On hetkiä, kun usko loppuu (Kristian Smeds)
Torstaina ajelin kohti Helsinkiä katsomaan Kristian Smedsin monologinäytelmää Nainen ja Karhu. Autoradiosta kuuntelin uutisia Oulusta, jossa
16-vuotias poika oli koulussa riehunut hengenvaarallisesti puukon kanssa. Koko-teatterin
näytelmässä pieni tyttö saa esikoulussa parhaan eskarilaisen palkintona ison
puukon. Voisi se olla katkaistu haulikkokin. Hymypoikapatsailla ei enää tee
mitään. Elämässä on oltava ”munaa”. Keski-ikäisenä näytelmän tyttö huutaakin
Cinderella-risteilyllä, saako mistään isoa munaa. Nimenomaan Cinderellalla,
sillä eräänlaisesta Tuhkimo-sadun versiosta Smedsin näytelmässäkin on kysymys.
Monologin esittävä Salla Kozma ei kuitenkaan
ole Tuhkimo. Hänkin kyllä saa tuttujen ryysyjensä tilalle kauniin keltaisen
mekon, mutta prinssiä ei mistään ilmaannu.
Puukko on Smedsin näytelmistä ennestään tuttu symboli. On ollut myös kirveitä
ja sirkkelinteriä. Ei kuitenkaan lasikenkiä eikä hymypoikia. Aseilla saa nykymaailmassa
paremmin valtaa ja huomiota, kun maailma ei ole entisensä. Tärkeintä on voittaa
ja saada mainetta. Näytelmässä ollaan myös yrityksen järjestämässä
rekrytointitilaisuudessa, jossa työnhakijat pannaan paremmuusjärjestykseen, tai
oikeammin huonommuusjärjestykseen, kuten joissakin tv-ohjelmissa. Ei parasta
olekaan, on vain vähiten huono.
Erikoista tällaisessa tilanteessa on, että oleellista on todellakin huomion
herättäminen. Ei väliä, onko paras vai huonoin, kunhan tulee esille, huomataan.
Narsismi. Minä. Pinnan alla ei kaikki silti ole hyvin. Ihmisen nöyryyttäminen
jättää lopulta jälkensä. Puukko voi auttaa, tai kivääri.
Sitten vielä se, että kaikki tapahtuu nyt julkisuudessa. Tuomioitakaan ei enää anneta oikeussaleissa, vaan tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Anneli Auer ja Heidi Hautalakin ovat jo tuomionsa saaneet.
Näytelmän yksinhuoltajaäidin ruumiin ja mielen läpi virtaavat ajat ja paikat,
kaikki hänen elämäänsä vaikuttaneet ihmiset omassa tajunnassa, joka yrittää
saada naisen elämää ymmärrykseen ja hallintaan. Eikä saa. Käsiohjelmassa Smeds
täsmentää:
”Tiedätkö, on hetkiä kun usko loppuu, kun usko loppuu ja rakkaus kaikkeen
siihen mitä on oppinu pitämään oikeana ja arvokkaana taistelun ja kärsimyksen
väärtinä jonka puolesta on pannu kaikkensa likoon jonka puolesta voisi vaikka
kuolla samoin tein, tää on sellainen hetki, paitsi että mä en halua kuolla, mä
haluan elää.”
Tapansa mukaan Smeds jättää aina paljon katsojien omienkin tulkintojen varaan. Mikä
esimerkiksi on se Karhu? Ehkä ensin pienen tytön nalle, myöhemmin jotain
isompaa ja pelottavampaa, ja lopulta aivokasvain.
Nainen ja Karhu on nyt Smedsin toinen
näytelmä, joka tapahtuu hyvin pienessä näyttämötilassa. Katsojat istuvat kuin
leirinuotiolla, jossa näyttelijä kertoo tarinaa. Tälläkin kertaa surullista
tarinaa maailman sydämestä.
Tarinankertojana on Salla Kozma, joka viime vuodet on näytellyt European
theatre collectivessa. Roolissaan hän on loistava. Tuo aivan katsojien lähellä
esille kaiken sen tuskan, mikä ihmistä piinaa. Yksi huutava ääni korpeen lisää.
Tai Woyzeck. Oulu.
Näytelmän ovat ohjanneet Kristian Smeds ja Marjo-Riikka Mäkelä, joka on Yhdysvalloissa, Euroopassa ja
Etelä-Amerikassa työskentelevä ohjaaja, näyttelijä, näyttelijätyön opettaja ja Los
Angelesiin perustamansa Chekhov Studio Internationalin taiteellinen johtaja. Nainen ja Karhu on Mäkelän
debyyttiohjaus Suomessa. Näytelmän ovat tuottaneet European theatre collective,
Koko-teatteri, Smeds Ensemble ja Los Angeles Chekhov Studio International.
Aikaisemmin se on esitetty Berliinin Schaubuhne-teatterissa.
kari.naskinen@gmail.com