lauantai 25. tammikuuta 2014
Lahtis-laiva entisöidään, ja tarkoitus on saada se vesille
Tämän päivän (25.1.2014) Keskisuomalaisessa on uutinen, minkä mukaan maailman vanhimpiin rautalaivoihin lukeutuva s/s Lahtis entisöidään täydellisesti ja saatetaan takaisin laineille. Noukanniemessä Jyväskylässä kymmenen vuotta työstetty Lahtis siirtyy kotiseutuneuvos Kauko Sorjosen nimeä kantavan säätiön hallintaan ja kuljetetaan kevään myötä Laukaan Järvilinnaan, jossa sen kunnostuksen suururakka alkaa. Keskisuomalaisen nettisivulla on video, jolla näkyy laivaharrastaja Jorma Tuomi-Nikulan pienoismalli Lahtiksesta. Videolla näkyvä laiva on Lahtiksen 1890-luvun ulkoasun mukainen (kuvassa).
Siipirataslaiva Lahtis rakennettiin 1860-luvulla Chrichtonin telakalla Turussa , sieltä se kuljetettiin osiin purettuna Vähä-Äiniölle Asikkalaan, jossa laiva koottiin uudelleen ja saatiin Lahden – Jyväskylän väliseen liikenteeseen.
Laivan rakennutti Leopold Toppeliuksen ja Johan Parviaisen yhtiö, Vuonna 1899 laivan omistajaksi tuli Oy Sommers af Hällström & Walden. Kaksi vuotta myöhemmin laiva upposi Sysmässä; laiva korjattiin ja sen osti tamperelainen kauppias Abraham Jokinen. Lahtelaisen tehtailijan Ferdinand Frigrenin omistukseen s/s Lahtis siirtyi 1904, jolloin laivasta poistettiin siipirattaat ja alukseen asennettiin kaksi uutta moottoria ja potkurit. Samalla Frigren muutti nimen suomalaiseksi: Lahti.
Frigrenin jälkeen Lahti-laivan omistajia ovat olleet heinolalaiset kauppiaat J.V. Blomqvist ja P. Raije, kapteeni Raninen, Höyryvene Oy Kymi, Padasjoen Laiva Oy, Heinolan Konepaja Oy, maanviljelijä Toivo Manninen, Vilho Pietiläinen, Kustaa Ilmari Honkonen, Iloniemen saha (Korpilahti) ja hollolalaiset Saarisen veljekset, jotka 1950-luvun alussa muuttivat laivan nimen Saari II:ksi. Seuraavia omistajia ovat olleet Toiminimi Päijänteen Rahtaus, jyväskyläläinen Lauri Pykälinen, Risto Höylä, Säynätsalon kunnanjohtaja Pentti Tossavainen, laivuri Hannu Hildén ja Lahtis - Siipiratas Höyrylaivaseura ry.
Sysmässä tapahtuneen onnettomuuden lisäksi laiva upposi myös Heinolassa Jyrängön virtaan kansalaissodan aikana 1918, seuraavan kerran Tehinselällä 1930-luvulla ja vielä neljännenkin kerran joskus 1960-luvulla.
Laivan pituus on 34 metriä, leveys 5 metriä ja syväys 2,2 metriä.
kari.naskinen@gmail.com