Venäläisen teatteriohjaajan ja -teoreetikon Konstantin Stanislavskin yksi kuuluisa opetus oli, että jos
ensimmäisessä näytöksessä kivääri roikkuu seinällä, sillä on ammuttava
kolmannessa näytöksessä. Nykyisessä suomalaisessa modernissa teatterissa noudatetaan uudenlaista versiota
tästä Stanislavskin opista. Jussi Huhtala
muotoili tämän uuden opin Teatterikorkeakoulun lehdessä 1/2012: "Jos
ensimmäisessä näytöksessä miesnäyttelijällä on housut jalassa, on ne vedettävä
alas ja pyllistettävä kolmannessa näytöksessä."
Aina ei tarvitse odottaa kolmatta näytöstäkään, sillä nykyisin housut heitetään
pois heti kättelyssä. Eikä enää pyllistäminenkään riitä, vaan nyt seisotaan
suoraan yleisön edessä munia retkottamassa. Aina keksitään jokin tekosyy. Mies
pannaan näytelmässä suihkuun tai mies tulee rankan työpäivän jälkeen kotiin,
jossa heti on riisuuduttava ja puettava kotiasu päälle.
Yleensä näillä riisuutumisilla ei ole mitään loogista yhteyttä näytelmän
juoneen, ovatpahan vain nuorten ohjaajien temppuja, joilla yritetään saada
huomiota ja nimeä itselleen.
Jalkapallohuligaanit juoksevat joskus kännissä pelikentälle ja pyllistävät
paljaan takapuolensa kohti tuomareita tai jotakin, pääasia että pääsee
viuhahtamaan. Vastaavanlaisesta hölmöydestä on kysymys teatterialastomuudessa.
kari.naskinen@gmail.com