1.
Ensimmäiset lauseet Terrence Malickin elokuvassa Knight of Cups viittaavat selvästi John Bunyanin kirjaan Kristityn vaellus (1678). Siinä Kristitty-niminen
henkilö (Mr. Christian) vaeltaa Turmeluksen kaupungista Taivaan kaupunkiin kohdaten
matkalla monenlaisia vaikeuksia ja vaaroja. Kirja on luetuimpia kristillisiä
kirjoja heti Raamatun jälkeen. Bunyanin
teos on sillä tavalla poikkeus romaanikirjallisuuden historiassa, että sitä on
näiden satojen vuosien aikana luettu ikään kuin pyhänä tekstinä.
Myös Malickin elokuva on
poikkeuksellinen. Sitä on vaikea luokitella. Se on ”malick”. Eikä ohjaaja itse
suostu tästäkään elokuvastaan mitään sanomaan, kun ei koskaan yhtään
haastattelua anna.
2.
Elokuvan vaeltaja on Rick. Heti elokuvan alussa Rick muistelee isänsä
hänelle pienenä kertomaa satua idän kuninkaan pojasta, ritarista, joka lähtee
etsimään helmeä Egyptistä. Ritari kuitenkin huumataan, eikä hän enää muista
tehtäväänsä, eikä oikein sitäkään, kuka on.
Myös Rick huumaantuu siitä kaikesta, minkä ympäröimäksi joutuu. Rick on menestyvä
elokuvakäsikirjoittaja Hollywoodissa, ja elämä on kuin juhlaa maallisessa
paratiisissa. Kauniit naiset, luksusjuhlat, samppanja, hienot asunnot
uima-altaineen – kaikkea on. Mutta käärme on luikerrellut paratiisiin. Rick on
30-vuotiaana huomannut, että kaikki onkin tyhjää. Komeat palatsitkin ovat
tyhjiä, kun niitä katsoo selvinpäin.
3.
Elokuvan nimi tulee tarot-korteista. En tunne asiaa, mutta internetistä
sain sen verran selville, että Maljojen ritari -kortti kuvaa romantiikankaipuuta ja korostaa
tunteita. Lisäksi jotakin taitaa vaikuttaa se, missä vaiheessa kunkin kortin
nostaa. Malick on jakanut elokuvan kahdeksaan osaan, joiden otsikot kai tulevat
tarot-korteista: aurinko, kuu, tuomio, torni,ylipapitar, erakko, vapaus, kuolema.
4.
Rick on löytöretkeilijä, joka etsii ja harhailee. Mitään ei ole jäänyt käteen. Missä kohtaa eksyin?
Missä kohtaa kaikki meni pieleen? Ei kai elämä vain tätä voi olla? Löydänkö
enää takaisin tielle? Vai onko kysymys kadotuksesta, kuten Rickin isä sanoo: kadotus on sitä, ettei koskaan mitään oikeaa löydäkään.
Christian Bale on passeli näyttelijä etsijäksi, sillä edellisessä elokuvassaan, Ridley Scottin Exoduksessa (2014) hän on Mooses, joka löytää israelilaisille tien luvattuun maahan.
5.
Rick elää Los Angelesin loistossa, käy välillä myös Las Vegasin
yltäkylläisyydessä. Kaikki ei kuitenkaan ole oikein, koska yhteisössä on myös
kodittomia, rampoja ja kaikenlaisia kurjia.
Rick hakee jotakin kuin Jeesus erämaassa. Löytyykö sieltä ratkaisu? Armo?
Antaako sitä joku vai antaisiko edes itse itselleen? Pelkkiä kysymyksiä, joihin
ei löydy vastauksia.
6.
Naiset. Rick käy läpi muistoja. Miten olen naisiani kohdellut? Väärin kai.
Tässäkin elokuvassa lienee Malickin elämäkerrallisia aineksia, esimerkiksi
avioliitosta ranskalaisen naisen kanssa 1985-98.
7.
Malickin elokuvien keskeinen teema on ihmisen luontosuhde. Nyt se ei ole yhtä
voimakkaasti esillä kuin hänen edellisissä elokuvissaan, mutta vesi on nytkin
tärkeä. Viimeinen kuva Rickissä on vedessä, ja Malickille tärkein elementti on
vesi, kaiken alku.
Vedestä sinä olet tullut ja vedeksi sinä olet taas tuleva. Tämä ei tosin
tarkoita Rickiä, koska hänen matkansa jatkuu edelleen.
Yhdysvaltalainen filosofi Joseph Among
on kiteyttänyt Malickin maailmankuvan ”kosmiseen kolminaisuuteen” Jumala -
Luonto - Ihminen.
8.
Christian Balen lisäksi muut
näyttelijät ovat vain pienissä rooleissa, parhaiten ovat esillä entinen vaimo (Cate Blanchett) ja entinen tyttöystävä
(Natalie Portman). Lisäksi
72-vuotias Malick nostaa esille vanhoja tekijöitä: Brian Dennehy (78), Armin
Müller-Stahl (86) ja Ryan O´Neal
(75).
Musiikilla on iso merkitys tässä kauniin elegisesti etenevässä elokuvassa. Griegin Peer Gynt soi monessa kohtaa, lisäksi mm. Beethoven, Bruch, Debussy, Pärt, Vaughan Williams.
9.
Kuvaaja on ollut meksikolainen Emmanuel
Lubezki, joka on kolmella viime kerralla palkittu kuvauksistaan Oscareilla.
Malickin kuvaajana hän on ollut neljässä muussakin elokuvassa.
Alun vaikeissa jaksoissa, Rickin huume- ja naissekoiluissa kamera liikkuu
holtittomasti, mutta kun Rick alkaa etsintänsä, liike on vain syvyyssuuntainen.
Kamera liikkuu tavallaan Rickin edellä kuvaten sitä etsintää, mistä koko ajan
on kysymys.
10.
Bunyanin Kristitty jättää perheensäkin pyrkiessään kohti Taivaallista kaupunkia. Hän
kohtaa ihmisiä, jotka auttavat kulkijaa eteenpäin
hänen matkallaan.
Myös Rick hylkää kaiken muun, mutta hän ei kohtaa ketään auttajaa. Isän ääni
vain sanoo: ”Etsi idän valo.”
Viimeinen kuva on otettu autosta. Edessä jatkuu maantie suorana. Rickin eksistentiaalinen
matka jatkuu. Helmi olisi löydettävä.
11.
Yhdentoista pisteen elokuva. Kahden tunnin meditaatio.
kari.naskinen@gmail.com