Vauhdin Maailman uusimmassa numerossa (3/2011) kerrotaan, että Kimi Räikköselle on tarjottu rahakasta sopimusta maailman kovimmasta autosarjasta Nascarista (National Association for Stock Car Auto Racing). Nascar on hurja kilpailumuoto, jokaiseen kilpailuun osallistuu 43 autoa, jotka kulkevat suunnilleen ovaalin muotoisella radalla ylli 300 km:n tuntivaudilla liki toisiaan. Eikä ole hetken rauhaa, sillä joka kierroksella tapahtuu useita ohituksia ja kun ruuhkaa on, syntyy paljon törmäyksiä joko betoniseen reunavalliin tai toisiin autoihin. Tämän takia "pace car" tulee radalla yleensä 10-15 kertaa.
Nascar-sarjojen pääkilpailu käydään Sprint Cupissa helmikuusta marraskuuhun käsittäen 37 osakilpailua. Kysymyksessä on yksi USA:n suurimpia tapahtumakokonaisuuksia, sen voi rinnastaa amerikkalaisen jalkapallon ja baseballin sarjoihin. Tietenkin rahaakin on kuin roskaa. Viime sunnuntain kilpailun Phoenixissa voittanut Jeff Gordon on uransa aikana tienannut yhteensä palkintorahoina 79 miljoonaa dollaria. Sprint Cupin viime vuonna voittanut Jimmie Johnson sai palkintorahoina 13 miljoonaa dollaria, ja päälle tulivat sponsoritulot.
Nascarin arvostuksesta kertoo paljon, että uutistoimisto AP valitsi Johnsonin vuoden parhaaksi urheilijaksi 2009. Tuolloin Johnson oli voittanut Sprint Cupin neljännen kerran, ja viime vuonna tuli siis viides voitto.
Mahtaaako kuitenkaan kiinnostaa Räikköstä? Nascar on avoimeen amerikkalaiseen tyyliin niin julkinen ruljanssi, että se edellyttää ajajilta kokopäivätyötä vuoden ympäri ja kilpailuviikonloppuina aamusta yöhön. Ei ehkä sovi Räikköselle, joka tuntuu enemmänkin niiltä miehiltä, jotka haluavat vain painaa kaasu pohjassa, mutta häipyä taas kilpailun jälkeen omille teilleen vaikka ajamaan lumikelkalla tai istumaan iltaa Matti Nykäsen kanssa.
Sitäpaitsi Nascar on lajina varsin erilainen kuin Euroopassa paremmin tunnetut lajit. Toisaalta Räikkönen on erikoislahjakkuus, mistä todisteena on kohtalaisen hyvä vauhti rallin MM-kilpailuissa. Räikkösen entinen tallikaveri Juan Pablo Montoya on ajanut Nascaria viimeiset neljä vuotta, mutta voittoja on tullut vasta yksi. Viime vuoden Sprint Cupissa hän oli yhdeksäs. Kolumbialaisen Montoyan palkintorahasumma on toistaiseksi 20 miljoonaa dollaria. Muita eurooppalaisille tuttuja ajajia ei Nascarissa juurikaan ole vieraillut.
Nascarissa kilpailee tällä hetkellä neljä automerkkia, pistetilanne kahden osakilpailun jälkeen: 1) Chevrolet 261, 2) Toyota 217, 3) Ford 176, 4) Dodge 138. Nämä kuuden litran V8-moottoreilla varustetut autot ovat tekniikaltaan oleellisesti yksinkertaisempia kuin tietokoneistetut formulat. Moottoreissa on vanhanaikaiset työntötangot ja pelkkä kaksiventtiiliteknologia. Ei ole edes elektronista polttoaineensyöttöä, vaan bensiini johdetaan sylintereihin yhden nelikurkkuisen kaasuttimen syöttämänä. Sylinterinlohko on valurautaa ja ventiilinkansi alumiinia. Tehoa irtoaa noin 750 hv. Ulkonäöltään autot muistuttavat tavallisia jenkkiautoja. Niissä ei sallita muita "siipiä" kuin takaluukun kulmaan sijoitettava pieni spoileri.
Jokaiseen kilpailuun hyväksytään karsintojen ja aika-ajojen perusteella 43 autoa. Viime vuonna näihin osakilpailuihin selvisi kaikkiaan 85 ajajaa.
Seuraava kilpailu on sunnuntai-iltana 6.3. Las Vegas Motor Speedway -stadionilla. Paalupaikalta lähtee vuoden 2003 mestari Matt Kenseth (Ford), jonka aika-ajokierroksen keskinopeus oli 304 km/t. Suomessa Nascar-ajoja voi seurata Nelonen Sport Pro -korttikanavalta.
kari.naskinen@gmail.com