg toimi vuoteen 1952.

Siirtolaisuusinstituutin johtaja Ismo Söderling kertoi Tieteen päivillä Turussa 2013 Wahlbergista. Jo ennen Nashille siirtymistään Wahlberg oli työskennellyt GM:llä, mutta kun Charles W. Nash osti Jeffrey Motor Companyn ja muutti sen omalle nimelleen, avautui Wahlbergille houkutteleva vakanssi - Nash oli ennen tätä liikahdustaan toiminut GM:n pääjohtajana, joka sitten houkutteli Wahlbergin mukaansa. Samana vuonna 1917 valmistuivat ensimmäiset Nash-autot.

Paljolti juuri Wahlbergin ansiota oli, että Nash otti jo 1924 käyttöön nelipyöräjarrut. Seuraavalla vuosikymmenellä Wahlberg kehitti Nashille 6-sylinterisen moottorin, jossa oli yläpuolinen nokka-akseli, kaksi sytytystulppaa/sylinteri. Wahlberg myös pani moottorin tukirautoihin kumit, joiden ansiosta moottorin värinät ja ääni vaimenivat. Muita Wahlbergin innovaatioita olivat kokoteräksinen kori, läpivirtaustuuletus ja itsepalautuvat tuulilasinpyyhkimet.

Nash Motors Company teki autoja vuoteen 1937, minkä jälkeen valmistajaksi tuli American Motors Corporation, kun Nash ja Hudson olivat yhdistyneet. Vuonna 1957 Nashin ja Hudsonin tuotannot USA:ssa lopetettiin ja AMC siirtyi valmistamaan vain Ramblereita.

Erikoinen vaihe Nashin historiassa oli, että se ei tuossa vaiheessa kuitenkaan poistunut automarkkinoilta, vaan Nash Metropolitania alkoi valmistaa BMC:n Austin-tehdas Englannissa. Se oli ensimmäinen Yhdysvalloissa suunniteltu automalli, jota valmistettiin vain Euroopassa.

Joidenkin tietojen mukaan Nash Metropolitania myytiin vain Englannissa ja Yhdysvalloissa, mutta tieto ei luultavasti ole aivan täydellinen, sillä muistan, että yli puoli vuosisataa sitten Jyväskylässä oli lääkäri Artturi Nyyssösellä
Nash Metropolitan. Tämän jutun kuva on tuollaisesta autosta, ja senkin muistan hyvin, että myös Nyyssösen auto oli vaalean vihreä. Nash Metropolitanin tuotanto loppui 1962.

kari.naskinen@gmail.com